پیامبر اکرم (ص): لا تُطاوِعوا أنفُسَكُم عن مَنامِ كُلِّ اللَّيلِ، وخُذوا هَزيعاً مِنهُ. با نفس خود در خوابیدن در ازای شب، همراهی نکنید؛ بلکه پاسی از آن را (برای عبادت) برگیرید. ( تنبيه الخواطر: ج۲ ص۱۱۶)
صفحه اصلی اخبار > عاشورا، نقطه آغازين جريان حق‌طلبی است/ ضرورت استمرار اين جريان در عصر حاضر


  چاپ        ارسال به دوست

معاون پژوهش جامعةالمصطفی(ص) العالمية مشهد

عاشورا، نقطه آغازين جريان حق‌طلبی است/ ضرورت استمرار اين جريان در عصر حاضر

حجت‌ الاسلام حسنعلی اخلاقی، معاون پژوهش جامعة المصطفی(ص) العالمية مشهد و استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌ وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، با اشاره به اينكه فرهنگ حق‌طلبی و ظلم‌ستيزی را از عاشورا فرا گرفته‌ايم، اظهار كرد: جريان حق‌طلبی از عاشورا شروع شد و در طول تاريخ استمرار يافت، بنابراين در عصر حاضر ما نيز وظيفه داريم هميشه به دنبال شناخت حق باشيم و در مقابل باطل بايستيم تا به هدف قيام سيدالشهدا(ع) نزديک شويم.

وي ادامه داد: در دنيای امروز چه ستمي بالاتر از اينكه آمريكا و اسرائيل غاصب و حاميانش در غزه، عراق، افغانستان و ... مسلمانان را قتل عام كرده و از هيچ جنايتی كوتاهی نمی‌كنند به گونه‌ اي كه به راحتی می‌توان ظالمان زمان را شناخت.

اخلاقي با بيان اينكه حادثه كربلا دارای يک ظرفيت بی‌ نظير است كه بايد بيشتر از اين شناخته شود، تصريح كرد: مجموعه كامل حادثه كربلا را جامعه اسلامی می‌تواند از راه تبليغات صحيح دنبال كند مانند حركت تبليغي كه حضرت زينب(س) و امام سجاد(ع) آغاز كردند و بسيار دقيق بود.

اين استاد حوزه و دانشگاه گفت: اين حركت می‌تواند سرمشق همه ما به ‌ويژه مبلغان، مداحان و كسانی كه در مسير نهادينه كردن درس‌ های عاشورا تلاش می‌كنند، باشد.

اخلاقی ابراز كرد: مسائل مختلفی كه در حادثه كربلا و روز عاشورا در خيمه امام حسين(ع) و جمع اصحاب ايشان اتفاق افتاد، تمام زيبايی‌ ها را در مبانی دينی و ارزش‌ های اسلامی با خود به همراه دارد.

وی ادامه داد: در واقع كوچک‌ ترين حركت در روز عاشورا تا بزرگ‌ ترين تصميمات امام، تابلوی زيبايی است كه تمام ارزش‌ های دينی را به نمايش می‌گذارد. در اين تابلوی زيبا همه رفتارها از اخلاق فردی افراد تا اظهار وفاداری به مبانی دينی، ارزش‌ های اسلامی و حضور پررنگ در عرصه دفاع از دين و جانفشانی در برابر امامت جامعه، گوشه‌ای از زيبايی‌های كربلا است.

اخلاقی با اشاره به اينكه واقعه عاشورا در نيم روز اتفاق افتاد و امام حسين(ع) و 72 يارش به شهادت رسيدند، بيان كرد: اين نيم روز در طول تاريخ بشريت تابلوی زيبايی از خوبی‌های عالم است به طوری كه تمام نيازهای بشر به نحوی در اين حادثه ديده شده و پاسخ مناسبی برای آن لحاظ شده است.

وی ابراز كرد: در كربلا از كودك و پير تا زنان و دختران حضور داشتند، هر يك از اين افراد در سنين مختلف بخشی از زيبايی‌های اين حادثه عظيم را به تصوير كشيدند و به زيباترين شكل‌ نقش خود را ايفا كردند كه در تاريخ ماندگار شدند.

اخلاقی با اشاره به اينكه انسان برای هدايت و حركت در مسير كمال نياز به الگوهای مناسب دارد، تصريح كرد: قرآن نيز اصرار دارد كه انسان‌ها به سمت الگوهای شايسته حركت كنند و بر اساس خود قرآن در سوره احزاب آيه ‌21 «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْاخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا، قطعا براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نيكوست براى آن كس كه به خدا و روز بازپسين اميد دارد و خدا را فراوان ياد مى‌كند»، پيامبر(ص) را به عنوان الگو معرفي كرده كه بعد از ايشان امام علی(ع) و فرزندان ايشان نقش اين الگو را بر عهده دارند.

معاون پژوهشی جامعةالمصطفی(ص) مشهد گفت: برای محفوظ ماندن از افراط و تفريط و وجود انگيزه برای حركت در مسير كمال بايد به الگوی كامل كه همان ائمه معصومين(ع) هستند، توجه كنيم.

وی با اشاره به اينكه حضور سيدالشهداء(ع) در روز عاشورا بخشی از نيازهای فردی و سياسی جامعه را به عنوان الگوی كامل پاسخ می‌دهد، افزود: بحث مبارزه با ظلم و ستم در دنياي امروز يك نياز است به طوری كه ديده مي‌شود بعد از حادثه عاشورا همه حركت‌های انقلابی رخ داده، برگرفته از قيام امام حسين(ع) بوده است.

اخلاقی ادامه داد: به عنوان نمونه وقتی گاندی رهبر آزادی‌خواه هند در مبارزه با استعمار انگليس پيروز شد عنوان كرد كه اين نوع مبارزه در برابر ظلم را از امام حسين(ع) مسلمانان آموخته‌ام.

وی آشنايی دقيق با عاشورا و درس‌ها و اهداف آن، همچنين بهره‌گيری از ابزار هنر در انتقال اين امور به مخاطب را از بهترين روش‌ها در نهادينه كردن ارزش‌هاي كربلا دانست و گفت: علاوه بر اين حضور مردم، بزرگداشت اين حادثه عظيم از سوي جامعه و وجود جنبه احساس آن، از ضرورت‌های درك عاشورا است كه براي رسيدن به اهداف سيدالشهدا(ع) در اين جريان كمك می‌كند.

معاون پژوهشی جامعةالمصطفی(ص) العالمية مشهد با بيان اينكه تقابل حق و باطل از روزی كه انسان پای به عرصه اين كره خاكی گذاشت آغاز شد و تا قيامت ادامه دارد، اظهار كرد: موضوع حق و باطل در همه عرصه‌های سياسی، اجتماعی و فردی قابل بررسی است به طوری كه هر فردی در وجود خود يك نفس اماره دارد كه او را به بدي سوق می‌دهد و يك نفس لوامه كه انسان را به خوبی مي‌خواند.

وی ادامه داد: اين تقابل حق و باطل در جامعه نيز وجود دارد و ما هر لحظه مختار هستيم كه در جبهه حق و يا باطل قرار گرفته و يا حسينی يا يزيدی باشيم.

اخلاقی با بيان اينكه دسته‌اي از امور در زندگی به عنوان نماد حق شناخته شده‌اند، اظهار كرد: در همه حالات، زمان‌ها و مكان‌ها اين تقابل حق و باطل وجود دارد؛ لذا بايد به ندای حق‌طلبی امام حسين(ع) لبيك بگويم و در آن مسير حركت كنيم كه اگر در اين مسير نباشيم در سپاه مقابل حق خواهيم بود.

اين استاد حوزه و دانشگاه‌ حادثه كربلا را به عنوان يک نماد در تشخيص حق و باطل عينی دانست و افزود: بعد از كربلا حق‌طلبی بايد در وجود انسان نهادينه شود و مبارزه با ظلم در هر زمان متناسب با شرايط آن وجود داشته باشد.


١٤:١٨ - پنج شنبه ٢ آذر ١٣٩١    /    شماره : ٢٣٠٥٦    /    تعداد نمایش : ١٤٤٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج