پیامبر اکرم (ص): لا تُطاوِعوا أنفُسَكُم عن مَنامِ كُلِّ اللَّيلِ، وخُذوا هَزيعاً مِنهُ. با نفس خود در خوابیدن در ازای شب، همراهی نکنید؛ بلکه پاسی از آن را (برای عبادت) برگیرید. ( تنبيه الخواطر: ج۲ ص۱۱۶)
صفحه اصلی اخبار > در دنیای مادی امروز توجه جدی به پایه ریزی یک جبهه مشترک بین ادیان ضرورت دارد


  چاپ        ارسال به دوست

رئیس هیئت امنای جامعه المصطفی ص العالمیه:

در دنیای مادی امروز توجه جدی به پایه ریزی یک جبهه مشترک بین ادیان ضرورت دارد

رئیس هیئت امنای جامعه المصطفی ص العالمیه بیان کرد: در دنیای مادی امروز توجه جدی به پایه ریزی یک جبهه مشترک بین ادیان ضرورت دارد.

 

به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی العالمیه مشهد مقدس همایش بین المللی « نقش تربیت در ادیان ابراهیمی » توسط معاونت علمی آستان قدس رضوی و با همکاری جامعه المصطفی العالمیه مشهد مقدس برگزار شد.

 

آیت الله علیرضا اعرافی در این همایش بیان داشت  طبق آخرین گزارش ها، قریب به 4 میلیارد از جمعیت بشر، زیست ابراهیمی دارند که این چهار میلیارد از تنوع نژادی و قومی بالایی برخوردارند و در نقطه ای دیگر حدود یک میلیارد انسان در حوزه ملحدان و بی دینی قرار دارند.

 

رئیس حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: اگر این جغرا فیا با این تنوع بالا را نگاه کنیم . قطعا به این نکته خواهیم رسید که پایه ریزی یک جبهه مشترک در میان ادیان ابراهیمی ضرورت دارد.

 

رئیس هیئت امناء جامعه الممصطفی العالمیه بیان داشت: همانطور که به توجه به اصول مشترک انسانی فراوانی که داریم در بحث موضوع ایجاد یک جبهه مشترک ، یک جبهه ادیان عام می توانیم داشته باشیم  و بک جبهه ابراهیمی به طور خاص، که این جبهه مشترک ایمانی و فرهنگی در ادیان ابراهیمی می تواند مهم و اثر گزار باشد.

 

امام جمعه شهر قم افزود :به دلیلی تنوع ملیتی و فرهنگی و گستره آن در همه عالم و تمدن بزرگ بشری به این حوزه بر می گردد و هم اکنون  مهمترین کنشگر های فرهنگی و علمی و تمدنی در این حوزه است.

 

وی در ادامه افزود: ما در تفکرات دنیای امروز با مقوله گفتگوی ادیان و تمدن ها مواجهیم . که ایران تجارب ارزشمندی  هم در زمینه گفتگوی ادیان به معنای عام و هم به معنای گفتگوی تمدن های بشری کسب کرده، که تجربه  بسیار ازرشمند است.

 

رئیس هیئت امنای المصطفی در ادامه بیان کرد: در گفتگوی ادیان یکبار به مفترقات ومساائل اختلافی  می پردازیم و گاهی به هم مشترکات بین ادیان می پردازیم و در مشترکات با دو رویکرد عام و خاص به این موضوع می پردازیم و غالبا گفتگوها در فضاهای عام بوده است، ولی ما باید رویکرد خاصی را دنبال کنیم و آن اینکه در این بحث به  لایه های ریزتر موضوع توجه کنیم، .که یکی از این ریز موضوعات حوزه تربیت دبنی که هدف این کنفرانس است، از این جهت این کنفراس اهمیت بالایی دارد و برای بسط این جریان می باشد.

 

رئیس حوزه های علمیه سراسر کشور در ادامه افزود :نکته سوم اینکه اصولا هنگامی میتوانیم به نقطه مشترک بیاندیشیم که معتقد به این دیدگاه مشترک در بین ادیان باشیم.

 

 وی افزود سه دیدگاه در بحث اشتراکات ادیان وجود دارد :اول اینکه  ما نباید به موضوع اشتراکات بیاندیشیم و مشترکات ادیان ابراهیمی نمیتواند به نظریه مشترک برسد و آنچه وجو دارد بیشتر تابلو مشترک است و در  عمق آن چیزی وجود ندارد .به دلیل تفسیر های متفاوت از مشترکات که در ادیان ابراهیمی وجود دارد .بسیاری از اندیشمندان جهان  در پس زمینه معتقد به همین نظرند.

 

دوم:نظریه مقابل نظریه اول است که به نظامات حد اکثری بین ادیان در زمینه های متفاوت قائل است .و می گوید حجم مشترکات انبوه است که این مشترکات در چهار حوزه وجود دارد: یک حوزه الهیات و فلسفی دوم حوزه اخلاق و ارزشهای اخلاقی در ادیان ابراهیمی و سوم: حوزه فقهی و نظامات حقوقی .  و چهارم : مشترکات درجنبه های فرهنگی، تاریخی و تمدنی  ،بنابراین نظریه دوم می گوید ما چهار رشته مشترک داریم.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اظهار داشت:  به نظر من این دو نظریه دچار نوعی مبالغه و بد بینی هستند و ما باید به نظریه سومی برسیم و آن اینکه به ضمن اینکه تفاوت تفسیردر مشترکات بین ادیان  را نباید کم گرفت در عین حال به حجم بالای  مشترکات نیز باید توجه کنیم.

 

وی افزود : اگر نظریه سوم را بپذیریم این کنفرانس معنی پیدا می کند نقش این کنفرانس مشخص می شود. وما باید مطالعه جدی در چهار حوزه داشته باشیم.

 

آیت الله اعرافی گفت : نکته بعدی این است  که بحث تربیت دینی یک اشتراک لفظی دارد که بسیار متعدد است اما آن نظام تربیتی مشترک ادیان ابراهیمی میتواند در کل تربیت و معنای عام مورد توجه قرار بگیرد.

 

رئیس هیئت امنای جامعه المصطفی گفت : در بحث گفتگوی ادیان  ما در ابتدا بایستی از مبانی و اهداف شروع کنیم و در مرحله بعد به اصول و روشها برسیم.

 

وی تاکید کرد که : نکته مهم  این است که ما حتی اگر کسی نظریه دوم را بپذیریم باز هم جای این کفتگوها است چون ما یک حوزه وسیعی داریم در بحث تبادل تجربات بین ادیان که این ارزش مستقل خودش را دارد. وما می توانیم از منظر تجربیات بین ادیان به بحث گفتگوی ادیان بپردازیم.

 

امام جمعه شهر قم تصریح کرد: نکته دیگرد در این حوزه این است که تربیت دینی در مسیحیت یک امتزاجی با رویکرد مادی گرایی دارد و بعد از رنسانس اندیشه سکولار  در غرب بسیار قوی شده است و الهیات مسیحیت با این سکولار امتزاجی دارد که باید بررسی شود.

 

ایشان در پایان ضمن اشاره به آیه شریفه: :قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ:

گفتند که این آیه دو تفسیر دارد که در یک تفسیر اشاره به گفتگوی بین ادیان دارد ما باید در این بحث چند کار مهم انجام دهیم اول اینکه : نقشه ای برای گفتگوی ادیان در حوزه دوم طراحی کنیم . دو. اینکه ما برای دستیابی به نظام تربیتی در ادیان نیازمند به مطالعاتی هم در حوزه فلسفی وهم در حوزه فقهی داریم که راه را باز بکند.

 

سوم اینکه:.درحوزه تجربه ها هم ما باید به مطالعات حوزه تجربیات  توجه کنیم و بعد مطالعات تطبیقی داشته باشیم.

و نهایتا در دنیای امروز که یک نگاه مادی به انسان دارد، پایه ریزی یک جبهه مشترک بین ادیان که مبشر رشد انسان باشد و موجب سعادت بشر است ضرورت دارد.


١٣:٠١ - دوشنبه ١٣ اسفند ١٣٩٧    /    شماره : ٩٧٧٣٢    /    تعداد نمایش : ٤٦


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




سال 1398، سال "رونق تولید" گرامی باد
نگه‌د‌‌‌اری از آثار تاریخی تنها به ابنیه منحصر نشود/ گردشگری اسلامی و حلال توسعه یابد
عربستان مساوی وهابیت نیست/ به جریان های دانشگاهی عربستان توجه نکرده ایم
"نمی دانم" ارث خوب یک استاد!
اجلاس سالانه اساتید جامعة المصطفي العالمیه مشهد مقدس
نخستین نشست علمی عربستان پژوهی نوین
اعزام شماری از طلاب پاکستانی المصطفی به مناطق سیل‌‌زده
ویژه برنامه جشن میلاد امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع)، و امام سجاد (ع)
تجلیل از کارکنان جامعةالمصطفی ص مشهد
وظیفه مبلغان جامعه المصطفی، زدودن غبار تحریف و شبهه از ساحت مقدس عاشورا و عاشوراییان است
شرافت انسانی، یادگار شهدای مدافع حرم در دنیا
یکی از راههای موفقیت، تکرار و نوشتن است
پیش نشست همایش بین المللی فقه گردشگری
مشارکت چهارجانبه تنها راه نجات از جنگ و کشتار در افغانستان
حقوق همه مردان و زنان باید بر اساس برابری و عدالت باشد
همایش « استراتژی صلح پایدار از دیدگاه شهید وحدت ملی »
در پنجمین دهه انقلاب، با عمل به دستورات و رهنمود های مقام معظم رهبری،با توطئه های دشمن مقابله کنیم
نهضت ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی باید شکل گیرد
زنده بودن انقلاب و قابلیت رشد و تعالی و تصحیح خطا در عین پایبندی، مبنای نظری بیانیه گام دوم انقلاب است
تجلیل از مدرسه عالی خواهران مشهد
بیست و یکمین جشنواره بین المللی پژوهشی شیخ طوسی(ره)
در دنیای مادی امروز توجه جدی به پایه ریزی یک جبهه مشترک بین ادیان ضرورت دارد
کارگاه نقد و بررسی فرق و عرفان های نوظهور برگزار شد
کارگاه چکیده نویسی برگزار شد
مراسم تکریم از مادران و همسران شهدا
الگو قرار دادن معصومین برای مخاطبین نباید محال و دست نیافتنی باشد
اردوی فرهنگی - تربیتی به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)
مدارس جامعه المصطفی العالمیه مشهد میزبان نماینده ویژه مدیر مرکز خدمات حوزه های علمیه کل کشور بودند
شماره پنجم نشریه دو فصل نامه "تأمل" منتشر شد
حضرت زهرا (س) الگویی برای زنان در تمامی عرصه ها
تسلط 300 هزار طلبه غیر ایرانی به زبان فارسی
نهضت امام رضا(ع) به تمدن جهانی اسلام تبدیل شد/ امام رضا(ع) در نهضت تمدن‌ساز نگاه به آخرت داشت
تمدن دینی امنیت و آبادانی جامعه را تضمین می‌کند
برگزاری کارگاه آشنایی با نرم افزارهای فقه و اصول
برگزاری همایش بین المللی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام
دیدار رئیس جامعه المصطفی مشهد از خوابگاه انصارالحجه
جامعه المصطفی اکنون یکی از نهادهای پر افتخار و اثرگذار تشیّع در سطح بین‌المللی است
پیروزی انقلاب اسلامی نمایش عقلانیت تشیع در جهان است
برگزاری همایش علمی بین المللی « امام علی بن موسی الرضا علیه السلام و نهضت علمی تمدنی جهان اسلام » در مشهد
گزارش تصویری بازدید معاون فرهنگی جامعه المصطفی از مدرسه عالی برادران مشهد