![]() ![]() ![]() ![]()
توحید گرایی، دانایی محوری، عدالت محوری و اخلاق محوری شاخصههای معنویت دینی است رئیس جامعه المصطفی العالمیه خراسان:
حجةالاسلام و المسلمین صالح در کنفرانس بین المللی دین، معنویت و کیفیت زندگی گفت: توحید گرایی، دانایی محوری، عدالت محوری و اخلاق محوری چهار شاخصه اصلی معنویت دینی است. به گزارش روابط عمومی جامعة المصطفی العالمیه خراسان، کنفرانس بینالمللی دین، معنویت و کیفیت زندگی با حضور جمعی از نخبگان، فرهیختگان،پژوهشگران و اهل قلم به همت جامعه المصطفی و با همکاری مراکز علمی و فرهنگی امروز در مجتمع فرهنگی اقامتی آفتاب ولایت مشهد برگزار شد. حجتالاسلام محمدرضا صالح رئیس جامعه المصطفی خراسان در این کنفرانس بیان کرد: بیش از ۵۰۰ مقاله با عناوین مختلف و کاربردی به این کنفرانس ارسال شده که باید با هم اندیشی سایر مراکز مرتبط بخش هایی از این مقالات انتخاب و به سایر زبان ها ترجمه شود. وی گفت از آسیبهای جدی مراکز پژوهشی داخل کشور،انحصار تألیف معارف ارزشمند مکتب اهلبیت (ع) به عنوان نیاز ضروری جامعه بشری امروز به زبان فارسی است، درحالی این معارف به عنوان نیاز ضروری جامعه بشری امروز است و صدها میلیون نفر مخاطب ما در خارج کشور نیازمند مباحث نو و جدید هستند اما اینها در حصار و زندان زبان فارسی حبس شده اند و امروز برای انجام این رسالت مهم لازم است بخشی از طلاب و دانشجویان، آموختن زبان های پرمخاطب جهان را به صورت جدی دنبال کنند. وی ادامه داد: در دنیای امروز بحث کیفیت زندگی از بحثهای بسیار مهم است حتی آیینهای غیر ابراهیمی مؤسسات مختلفی در حوزه هنر و کیفیت زندگی راهاندازی کردهاند. حجت الاسلام صالح بیان کرد: امروزه بیشتر ارائه مطالب به نسل جدید، در قالب کیفیت زندگی و زندگی برتر است و همه مردم به دنبال زندگی برتر هستند؛ ما میتوانیم دین را در این قالب با همان محتوا ارائه دهیم؛ ما باید پیام دین را در ابعاد فردی، اجتماعی؛ اخلاقی، فرهنگی، خانوادگی، سیاسی، محیط زیست، اقتصاد و ابعاد دیگری چون تربیت جسمانی به جهان ارائه کنیم. رئیس جامعه المصطفی العالمیه خراسان اظهار داشت: ما باید دین را در ساحت وسیعی که از ویژگیهای اسلام و یک دین تمدن ساز است ارائه دهیم؛ خوشبختانه در مقالات، ساحت وسیعی از دین مورد توجه قرار گرفته است و فقط دین از نظر اخلاقی، عبادی و معنوی مورد توجه نیست، چون نیاز بشر فراتر از این است. حجت الاسلام صالح در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: امروزه در دنیا بحث معنویت، که مبتنی بر رضایت نفس است و گاه به آرامش معنا می شود، بسیار مطرح می شود اما آسیب های بسیاری به دنبال دارد. در اسلام معنویت دینی، مبتنی بر حقیقت عالم است و ما وظیفه داریم نفس خود را اصلاح و پاکسازی کنیم و این تفاوت معنویت دینی و معنویت غیر دینی است. وقتی انسان به چنین درجهای برسد و توحید محور شود اگر مهندس و استاد شد در کار خود اخلاص دارد و این معنویت همه چیز را در زندگی فرد استاندارد میکند. رئیس جامعه المصطفی العالمیه خراسان، شاخصهای معنویت دینی را بسیار گسترده دانست و با تاکید بر اینکه ما باید شاخص ها و نشانگرهای معنویت دینی را بشناسیم و مورد مطالعه قرار دهیم گفت: نخستین شاخصه معنویت دینی بحث توحید گرایی است، معنویتی که از اتصال به خالق این جهان برخیزد، معنویتی است که از روح حق و نورانیت حاصل شود، وقتی انسان به چنین درجهای برسد و توحید محور شود اگر مهندس و استاد شد در کار خود اخلاص دارد و این معنویت همه چیز را در زندگی فرد استاندارد میکند. نگرش توحیدی، انسان ساز است، زندگی بشر را متحول می کند، فرد را از شهرت طلبی دور می کند، تشویش ها را از بین می برد، اختلافات درونی جامعه را کاهش می دهد و ایجاد آرامش می کند و در کیفیت زندگی تاثیر مستقیم دارد. ایشان دومین شاخصه را دانایی محور بودن معنویت در اسلام ذکر کرد و بیان داشت: اندیشه ورزی و عقلانیت یکی از ویژگی های تمدن ساز است، لذا معنویتی که بر اساس یک بینش روشن، شناخت و عقلانیت باشد قابلیت تمدن سازی دارد بر همین اساس، انسان برخوردار از اندیشه، تعقل و معنویت می تواند برای خود و جامعه نقش آفرینی کند. وی شاخصه سوم معنویت را عدالت محور بودن عنوان کرد و گفت: بسیاری از معنویت ها که امروز در جهان، ظاهر آن ها مردم را جذب می کند اصول بسیار محدودی دارند و فرد به دنبال زندگی شخصی و آرامش درونی خویش است. اما معنویت عدالت محور در اسلام به دنبال اقامه حق و دفع باطل است.عدالت در اسلام به ویژه مکتب اهلبیت (ع) همواره خود را نشان داده است و امام حسین (ع) برای عدالت، جان، مال و اهل بیت خود را حتی فرزند شش ماهه خود را از دست دادند و به شعار عدالت پایبند بودند
خروج |