پیامبر اکرم (ص): لا تُطاوِعوا أنفُسَكُم عن مَنامِ كُلِّ اللَّيلِ، وخُذوا هَزيعاً مِنهُ. با نفس خود در خوابیدن در ازای شب، همراهی نکنید؛ بلکه پاسی از آن را (برای عبادت) برگیرید. ( تنبيه الخواطر: ج۲ ص۱۱۶)
صفحه اصلی اخبار > اولین جلسه از سلسله جلسات پاسخگویی به شبهات اعتقادی با موضوع «فاطمیه» برگزار شد


  چاپ        ارسال به دوست

با حضور حجت الاسلام والمسلمین مهدی عدالتیان؛

اولین جلسه از سلسله جلسات پاسخگویی به شبهات اعتقادی با موضوع «فاطمیه» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی مشهد، به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی مشهد اولین جلسه از سلسله جلسات پاسخگویی به شبهات اعتقادی با موضوع فاطمیه با حضور حجت الاسلام والمسلمین مهدی عدالتیان استاد حوزه و دانشگاه، صبح امروز در سالن اجتماعات برگزار شد.

در این نشست که به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد حجت الاسلام والمسلمین عدالتیان گفت: شرایط زهرای اطهر(س) به گونه ای است که اگر ایشان به عنوان مدافع و لایت در بین مسلمانان معرفی شوند دیگر هیچ خدشه و شبهه ای ولایت را تهدید نمی کند و همه ما به خوبی می دانیم که ایشان به عنوان نزدیکترین شخصیت به امیر مومنان علی(ع) و اولین مدافع و شهیده راه ولایت هستند و کسانی که با مطرح شدن اصل ولایت موقعیتشان به خطر می افتد در صدد هستند تا حضرت فاطمه(س) را به عنوان بزرگترین مدافع ولایت و جدی ترین عامل افشاگری مورد هجمه و شبهه قرار دهند تا با کتمان شهادت این صدیقه شهیده هم مانع مطرح شدن اصل ولایت شوند و هم از افشا شدن اعمال و رسوایی عده ای که در پس پرده تزویر بیعت خود با رسول خدا(ص) را شکستند، جلوگیری کنند.

وی افزود: موقعیت برجسته ایشان نزد رسول خدا که در منابع معتبر شیعه و اهل سنت به مراتب نقل شده است که عبارتند از جلوه عصمت حضرت زهرا(س) که توسط پیامبر(ص) با نسبت دادن آیه تطهیر به ایشان ثابت شد، معرفی ایشان به عنوان اول بانوی بهشتی از سوی رسول خدا(ص)، معرفی حضرت فاطمه(ص) به عنوان محور رضا و غضب پروردگار از سوی پیامبر(ص) و ... ، و مخالفت صریح حضرت صدیقه طاهره(س) با غاصبین خلافت و از همه مهمتر اینکه حضرت زهرا(س) به عنوان مهمترین مهر ولایت، وصایت و جانشینی حضرت علی(ع) محسوب می شوند، از مهمترین دلایل وارد آمدن هجمه ها و شبهات به حضرت زهرا(س) هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عدالتیان تصریح کرد: مسئله شهادت حضرت(س) مسئله مبهمی نبوده است چرا که کشته شدن این بزرگ بانوی دو عالم در اکثر کتاب ها و کتابخانه های قدیمی در سراسر جهان اسلام بایگانی شده است، حال اینکه چرا مدتی است که رحلت ایشان به عنوان شهادت معرفی می شود به این دلیل است که به علت اختناق های شدیدی که در طول تاریخ همواره شیعه را تهدید می کرده، بیان حقایق به راحتی امروز ممکن نبوده است وگرنه در همه جای تاریخ اسناد بیانگر شهادت حضرت زهرا(س) هستند نه رحلت، و بعد اینکه بحمدالله در نظام جمهوری اسلامی تعظیم شعائر بیشتر صورت می گیرد و همان روایت 95 روز بعد از رحلت رسول خدا(ص) که معتبرتر از سایر روایت ها در شهادت حضرت فاطمه(س) است، روز عزای عمومی و تعطیل رسمی  در سراسر کشور اعلا ن شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا حضرت علی(ع) با آن همه رشادت و جوانمردی به دفاع از همسرش برنخواسته و سکوت اختیار کرده است، اظهار داشت: محبت اولیای خدا دارای مراتب و درجات است و در قرآن کریم آمده است«والذین امنوا اشد حبا لله و...» به این معنا که در نزد افراد با ایمان بالاترین درجه محبت به خدای متعال اختصاص یافته است و در این راه حاضرند با جان و مال خویش معامله کنند، همانگونه که امام حسین(ع) در راه عشق بازی با خدای متعال از همه چیز خود گذشت.

وی خاطر نشان کرد: بعدها مولا علی(ع) در وصف تحملش در ظلم بر فاطمه(س) در آن واقعه اسف بار فرمود؛ درحالی بر آن مصیبت صبر کردم که گویا خار در چشم و استخوان در گلو داشتم.

در ادامه نیز شبهاتی نظیر اکرام فاطمه(س) از سوی رسول خدا به خاطر محبت پدری، اعتراض به همسایه آزاری زهرای اطهر(س) بر اثر گریه های مداوم پس از رحلت پیامبر(ص) و ... مطرح شد.

 


١٦:١٤ - سه شنبه ٢٧ فروردين ١٣٩٢    /    شماره : ٢٦٩٩٤    /    تعداد نمایش : ١٢٦١



خروج