قال رسول الله (ص): ان لقتل الحسين (ع) حرارة فى قلوب المؤمنين لا تبرد ابدا. پيامبراكرم (ص) فرمود: براى شهادت حسين (ع)، حرارت و گرمايى در دل‌هاى مؤمنان است كه هرگز سرد و خاموش نمى‏شود. (جامع احاديث الشيعه، ج 12، ص556) ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش تسلیت باد.
صفحه اصلی
صفحه نخست > معاونت ها و ادارات > مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی


  چاپ        ارسال به دوست

مدیر گروه زبان فارسی مرکز آموزش زبان فارسی و معارف اسلامی مشهد:

اگر بگوییم مشهد اساسی ترین گرانیگاه دین اسلام و مذهب تشیع در جهان است، اغراق نکرده ایم

آبشخور دینی حداقل نیمی از مردم جهان، مشهد است و این به علت آن جاذبه های تکوینی است که تنها در خراسان یافت می شوند، لذا اگر بگوییم مشهد اساسی ترین گرانیگاه دین اسلام و مذهب تشیع در جهان است، اغراق نکرده ایم.

به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی مشهد، دکتر دیانتی مدیر گروه زبان فارسی مرکز آموزش زبان فارسی و معارف اسلامی مشهد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار روابط عمومی مجتمع آموزش عالی مشهد گفت: روابط عمومی المصطفی(ص) در مشهد هم چشم بینا، هم گوش شنوا و هم زبان گویای المصطفی(ص) است، هرچه بیشتر تقویت شود و هرچه بیشتر به این بخش اهمیت بدهند جایگاه المصطفی(ص) برجسته تر می شود و من خواهشم این است که نسبت به این قسمت اهتمام بیشتری بورزند.

وی افزود: در حال حاضر یک رنسانسی در المصطفی(ص) مشهد شروع شده است و نشانه هایش مشهود است. اگر قم بداند که در مشهد چه دارد صورت می گیرد یقینا مشهد را در موازات قم خواهند دانست نه اینکه در درجه دوم قرار بگیرد. یقینا پتانسیل مشهد این است که از حیثیات گوناگون بتواند اسلام را به خصوص در این منطقه ای که آسیای میانه است، گسترش دهد.

دیانتی اظهار داشت: ضرورتی که ما در اینجا احساس می کنیم شاید قم کمتر به آن رسیده باشد، البته توجهات بیشتر قم به منطقه آذربایجان محسوس است ولی باید المصطفی(ص) بداند که نقش ترکیه در منطقه خاورمیانه مثل نقش مصر در جامعه عرب است. بدون ترکیه در ارتباط با جهان غرب ما موفقیتی نخواهیم داشت. ترکیه امروز امپراطوری عثمانی سابق است. درست است که امروز اسمش امپراطوری نیست ولی در جهان امروز سبک عملکرد ترکیه و گرایش مردم منطقه به این کشور، از آن یک امپراطوری ساخته است. مبل ها، پارچه ها، فرش ها، ساخت فیلم های پرهزینه و سایر تولیدات و عرضه های ترک بیانگر همین مطلب است.

وی خاطر نشان کرد: پرونده ای که در اتاق فکر آمریکا روی میز اوباما گذاشته شده، محتوایش این است؛ ترکیه باید قدرت اول منطقه باشد. این طرح روز آمریکا و طرح اتاق فکر سران استکبار است. بنابراین در ارتباط با این امپراطوری که در حال تشکیل است و روز به روز هم دارند آن را تقویت می کنند و می خواهند آن را از یک کشور آسیایی به یک کشور اروپایی تبدیل کنند اگرما نسبت به مسلمانان این منطقه بی توجهی نشان بدهیم، ضربه ای خواهیم خورد که بعدها قابل جبران نخواهد بود. بنابراین من معتقدم اگر بنا باشد نیرویی برای ترکیه تربیت شود قم این جایگاه را ندارد.

مدیر گروه زبان فارسی مرکز آموزش زبان فارسی و معارف اسلامی مشهد گفت: آن اعتدال اجتماعی، از حیث پذیرش اقلیت ها و از حیث تیپ اجتماعی انسان ها و تنوع افکار و اندیشه ها که در مشهد وجود دارد، در قم نیست. قم یک شهر و بدنه ی یک دستی است که هر عضوی را نمی شود به آن پیوند زد. بسیاری از انسان ها که برای تحصیل به ایران می آیند، به محض ورود به قم، بعد از مدتی قادر به تحمل فضای فوق العاده مذهبی و پالایش یافته دینی قم نخواهند بود ولی مشهد فضایی است که تقریبا هر نوع عضوی را می تواند پیوند بزند و در خودش حفظ کند و این همان پتانسیلی است که در فقط در مشهد یافت می شود.

وی پیرامون جاذبه های موجود در استان خراسان گفت: جاذبه های گوناگونی که در استان خراسان است در ایران اگر مقام اول را نداشته باشد بدون شک دوم است. اگر شما از ابعاد مختلف به مشهد توجه کنید جاذبه های منحصر به فردی را خواهید دید که در کمتر جایی این تجمع دیده می شود.

دیانتی افزود: غربی ها و شرقی ها فردوسی را اولین و یا دومین حماسه سرای بشری می دانند و معتقدند که فردوسی خط های مرزی ایران را با ادبیاتش ترسیم کرده است. یعنی شما اگر بخواهید ایران را بشناسید باید فردوسی را بشناسید. اگر یک ایرانی بخواهد از 5000 سال پیش خود با خبر شود می تواند سراغ شاهنامه برود. در روایت دینی داریم «الجنه تحت اقدام الامهات» یعنی بهشت زیر پای مادران است. این روایت نبی اکرم(ص) در ایران باستان که اصلا نامی از اسلام و حتی رزدتشت در آن زمان نبوده است به صورت عملی در قالب آیین میترائیسم وجود داشته است. در آن زمان مردم برای خود پیامبری داشته اند و طبق این آئین باید روز خاصی را در خانه می نشستند و برای مادر اظهار ارادت و نیایش می کردند. در فرهنگ معین و در برهان قاطع در ذیل کلمه ( نیا ) بنگرید، در ایران باستان دو نوع نیایش وجود داشته است؛ ایزد نیایش و بانو نیایش، و نوشته شده است که مقام مادر آن قدر بالاست که باید در مقابل او نیایش کرد و در هیچ یک از آئین های دنیا شما چنین چیزی را نمی بینید. البته نیایش به این معنا نیست که در مقابل مادر سجده کنند بلکه نوعی اظهار ارادت بوده است و این خیلی مهم است در دنیایی که 1400 سال پیش در جامعه عرب دختران را زنده به گور می کردند، 5000 سال پیش در ایران باستان بانو نیایش داشتند. مشاهده این قبیل موارد فقط در شاهنامه ممکن است.

وی اظهار داشت: ما به فردوسی به عنوان یک شخص نگاه نمی کنیم، بلکه به وی به عنوان یک شخصیتی می نگریم که پیشینه بشر ایرانی را در شاهنامه خودش جمع کرده است. مراد از شاهنامه، نامه شاهان نیست. شاهنامه در اینجا مثل شاهراه است و شاهراه که به معنای راه شاه نیست بلکه به معنای راه بزرگ است، لذا شاهنامه نیز یعنی نامه بزرگ و شاهنامه نامه بزرگ ایرانیان است و محتوای آن هم بیانگر همین موضوع است.

این استاد زبان و ادبیات فارسی خاطر نشان کرد: پرداختن به کلام، فلسفه، مسائل اجتماعی، مقام زن، ولایت و ... از جاذبه های منحصر به فرد شاهنامه هستند. یک اروپایی تحصیل کرده دنبال چنین مواردی است و می خواهد ببیند که این ملت چقدر ریشه دارد؟ ریشه های آن در کجاست و از کجا آب می خورد؟ یک درخت ریشه دار را به راحتی نمی توان انداخت و حتی اگر آن را برش بزنید دوباره جوانه زده و رشد خواهد کرد. ایران همان درخت ریشه دار است و مشهد قلب این جوشش و بینش است. امتیاز فراحماسی و فراعرفانی دیگری که مشهد از آن برخوردار است وجود مقدس حضرت رضا(ع) است.

دیانتی اظهار داشت: عرفان عبارت است از شناخت بشر از خداوند که ممکن است درست و یا نادرست باشد، اما دین یعنی علوم الهی و علومی که فکر بشر در آن جایگاهی ندارد. مشهد گرانیگاه دین و تشیع است. مهمترین پایگاه تشیع امروز جهان به خاطر وجود نازنین علی ابن موسی الرضا(ع) مشهد است، دلیل آن نیز بیانات مقام معظم رهبری است که فرمودند مشهد پایتخت معنوی جهان اسلام است و این جاذبه هایی که مشهد دارد مورد غفلت قرار گرفته است، لذا این مسئولیت را جامعه المصطفی(ص) برعهده دارد که در تبیین این جاذبه توجه و عنایت بیشتری صورت بگیرد و یکجانبه گرایی که الآن در المصطفی(ص) است، یک مقداری تعدیل شود و اگر المصطفی(ص) دو تا چشم دارد یکی قم و دیگری مشهد است.

وی ادامه داد: ما برای اینکه خواسته باشیم امپراطوری عثمانی قدیم و ترکیه امروز را که جزء طرح های استعماری است در قبضه دینی خودمان در بیاوریم، جایگاه آن همین المصطفی(ص) مشهد است. در حال حاضر در اتاق فکر آمریکا دو مسئله مورد بحث است و آن دو مسئله این است که از ایران چه چیزی را بگیریم و به ترکیه چه چیزی بدهیم.

مدیر گروه زبان فارسی مرکز آموزش زبان فارسی و معارف اسلامی مشهد خاطر نشان کرد: در بدو ورود، مشهد برای دین پژوهان ترک، نسبت به قم قابل تحمل تر است به دلیل این که مشهد فضایی معتدل تر برای تنفس یک طلبه اروپایی دارد. بعد از شش سال حضور طلبه در مشهد، در آن زمان است که روح طلبه مقداری تلطیف می شود و قابلیت حضور در قم را پیدا می کند، لذا به یقین باید مشهد به مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی تبدیل شود و کل دوره آموزش زبان فقط در مشهد برگزار و روی این موضوع نیز سرمایه گذاری شود و افرادی که ظرفیت های بالاتری دارند با عبور از فیلتر مشهد وارد قم شوند. برای دستیابی به این مهم نیز طلاب باید به سه دسته تقسیم شوند؛ گروه اول طلبه هایی که توانایی آنها پاسخگوی نیازهای یک شهر است، گروه دوم افرادی که توانایی هایشان در حد پاسخ دهی به نیازهای یک کشور است و گروه سوم طلابی که استعدادها، ظرفیت ها و توانایی های آنها می تواند پاسخگوی افراد زیادی در حد قاره ای و بین المللی باشد. به نظر من جایگاه دسته های اول و دوم در مشهد است و دسته سوم نیازمند حضور و تحصیل در قم هستند. 

وی تصریح کرد: اکثر طلابی که می خواهند در سطح شهرها فعالیت کنند باید در واحدهای شهرستانی تحصیل کنند به این دلیل که واحدهای شهرستانی شلوغ نیست و مسئولان وقت بیشتری دارند که به مسائل جزئی طلاب بپردازند و اینکه پس از گذراندن دوره های کوتاه مدت 4 ، 5 ساله به کشورهای خودشان بازگردند و در بین واحدهای شهرستانی مشهد بالاترین جایگاه را داراست به این دلیل که از ظرفیت بالایی برخوردار است.

دیانتی اضافه کرد: جاذبه های تکریمی که در مشهد وجود دارد چه در بُعد پتانسیل های علمی و چه در بعد پیشینه فرهنگی و اقلیمی این مرز و بوم باید پاس داشته شود. ما نمی گوئیم که جاذبه ایجاد کنیم، بلکه می گوئیم باید آنها را پاس داشت و در پاس داشت این جاذبه ها اولین و کمترین اقدامی که می توان انجام داد، احداث یک شهرک علمی المصطفی(ص) در مشهد است و آموزش های کوتاه مدت، آموزش های دراز مدت، پارک فناوری و ... فعالیت هایی است که در این شهرک می توان به طور گسترده به آن ها پرداخت. اگر این کار را المصطفی(ص) انجام ندهد در برابر اتاق فکر آمریکا رو دست خورده است، چون در حال حاضر این کار نه تنها در مشهد بلکه در خراسان، دارد توسط وهابیان انجام می شود.

وی افزود: البته منظور از خراسان خط و مرز نقشه فعلی نیست، بلکه ما خراسان را همان خراسان قدیم می بینیم. پاکستانی، افغانی، تاجیک و ... خراسانی هستند زیرا بسیاری از افکار، اندیشه ها و پیشینه ی ما به هم گره خورده است. چطور است که ابوعلی سینای اهل بخارای ترکمنستان و مولانای اهل بلخ در افغانستان را خراسانی و ازآن خود می دانیم ولی فرهنگ و مردم آن را بیگانه می پنداریم. پس اگر این دو حکیم ایرانی بودند و هستند مردم آن ها نیز ایرانی و خراسانی هستند و فقط خطوط مرزی هستند که بین ما فضا ایجاد کرده اند. بنابراین موقعیتی که مشهد دارد از قم بسیار استراتژیک تر است.

وی تأکید کرد: گرانیگاه تبلیغات وهابیت، خراسان است.اگر ما نتوانیم مردم آسیای میانه را جذب کنیم با توجه به سرمایه گذاری هایی که وهابیت در این منطقه می کند، مردم جذب آن ها خواهند شد. چین و هند با حدود سه میلیارد جمعیت در دست مشهد هستند نه قم.

وی ادامه داد: طلبه چینی، تاجیک، پاکستانی، افغانی، هندی و ... مشهد را دوست دارند و استان خراسان را مثل خانه خودشان می دانند. قم این ذهنیت را در نگاه مردم این منطقه ندارد. آبشخور دینی حداقل نیمی از مردم جهان، مشهد است و این به علت جاذبه های تکوینی است که تنها در خراسان یافت می شود و این ذهنیت خود، در دراز  مدت ایجاد شده است.

دیانتی ضمن بیان اینکه راه ابریشم که مربوط به پیش از میلاد مسیح است از خراسان می گذرد افزود: ابن بطوطه در سفرنامه خود نوشته است بازرگانان و کشتی رانان چینی هنوز که هنوز است اشعار سعدی را می خوانند. ابوالفرج اصفهانی در کتاب خود که مربوط به 10 قرن پیش است نوشته است؛ من به مکه رفته بودم و دیدم که خانه کعبه بر اثر سیل خراب شده بود و عده ای مشغول بازسازی خانه خدا هستند. نزدیک آنها شدم و دیدم که ((یُغنّون بغناءٍ فارسی)) بنّاهایی که مشغول ساخت خانه کعبه بودند با آواز بلند شعر فارسی می خوانند و این بیانگر جایگاه تمدن ریشه دار ایرانی است.

وی گفت: به احوال سعدی بنگرید، وی یک پروفسور جهانگرد بوده است که 35 سال در اکثر مراکز علمی اسلامی تدریس کرده است. در گلستان سعدی آمده است که در مسیری که به سمت کاشقر چین برای تدریس می رفتم، دیدم که تاجران و بازرگانان چینی مشغول خواندن شعر فارسی هستند و این واقعه در 800 سال پیش در زمانی روی داده است که مردم به فناوری جهان امروز مجهز نبودند. شکر شکن شوند همه طوطیان هند/ زین قند پارسی که به بنگاله می رود

این بیت از اشعار حافظ است و منظور از قند پارسی اشعار سعدی است که پیش از اشعار حافظ به هندوستان رفته بوده است و اگر این اشعار و یا هر دستاورد دیگری می خواسته است به جای جای جهان صادر شود باید از کانال راه ابریشم و به طبع از خراسان عبور می کرده است.

او خاطر نشان کرد: با پرهیز از فضای ناسیونالیستی و ملیتی، خراسان فضایی است که کمتر مورد شناخت قرار گرفته است، حال چه از بعد نظامی و سوق الجیشی، سیاسی، مذهبی، ملیتی و ابعاد مختلف.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: در کنار گوش ما استان سیستان و بلوچستان جایی است که عربستان دارد به صورت میلیاردی برای پایه گذاری وهابیت هزینه می کند و پالایش دینی این فضا به عهده مشهد است و ما چه اندازه برای این مهم برنامه ریزی کرده ایم؟

دیانتی اظهار داشت: بنابراین جایگاه المصطفی(ص) در مشهد از بعد آموزشی و از بعد استراتژیک دینی سیاسی، فراتر از جایگاه سایر واحدها و نمایندگی های المصطفی(ص) در کشور است و در مقابل اهتمامی که به مشهد می رود بسیار کم است و هر کس نسبت به موقعیت این منطقه به این فهم عمیق برسد جزء اولوالباب است. مسئولان باید از خواب غفلتی که در این باب فرو رفته اند بیدار شوند. بحث قصور و تقصیر کسی نیست، بلکه بحث فهم این سخن و این جایگاه است.

وی در پایان افزود: در طی 8 سال جنگ تحمیلی ایران و عراق نیز بالاترین تعداد شهید را خراسان تقدیم کرد. این رشادت ها پیام دارد، یعنی اینکه شما در بُعد جهانی نیز اگر بخواهید عملی را انجام بدهید خراسان این ظرفیت را دارد، دفتر مقام معظم رهبری، دفاتر مراجع، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... همه باید نسبت به این مسئله به صورت یک پازل که از قسمت های مختلف ترسیم شده است در کنار یکدیگر قرار بگیرند و دست در دست یکدیگر نهند تا ان شاءالله در این جهت گام بزرگی برداشته شود.

 

 

 

 


١٠:٠٧ - پنج شنبه ٣ اسفند ١٣٩١    /    شماره : ٢٦٠٥٠    /    تعداد نمایش : ٥٣٥


نظرات بینندگان
کاربر مهمان
1391/12/03 14:29
0
0
نگاهی وسیع و همه جانبه
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج