پیامبر اکرم (ص): لا تُطاوِعوا أنفُسَكُم عن مَنامِ كُلِّ اللَّيلِ، وخُذوا هَزيعاً مِنهُ. با نفس خود در خوابیدن در ازای شب، همراهی نکنید؛ بلکه پاسی از آن را (برای عبادت) برگیرید. ( تنبيه الخواطر: ج۲ ص۱۱۶)
صفحه اصلی اخبار > در دنیای مادی امروز توجه جدی به پایه ریزی یک جبهه مشترک بین ادیان ضرورت دارد


  چاپ        ارسال به دوست

رئیس هیئت امنای جامعه المصطفی ص العالمیه:

در دنیای مادی امروز توجه جدی به پایه ریزی یک جبهه مشترک بین ادیان ضرورت دارد

رئیس هیئت امنای جامعه المصطفی ص العالمیه بیان کرد: در دنیای مادی امروز توجه جدی به پایه ریزی یک جبهه مشترک بین ادیان ضرورت دارد.

 

به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی العالمیه مشهد مقدس همایش بین المللی « نقش تربیت در ادیان ابراهیمی » توسط معاونت علمی آستان قدس رضوی و با همکاری جامعه المصطفی العالمیه مشهد مقدس برگزار شد.

 

آیت الله علیرضا اعرافی در این همایش بیان داشت  طبق آخرین گزارش ها، قریب به 4 میلیارد از جمعیت بشر، زیست ابراهیمی دارند که این چهار میلیارد از تنوع نژادی و قومی بالایی برخوردارند و در نقطه ای دیگر حدود یک میلیارد انسان در حوزه ملحدان و بی دینی قرار دارند.

 

رئیس حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: اگر این جغرا فیا با این تنوع بالا را نگاه کنیم . قطعا به این نکته خواهیم رسید که پایه ریزی یک جبهه مشترک در میان ادیان ابراهیمی ضرورت دارد.

 

رئیس هیئت امناء جامعه الممصطفی العالمیه بیان داشت: همانطور که به توجه به اصول مشترک انسانی فراوانی که داریم در بحث موضوع ایجاد یک جبهه مشترک ، یک جبهه ادیان عام می توانیم داشته باشیم  و بک جبهه ابراهیمی به طور خاص، که این جبهه مشترک ایمانی و فرهنگی در ادیان ابراهیمی می تواند مهم و اثر گزار باشد.

 

امام جمعه شهر قم افزود :به دلیلی تنوع ملیتی و فرهنگی و گستره آن در همه عالم و تمدن بزرگ بشری به این حوزه بر می گردد و هم اکنون  مهمترین کنشگر های فرهنگی و علمی و تمدنی در این حوزه است.

 

وی در ادامه افزود: ما در تفکرات دنیای امروز با مقوله گفتگوی ادیان و تمدن ها مواجهیم . که ایران تجارب ارزشمندی  هم در زمینه گفتگوی ادیان به معنای عام و هم به معنای گفتگوی تمدن های بشری کسب کرده، که تجربه  بسیار ازرشمند است.

 

رئیس هیئت امنای المصطفی در ادامه بیان کرد: در گفتگوی ادیان یکبار به مفترقات ومساائل اختلافی  می پردازیم و گاهی به هم مشترکات بین ادیان می پردازیم و در مشترکات با دو رویکرد عام و خاص به این موضوع می پردازیم و غالبا گفتگوها در فضاهای عام بوده است، ولی ما باید رویکرد خاصی را دنبال کنیم و آن اینکه در این بحث به  لایه های ریزتر موضوع توجه کنیم، .که یکی از این ریز موضوعات حوزه تربیت دبنی که هدف این کنفرانس است، از این جهت این کنفراس اهمیت بالایی دارد و برای بسط این جریان می باشد.

 

رئیس حوزه های علمیه سراسر کشور در ادامه افزود :نکته سوم اینکه اصولا هنگامی میتوانیم به نقطه مشترک بیاندیشیم که معتقد به این دیدگاه مشترک در بین ادیان باشیم.

 

 وی افزود سه دیدگاه در بحث اشتراکات ادیان وجود دارد :اول اینکه  ما نباید به موضوع اشتراکات بیاندیشیم و مشترکات ادیان ابراهیمی نمیتواند به نظریه مشترک برسد و آنچه وجو دارد بیشتر تابلو مشترک است و در  عمق آن چیزی وجود ندارد .به دلیل تفسیر های متفاوت از مشترکات که در ادیان ابراهیمی وجود دارد .بسیاری از اندیشمندان جهان  در پس زمینه معتقد به همین نظرند.

 

دوم:نظریه مقابل نظریه اول است که به نظامات حد اکثری بین ادیان در زمینه های متفاوت قائل است .و می گوید حجم مشترکات انبوه است که این مشترکات در چهار حوزه وجود دارد: یک حوزه الهیات و فلسفی دوم حوزه اخلاق و ارزشهای اخلاقی در ادیان ابراهیمی و سوم: حوزه فقهی و نظامات حقوقی .  و چهارم : مشترکات درجنبه های فرهنگی، تاریخی و تمدنی  ،بنابراین نظریه دوم می گوید ما چهار رشته مشترک داریم.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اظهار داشت:  به نظر من این دو نظریه دچار نوعی مبالغه و بد بینی هستند و ما باید به نظریه سومی برسیم و آن اینکه به ضمن اینکه تفاوت تفسیردر مشترکات بین ادیان  را نباید کم گرفت در عین حال به حجم بالای  مشترکات نیز باید توجه کنیم.

 

وی افزود : اگر نظریه سوم را بپذیریم این کنفرانس معنی پیدا می کند نقش این کنفرانس مشخص می شود. وما باید مطالعه جدی در چهار حوزه داشته باشیم.

 

آیت الله اعرافی گفت : نکته بعدی این است  که بحث تربیت دینی یک اشتراک لفظی دارد که بسیار متعدد است اما آن نظام تربیتی مشترک ادیان ابراهیمی میتواند در کل تربیت و معنای عام مورد توجه قرار بگیرد.

 

رئیس هیئت امنای جامعه المصطفی گفت : در بحث گفتگوی ادیان  ما در ابتدا بایستی از مبانی و اهداف شروع کنیم و در مرحله بعد به اصول و روشها برسیم.

 

وی تاکید کرد که : نکته مهم  این است که ما حتی اگر کسی نظریه دوم را بپذیریم باز هم جای این کفتگوها است چون ما یک حوزه وسیعی داریم در بحث تبادل تجربات بین ادیان که این ارزش مستقل خودش را دارد. وما می توانیم از منظر تجربیات بین ادیان به بحث گفتگوی ادیان بپردازیم.

 

امام جمعه شهر قم تصریح کرد: نکته دیگرد در این حوزه این است که تربیت دینی در مسیحیت یک امتزاجی با رویکرد مادی گرایی دارد و بعد از رنسانس اندیشه سکولار  در غرب بسیار قوی شده است و الهیات مسیحیت با این سکولار امتزاجی دارد که باید بررسی شود.

 

ایشان در پایان ضمن اشاره به آیه شریفه: :قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ:

گفتند که این آیه دو تفسیر دارد که در یک تفسیر اشاره به گفتگوی بین ادیان دارد ما باید در این بحث چند کار مهم انجام دهیم اول اینکه : نقشه ای برای گفتگوی ادیان در حوزه دوم طراحی کنیم . دو. اینکه ما برای دستیابی به نظام تربیتی در ادیان نیازمند به مطالعاتی هم در حوزه فلسفی وهم در حوزه فقهی داریم که راه را باز بکند.

 

سوم اینکه:.درحوزه تجربه ها هم ما باید به مطالعات حوزه تجربیات  توجه کنیم و بعد مطالعات تطبیقی داشته باشیم.

و نهایتا در دنیای امروز که یک نگاه مادی به انسان دارد، پایه ریزی یک جبهه مشترک بین ادیان که مبشر رشد انسان باشد و موجب سعادت بشر است ضرورت دارد.


١٣:٠١ - دوشنبه ١٣ اسفند ١٣٩٧    /    شماره : ٩٧٧٣٢    /    تعداد نمایش : ٨٤


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اختتامیه کنفرانس بین المللی " دین، معنویت و کیفیت زندگی "
اولین دیدار حجة الاسلام و المسلمین صالح با طلاب جامعة المصطفی مشهد برگزار شد
ثبت نام پودمان های تابستانی دانشگاه مجازی المصطفی (ص)
فراخوان یازدهمین جشنواره بین المللی فارابی
تمدید مهلت ثبت نام دوره آموزشی تبلیغ در اربعین
تسلط به زبان فارسی، اعتقاد به گفتمان انقلاب اسلامی، ولایتمداری و آمادگی برای کار با انگیزه بالا، باید از ویژگی های بارز فارغ التحصیلان المصطفی باشد
طلاب المصطفی، سند افتخار اهل بیت عصمت (ع) هستند
باید به اندیشه های مثبت میدان داد
بنای حرکت المصطفی، طرح تحول آموزشی است
امروز با تمام مشکلات و کمبود ها، نگاه المصطفاییان به اهداف بلند المصطفی باعث پیشرفت این مجموعه شده است
تودیع و معارفه رئیس جامعه المصطفی العالمیه مشهد
گاهی برای انجام تکلیف باید هجرت کرد / ریشه و آغاز شکل گیری بیش از ۲۵ تمدن جهانی بر اساس مهاجرت بوده است
عمر طبیعی و عمر اداری مان زودگذر است/ برای کار خیر از تمام فرصت ها استفاده کنیم
نیروهای انسانی جامعه المصطفی هر کدام زمینه ساز ظهور حضرت حجت (عج) هستند
شکر واسطه نعمت، شکر خدای متعال به حساب می آید
توسعه برون مرزی فرهنگ رضوی با کمک جامعه المصطفی صورت پذیرفته است
مجمع خیرین جامعه المصطفی مشهد کنار المصطفی بودن را وظیفه شرعی و انسانی و دینی خود می داند
کسب مجوز مهدکودک تبسم زهرا از سازمان بهزیستی کشور
مجلس ذکر فضائل و مناقب برگزار می گردد
بهترین عبادت خدمت به خلق است
تسلیم فرمان الهی باشیم
دومین کنفرانس بین المللی صلح پژوهی
متن پیام حجةالاسلام و المسلمین محمد حسین مهدوی مهر به مناسبت انتصاب حجة الاسلام و المسلمین محمدرضا صالح به ریاست نمایندگی المصطفی در مشهد
انتصاب حجه الاسلام و المسلمین محمد حسین مهدوی مهر به سمت مدیر منطقه ای المصطفی در کشورهای لبنان، سوریه، فلسطین و اردن
انتصاب حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا صالح به ریاست جامعه المصطفی العالمیه مشهد
مراسم بزرگداشت ارتحال آیت الله العظمی محقق کابلی در مشهد مقدس برگزار می شود
" همایش مطالعات تربیتی و علوم اسلامی "
فراخوان مقاله " همایش بین المللی گفتگوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب "
فراخوان مقاله آرایه های ادبی قرآن
باید برای بازگشت به دارالخلود که «خانه جاودانگی» است اشتیاق داشته باشیم وآن را بشناسیم
مراسم معنوی اعتکاف رمضانیه جامعه المصطفی مشهد آغاز شد
مراسم معنوی اعتکاف رمضانیه
سال 1398، سال "رونق تولید" گرامی باد
واقعیت های جهانی را با تبلیغات عوض می کنند!
اگر مردم و جامعه جهانی به درستی با قرآن آشنا بشوند خودشان دنبال قرآن خواهند آمد
فعالیتهای قرآنی سریعترین و موثرترین راه برای ایجاد سلامت اجتماعی جامعه است
نشست علمی نقش زبان فارسی در گسترش معارف اسلامی
نمایشگاه قرآن ظرفیت خوبی برای آشنایی با معارف دینی است
حضور جامعه المصطفی در نمایشگاه قرآن هدفمند و با برنامه بوده است
وحدت مهم ترین پیام حضور ما در نمایشگاه قران است