پیامبر اکرم (ص): لا تُطاوِعوا أنفُسَكُم عن مَنامِ كُلِّ اللَّيلِ، وخُذوا هَزيعاً مِنهُ. با نفس خود در خوابیدن در ازای شب، همراهی نکنید؛ بلکه پاسی از آن را (برای عبادت) برگیرید. ( تنبيه الخواطر: ج۲ ص۱۱۶)
صفحه اصلی اخبار > آیت الله علم الهدی در جمع طلاب المصطفی(ص) مشهد:


  چاپ        ارسال به دوست

آیت الله علم الهدی در جمع طلاب المصطفی(ص) مشهد:

آیت الله علم الهدی در جمع طلاب جامعه المصطفی(ص):

رسالت امروز ما بیدارسازی جوامع اسلامی در شعاع تبیین قیام امام حسین(ع) است

مسیر بیدار سازی را امام حسین(ع) به ما نشان دادند و رسالت امروز ما این است که در شعاع تبیین قیام سیدالشهداء(ع) جوامع اسلامی را بیدار کنیم و این بیدار سازی را به جوامع اسلامی سرایت دهیم.

به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی(ص)، امام جمعه مشهد امروز در نشست علمی نهضت عاشورا و بیداری اسلامی با حضور در جمع طلاب غیر ایرانی گفت: نکته ای که در مورد اثرگذاری قیام امام حسین(ع)در حوزه آموزشی و اجرائی قابل تأمل است، شناخت واقعیت بیداری اسلامی و میزان اثرگذاری توجه دادن اشخاص و جریانها و جوامع  به نهضت امام حسین(ع) نسبت به تحقق این واقعیت است.

وی افزود: عنوان بیداری اسلامی عنوانی است که در رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری مطرح شد و بعضی از افراد بر حسب تفکر عوامانه خودشان گفتند بیداری انسانی و توجه به این نکته نداشتند که فقط اسلام بیدارساز است و هیچ عاملی برای بیدارسازی جز اسلام  در درون انسان وجود ندارد.

وی اظهار داشت: فطریات انسان قابل بیداری و بیدارسازی نیستند، زمانی که فطریات بخاطر گرایشها و نفسانیات در وجود انسان منزوی شوند انسان به خواب می رود و غفلت وجودش را می گیرد و در چنین مواقعی نیاز است یک عامل و علتی از بیرون وجود انسان در درون او نفوذ کند و آن فطریاتی که در خواب مانده و سرکوب شده اند را در ضمیر ناخودآگاه احیا و بیدار کند تا در نتیجه بیداری بر انسان عارض شود.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: پس ما بیداری انسانی نداریم و آن عامل برونی که در درون انسان نفوذ می کند و فطریات به حاشیه رانده شده  به وسیله نفسانیات را در مرحله اثرگذاری و فعالیت بیدار می کند اسلام و آموزه های این دین مبین است.

وی گفت: نقطه مقابل بیداری اسلامی و بیداری انسان مسئله غفلت و مسئله سهو است، سهو به عنوان عامل اصلی و علت پیدایش غفلت و غفلت هم نقطه متضاد با بیداری است، پس اگر ما غفلت شناس شدیم بیداری شناس هم خواهیم شد.

وی عنوان کرد: اصل اینکه انسان نیازمند بیداری است و غفلت به او عارض  می شود مسئله غفلت و جدایی انسان از خداست که باعث می شود انسان در حوزه زندگانی اجتماعی اش مورد طمع، تعدی و تصرف عناصر شیطانی و جریان های خودکامه و مستبد واقع شود و انسان هایی که به خدا توجه دارند و از او غافل نمی شوند به هیچ وجه تحت جهل، تحکّم و حق کشی و چپاول جریان های مستبد و خودکامه در یک جامعه قرار نخواهند گرفت، پس عامل اصلی که جامعه را نیازمند بیداری می کند و بیدار ساز جامعه اسلام است غفلت از خداست.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت:  غفلت از خدا هم در حوزه زندگانی فردی و هم در حوزه زندگی اجتماعی انسان را در استخدام شیطان درمی آورد و اگر بنا شد این غفلت از خدا با یک بیداری از بین برود طبیعی است که انسان در هر دو عرصه از این دو جریان نجات پیدا می کند.

وی افزود: اما چیزی که باعث می شود که انسان از این حالت غفلت درآید آموزه های دین و توجه دادن انسان به خداست و تنها هشدارسازی های دینی اسلامی هستند که انسان را متوجه خدا می کنند و وقتی که این ویروس غفلت از وجود انسان زدوده شد در هر دو حوزه زندگی جمعی و فردی بیداری برای انسان و جامعه حاصل می شود.

امام جمعه مشهد گفت: در تحلیلی از دو فراز از مناجات شعبانیه بیان داشت: با توجه به حقیقت موجود در این دو بیان از وجود امام معصوم(ع) که در سایه دعا به ما آموزش قطعی و نهادینه خودشان را اظهار می کنند به این نکته می رسیم که بدون بیدارسازی بیداری قابل تحقق نیست و انسان از درون خودش قدرت بیدار شدن ندارد و با تکیه بر امکانات وجودی اش نمی تواند به بیداری برسد و شناخت این اصل که حضرت سید الشهدا(ع) عامل بیدار سازی است و راهکار بیدارسازی را به ملت ها نشان می دهد قابل توجه است.

وی افزود: بیدار شدن بدون بیدارسازی نیست و بیدارسازی هم منحصر به ذات اقدس پروردگار است و لذا جز دین خدا و اسلام بیدارسازی برای بشر وجود ندارد و در مقام بیدار سازی جز با تکیه بر عوامل دینی، جریان ها و آموزش های مذهبی، آموزه های دینی و هشدارها و تذکراتی که از منبع پر فیض دین الهی سرچشمه می گیرد، آن هم با منطق و تبیین و عملیاتی که یک رهبر معصوم یا با تکیه بر رهبری های معصومین می تواند در جامعه صورت بگیرد بیدارسازی صورت نمی گیرد.

ایشان بیان شد:  ضمن طرح این مطلب که وجود مقدس سید الشهدا(ع) در نهضت و قیام خودشان در مقام این بیدار سازی برای امت اسلام و انسان های مسلمان چه عملی انجام داده اند، گفت: در اینجا ما نیازمند یک تحلیل جامعه شناسانه در ظرف و بستر تحقق قیام سید الشهدا(ع) و انقلاب کربلا هستیم، یعنی ما وقتی مراجعه می کنیم به جریان فکری و اندیشه حاکم بر امت اسلام و روحیه ای که در بین مسلمان ها بوجود آمد و بعد هم بوسیله عقاید نا پاک جریان های سیاسی اشغالگر امت و جریان های سیاسی متحجر بر امت این روحیه تقویت شد، این بود که انسان ها زندگانی جمعی خودشان را جدای از دین و جدای از خدا تصویر کنند و در بستر زندگانی اجتماعی اصل همزیستی و گذران معیشت روزمره و جریان زندگانی مادی خودشان را در حوزه جامعه ببینند و بنگرند.

وی ادامه داد: این تفکر ریشه اصلی انحراف رهبری از خط امامت شد یعنی بعد از رحلت پیامبر اندیشه ای که بر جامعه و مسلمانان تحمیل شد این نوع تفکر بود که آنچه در جریان زندگی معنوی و حیات سعادتمندانه انسانی و روحانی ما ضرورت دارد در منطق وحی و قرآن بوسیله پیامبر(ص) به ما ارئه شده است و ما با عملکردن و بکار بستن آن احکام و دستورات می توانیم از یک زندگانی جامع و کامل معنوی برخوردار باشیم و بقیه مسائلی که ما داریم مسئله گذران زندگی و معیشت مادی ما است و دور هم جمع شدن، جامعه تشکیل دادن و امت بوجود آوردن نقشی در ارتقاء معنویت و شخصیت آسمانی و روحانی انسانی ما ندارد و نقش آن در تامین و اداره زندگی مادی و همزیستی ماست و حال در این عرصه زندگانی مادی چه ضرورتی دارد از یک فردی که خدا نصب و پیامبر اعلام کرده پیروی کنیم و مدیریت او را بپذیریم، چه اشکالی دارد برای این مدیریت همزیستی با سلیقه و نظر شخصی خودمان یک فرد را انتخاب کنیم.

امام جمعه  مشهد تصریح کرد: ریشه اینکه امت اسلام تن داد به انحراف رهبری از خط امامت بعد از پیامبر که خط امامت خط تداوم وحی بود و در واقع امت تن داد به انفکاک رهبری از تداوم وحی این بود که این چنین برداشت شد که در زندگانی جمعی و عرصه های سیاسی و اجتماعی یک لازمه و ضرورتی برای همزیستی و گذران زندگی مادی ما است و ربطی به ارتقای معنویات ما ندارد و طبیعتا این تفکر باعث شد که همان اول یک واقعیتی بر زندگی اجتماعی امت اسلام پیش بیاید و آن واقعیت جدایی از خدا و غفلت از او بود  و لذا در بینش های بعدی هم که حتی در زمان امام علی(ع) و امام حسن وجود داشت با وجود اینکه مردم به شخصیت آسمانی و معنوی و فضیلت فوق العاده مقام امامت و ولایت این دو معصوم اذعان و اعتراف داشتند در عین حال به یک مدیریت دیگری غیر از مدیریت مرامی تن دادند و فرقه ها به دنبال یک مدیریت سیاسی محض منفک از مدیریت مرامی شدند.

 وی اظهار داشت: این جمله که مولا علی(ع) می فرمایند الدهر انزلنی ثم انزلنی حتی یقال معاویه و علی، در مقام تاسف در تنازل شخصیت معنوی و فضیلتی خودشان نیست بلکه بخش عمده این تاسف امام علی(ع) از انحراف فکری امت اسلام است یعنی امت اسلام در مسئله مدیریت اجتماعی و سیاسی خودش روی این اصل حساب می کند که خوش گذرانی، رفاه، امنیت و توسعه های مادی و اقتصادی در قالب چه مدیریتی تعیین شدنی است و وقتی که مدیریتی را برای تامین این موارد در نظر می گیرد آن وقت به این نتیجه می رسد که آیا مدیریت یک شخصیت آسمانی و یک فضیلت معنوی مثل علی(ع) بهتر مسائل مردم را حل می کند یا یک مدیر لائیک کافر مآبانه مثل معاویه.

وی افزود: این تفکر و اندیشه روز افزون بود تا زمانی که وجود مقدس سید الشهدا(ع) از بیعت با یزید امتناع نمودند و امام از مدینه به مکه رفتند، مردم کوفه در صدد برآمدند تا از امام(ع) برای رهبری خودشان در یک انقلاب ضد اموی و ضد شامی استفاده کنند و در این بین  نقطه ای که دیدگاه مردم را به خودش مشغول داشت شخصیت یا مدیریت معنوی و سیاست آُسمانی امام حسین(ع) نبود بلکه در آن مورد هم باز منافع مادی و زندگانی معیشتی خودشان را در عرصه های سیاسی و اجتماعی در نظر گرفتند زیرا از این همه ظلم، جنایت، کشتار، تبعیض و بی رحمی هایی که در طی بیست سال دروران حکومت معاویه به آنها تحمیل شده بود به تنگ آمده بودند و بر این شدند تا یک حاکم و رهبر عادلی پیدا کنند نه با این قصد که در سایه عدالت او به ارتقای معنوی برسند بلکه با این امید که در سایه عدالت او رفاه،امنیت بیشتر و معیشت بهتری پیدا کنند، ولی در لحظه ای که متوجه شدند تبعیت و حمایت از امام حسین(ع) نه تنها در سایه عدل امام، آن توسعه و رفاه اقتصادی برایشان حاصل نمی شود بلکه اساس امنیت و رفاه زندگی معیشتانه در معرض خطر قرار می گیرد و 180 درجه تغییر روش دادند و آن طرف صحرا در مقابل سپاه امام حسین(ع) قرار گرفتند.

این عضو خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: ما باید مطالب را جدی تر بررسی کنیم در اینکه آیا مردم کوفه بی دین بوده اند یا اینکه اول دین داشتند و بعد بی دین شدند، هیچ کدام اینها درست نیست و مردم کوفه فقط می خواستند زندگی کنند چون بیست سال بعد از شهادت علی(ع) رذل ترین و نا پاک ترین دژخیم ها را معاویه بر مردم کوفه مسلط کرد برای اینکه تمام آثار باقی مانده از نفوذ حضرت علی(ع) در عراق از بین ببرد و مردم در این سال ها جز ستم، جنایت، کشته شدن و بی باکی حکام چیز دیگری ندیده اند و فکر کردند زندگی کردن در موقعیتی که معاویه از بین رفته و یزید هم در حکومت جابجا نشده است و حسین ابن علی(ع) نیز در صدد مخالفت با یزید از بیعت با او سرپیچی کرده، این یک فرصت و موقعیت خوبی است که می توانند اهداف امام(ع) ببینند و در سایه عدل او زندگی کنند و وقتی دیدند که زندگیشان با تبعیت از امام حسین(ع) در معرض خطر قرار می گیرد و معیشتشان دقیقاً منوط به این است که حسین ابن علی(ع) را بکشند، همه قاتل او شدند.

وی گفت: این تفکر که انسان از خدا جدا شود یعنی خدا در عرصه زندگی اجتماعی مطرح نیست و فقط برای عبودیت است و به عبارتی زندگی اجتماعی مان را منهای خدا بیان کنیم نتیجه اش سلطه شیاطین و چپاولگران بر سرنوشت سیاسی و اجتماعی ماست و در مقاتل ذکر شده است که در لشگر عمر سعد همه اهل کوفه بوده اند و حتی یک شامی هم وجود نداشت.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: غفلت از خدا جنایت را بر زندگی اجتماعی ما حاکم و ظلم و ستم را بر ما مسلط می کند و معنای بیداری به معنای نجات از این غفلت است و سیاست منهای خدا سیاست شیطان است که ظلم، ستم و چپاول را به دنبال دارد.

وی خاطر نشان کرد:امام حسین(ع) خودشان یک بیدارساز بودند، هم راه و رسم بیداری را نشان دادند، هم خودشان عملیات بیدارسازی را اجرا کردند و هم اصل دین داری را مبتنی بر اسلام و مستند تذکرات دینی و فعالیت و ایقاض الهی در جامعه پایه گذاری کردند.

ایشان ضمن اشاره به تداوم جریان فکری کربلا افزود: جریان انقلاب کربلا راه و رسم بیداری را به ما می آموزد و و برای اینکه انسانها بیدار شوند و از غفلت خدا بیرون بیایند باید وارد عرصه مبارزه در هر جریان ضد خدایی و شیطانی شوند و این مبارزه باید تا آن جایی ادامه پیدا کند که اگر چنانچه از نظر عملیاتی پیروز نشدند، حداقل از لحاظ بار معنوی کانون عواطف و احساسات انسانها را در این خط قرار بدهند و می بینید که این مطلب در واقعه عاشورا در نهایت خود مشهود است.

 

 

 


١٦:١٩ - سه شنبه ١٦ آبان ١٣٩١    /    شماره : ٢٢٣٥٤    /    تعداد نمایش : ١٣٨١


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج