پیامبر اکرم (ص): لا تُطاوِعوا أنفُسَكُم عن مَنامِ كُلِّ اللَّيلِ، وخُذوا هَزيعاً مِنهُ. با نفس خود در خوابیدن در ازای شب، همراهی نکنید؛ بلکه پاسی از آن را (برای عبادت) برگیرید. ( تنبيه الخواطر: ج۲ ص۱۱۶)
صفحه اصلی اخبار > عربستان مساوی وهابیت نیست/ به جریان های دانشگاهی عربستان توجه نکرده ایم


  چاپ        ارسال به دوست

در همایش عربستان و آل سعود مطرح شد

عربستان مساوی وهابیت نیست/ به جریان های دانشگاهی عربستان توجه نکرده ایم

عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی گفت: جامعه مذهبی ایران تمام توجه خود را به وهابیت معطوف کرده است. گویا جامعه ایران وهابیت را با عربستان مساوی گرفته است و به ابعاد دیگر آن جامعه نمی پردازد.

 

 

به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی ص العالمیه مشهد به نقل از خبرنگار سرویس جهان اسلام خبرگزاری رضوی، نشست عربستان و آل سعود با حضور پروفسور مجتبی صدریا اندیشمند و فیلسوف ایرانی و نظریه پرداز اجتماعی فرهنگی و نویسنده کتاب "بدین سان عربستان، سعودی شد"، دکتر محمد باغستاتی عضو هیئت علمی دفتر تبلیغات اسلامی و حجت الاسلام عبدالملکی پژوهشگر حوزه و دانشگاه، توسط جامعه المصطفی ص العالمیه مشهد، در مراکز آموزش علمی کاربردی آستان قدس رضوی برگزار شد.

پروفسور صدریا در ابتدا به سیر مطالعاتی خود درباره عربستان اشاره کرد و گفت: شروع مطالعه من درباره عربستان به زمانی که در پاریس بودم برمی گردد. آنجا به من می گفتند عرب‌. به غیرت من برمی خورد و می گفتم من فارسم. از یک عرب زبان یاد گرفتم که ناراحت نشوم. آن عرب زبان ادوارد سعید فلسطینی بود که سال 1978کتاب شرق شناسی او چاپ شد.
بعد از خواندن این کتاب متوجه شدم برای فرانسوی تفاوتی نمی کند من چینی، هندی پاکستانی، مالزیایی یا ایرانی باشم او می خواهد بگوید من غربی نیستم. مسئله غرب در ساختن شرق برای دادن هویت به خودش است.
در پی این بودم که عرب ترین عرب را بشناسم. جراح مغز بودم و تاریخ شناس نبودم، فقط به عنوان پژوهشگر دنبال این موضوع رفتم که عرب کیست و سراغ شبه جزیزه عربستان رفتم.
متوجه شدم هویت عرب پیچیده است. در زبان عربی خلاصه نمی شود و دنیایی است. شبه جزیره عربستان در قرن 19 تحت سلطه امپراطوری عثمانی بوده است. آنها از ابزار اسلام استفاده کردند اما شرایط مسلمانی خوبی نداشتند و این نکته را باید یاداور شد که خاک آن ها برای انگلستان اهمیت داشت.
از سال ۱۸۹۵ تا  ۱۹۰۵ کسی صحبت از وهابیت شنیده است؟ ۱۱۵ است که کسی از آن حرفی نمی زند و کنش، گفتمان و تاثیر اجتماعی ندارند. در این چند سال کسی در شبه جزیره عربستان کلامی و نوشته ای درباره وهابیزم ندارد.

متخصص روابط بین فرهنگی مطالعات شرق آسیا گفت: ابن سعود از بقایای وهابی قرن 18 همسری انتخاب کرد و وهابی در عربستان به یکی از محورهای قدرت تبدیل می شود. 1914 اوج شکل دهی به وهابیون است در این سال با وهابی ها یک پدیده ای فکری عملی جدید در شبه جزیزه می سازد. نخستین اخوان المسلمین توسط ابن سعود در شبه جزیره ساخته شد که با اخوان المسلمین مصر متفاوت است.



 

 بعد از سال 1930 وهابیون ضمیمه سعودی ها شدند

۱۹۳۰ به دستور ابن سعود ارتش سفید به تمام هجره های اخوان المسلمین و قوای متشکل وهابی حمله کرد و قوه نظامی وهابی در شبه الجزیره منهدم شد و این بهم ریختگی وهابیون را  به یک ضمیمه سعودی ها تبدیل کرد. سعودی دست آورد وضمیمه وهابیت نیست بلکه وهابیون هستند که بعد از ۱۹۳0 ضمیمه سعودی ها شدند.
این فیلسوف و اندیشمند ابراز کرد: امروز در دنیا یک اشکالی داریم و فکر می کنیم با وهابیون مواجه هستیم؛ در حالیکه آن ها قدرت سیاسی نظامی محدود سعودی هستند و کارآرایی آنها در دنیا محدود است. اصرار کردن اینکه وهابیون در مقابل ما هستند نه عربستان به ضرر ماست چون پدیده ای است که در سال ۱۹۳۰ منهدم شد‌ه است و ما آن را به موضوع مرکزی تبدیل کردیم.
نویسنده کتاب بدینسان عربستان سعودی شد خاطرنشان کرد:مساله وهابی در دنیا نداریم‌‌ بلکه مساله عربستان سعودی داریم. تبار فکری گروه وهابیزم ضعیف است و تبار فکری ما قوی است.
در ادامه این نشست دکتر محمد باغستانی، گفت: از سال 91 در حال ترجمه کتاب الشیعه فی السعودیه آقای حمزه جعفر الحسن هستم.
بعد از جستجوی کتاب هایی که ایران درباره عربستان نوشته شده است، متوجه خلاء جدی شدم. ۹۸ درصد از پژوهش های انجام شده عمدتا در قاب وهابیت و کتابهای کلامی اعتقادی و نقد اصول فکری وهابیت بوده است.

با جریان روشنفکری موجود در دانشگاه عربستان آشنا نیستیم
عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی افزود: جامعه مذهبی ایران تمام توجه خود را به وهابیت معطوف کرده است. گویا جامعه ایران وهابیت را با عربستان مساوی گرفته است و به ابعاد دیگر آن جامعه نمی پردازد. ما هرگز با جریان روشنفکری موجود در دانشگاه عربستان آشنا نیستیم.
این کتاب، اطلاعات خوب و به روز را نسبت به موقعیت جامعه شیعه در عربستان به ما ارائه می دهد. نویسنده هرگز خود را از عربستانی بودن جدا نمی کند و همچنان نگاه اصلاحی و مشفقانه خود را دارد. به رعایت حقوق شهروندان تشویق می کند و هرگز درصدد براندازی دولت نیست و منتقد مشفق است. اطلاعاتی از جامعه شیعه می دهد که به عنوان اقلیت توجه بیشتری به آن ها داشته باشند.  
نه می گوییم با وهابیت روبرو نیستیم و نه می گوییم فقط با عربستان روبرو هستیم. معتقد هستم در تلفیق تاریخی یکدیگر را شناختند و نیازهای یکدیگر را برآورده کردند.
مالیات های سنگین آل سعود به جامعه شیعه 
پژوهشگر حوزه تمدن اسلامی به وضعیت جامعه شیعه عربستان اشاره کرد و گفت: جامعه شیعه عربستان از سده اول سابقه داشته اند. سال ۱۹۱۳ که حکومت آل سعود به قدرت رسید تنگناهایی به جامعه شیعه وارد کردند و مالیات های سنگین به جامعه شیعه بستند و به خاطر فشارها از سال 1913 تا 1940 جمعیت زیادی از دو شهر قطیف و احصی به کویت، بحرین، قطر ایران و عراق مهاجرت کردند‌.
حجت الاسلام عبدالملکی در انتهای نشست به تحلیل و برررسی اقسام گوناگون سلفی ها پرداخت و گفت: سلفی تقلیدی، افراطیترین گروه سلفی است، آنها رویکرد مناسبی به تقریب ندارند و شیعه را بدعتگزاران مرتد و کافر می دانند‌‌.

واژه تقلیدی از آداب و سنن می آید؛ از این رو به اعتقادات ابن تیمیه و عبدالوهاب التزام محض دارند و از حوزه فکری آنها خارج نمی شوند.آن ها از روش های تبلیغ سنتی و نوپدید استفاده می کنند.


در عربستان هیچ جریان سیاسی صاحب سند نیست
این استاد حوزه و دانشگاه با طرح این پرسش که آیا وهابیت در حوزه سیاست با کار تشکیلاتی سیاسی موافق است؟ گفت: آن ها هر گونه انتصاب به جریان های حزبی را خلاف قانون می دانند. به همین دلیل در عربستان، هیچ جریان سیاسی صاحب سند نیست.
جریان بعدی سلفیه جهادی است‌. گفتمان آن بر مبنای توحید حاکمیت است. آنها معتقد هستند در کل دنیا و غرب یک حاکم اسلامی نداریم و حاکمان سکولار مرتد و کافر هستند. هدف آنها برپایی حکومت اسلامی است و جهاد را تنها راه رسیدن به حکومت اسلامی میدانند.
این جریان، جهاد را واجب عینی می داند و ترک فریضه جهاد را سبب عقب ماندگی از کاروان توسعه فقر و استبداد داخلی کشورهای اسلامی می داند.
سلفیه اصلاحیه گروه دیگر هستند که گفتمان اصلاح فرد جامعه و حکومت در ابعاد مختلف سیاسی اجتماعی و اقتصادی را دارند.
هدف آن ها برپایی حکومت اسلامی با روش نرم و تدریجی‌ است.  گفتمان آن ها تعامل با حکام، تحزب، شرکت در انتخاباب و پذیرش دموکراسی است.آن ها به جهت پایبندی به شیوه های دموکراتیک از سوی جریان های سلفی همواره مورد ملامت بودند و تقریب را نیز قبول دارند.
وی اخوان التوحید، جهیمانی  العتیبی، جامیه، سروریه، البانیه و دگر اندیشان را از جریان های درونی وهابیت دانست.

گزارش از زهرا غفوریان


١٢:٠١ - سه شنبه ٣ ارديبهشت ١٣٩٨    /    شماره : ٩٨٧٩٩    /    تعداد نمایش : ٤٨


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




سال 1398، سال "رونق تولید" گرامی باد
فعالیتهای قرآنی سریعترین و موثرترین راه برای ایجاد سلامت اجتماعی جامعه است
نشست علمی نقش زبان فارسی در گسترش معارف اسلامی
نمایشگاه قرآن ظرفیت خوبی برای آشنایی با معارف دینی است
حضور جامعه المصطفی در نمایشگاه قرآن هدفمند و با برنامه بوده است
وحدت مهم ترین پیام حضور ما در نمایشگاه قران است
جامعه المصطفی نگاه ویژه ای به وحدت میان ملل اسلامی دارد
ظرفیت های علمی طلاب المصطفی به خوبی به کار گرفته شده است
اطلاع‌رسانی نمایشگاه قرآن در سطح شهر به خوبی صورت نگرفته است
جشنواره غذا با طعم وحدت میان مسلمانان جهان
جامعه المصطفی حلقه گمشده اسلام در سطح بین الملل بود
ثمره فعالیت های شایسته جامعه المصطفی در سراسر جهان دیده می شود
فعالیت های جامعه المصطفی خنثی کننده نقشه های فرهنگی دشمنان است
نمایشگاه قرآن سند عزت و حضور انقلاب اسلامی است
تاکید مدرسه عالی خواهران بر تخصص گرایی طلاب
نشست تخصصی مستندات قرآنی پیام رهبری به جوانان غرب
اتحاد جوانان 5 قاره به برکت برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن
هدف مجمع خیرین ایجاد بزرگ ترین پردیس دانشگاهی برای طلاب است
حضور المصطفی در نمایشگاه بین المللی قرآن مشهد
عده‌ای می‌گویند مردم از دین فاصله گرفته‌اند، اما واقعیت چیز دیگری است/ با افزایش معرفت جامعه، گفتمان های انقلابی را تقویت کنید
به گسترش فرهنگ اقتصاد مقاومتی نیاز داریم
تعمم طلاب آفریقا و هندوستان
تلاش برای تقویت جامعةالمصطفی با هدف خدمت به جامعه انسانی
خروش المصطفائیان مشهد جهت امداد رسانی به مناطق سیل زده
امروز اسلام بیشتر از هر چیزی به وحدت نیاز دارد
همایش" مبلغان غیر ایرانی" اعزام ماه مبارک ۱۳۹۸
فاصله افتادن بین علما و مردم فاجعه است / برای موثر بودن در جامعه، باید خود عامل باشیم
نگه‌د‌‌‌اری از آثار تاریخی تنها به ابنیه منحصر نشود/ گردشگری اسلامی و حلال توسعه یابد
عربستان مساوی وهابیت نیست/ به جریان های دانشگاهی عربستان توجه نکرده ایم
"نمی دانم" ارث خوب یک استاد!
اجلاس سالانه اساتید جامعة المصطفي العالمیه مشهد مقدس
نخستین نشست علمی عربستان پژوهی نوین
اعزام شماری از طلاب پاکستانی المصطفی به مناطق سیل‌‌زده
ویژه برنامه جشن میلاد امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع)، و امام سجاد (ع)
تجلیل از کارکنان جامعةالمصطفی ص مشهد
وظیفه مبلغان جامعه المصطفی، زدودن غبار تحریف و شبهه از ساحت مقدس عاشورا و عاشوراییان است
شرافت انسانی، یادگار شهدای مدافع حرم در دنیا
یکی از راههای موفقیت، تکرار و نوشتن است
پیش نشست همایش بین المللی فقه گردشگری
مشارکت چهارجانبه تنها راه نجات از جنگ و کشتار در افغانستان