قال رسول الله (ص): ان لقتل الحسين (ع) حرارة فى قلوب المؤمنين لا تبرد ابدا. پيامبراكرم (ص) فرمود: براى شهادت حسين (ع)، حرارت و گرمايى در دل‌هاى مؤمنان است كه هرگز سرد و خاموش نمى‏شود. (جامع احاديث الشيعه، ج 12، ص556) ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش تسلیت باد.
صفحه اصلی اخبار > سبک زندگی، بنیاد کلیدی تمدن اسلامی است


  چاپ        ارسال به دوست

سبک زندگی، بنیاد کلیدی تمدن اسلامی است

سید حسین همایون مصباح استاد الهیات جامعة المصطفی مشهد اظهار داشت : پیشرفت جهان اسلام در گرو بازسازی سبک زندگی بر اساس آموزه های دین است.

به گزارش روابط عمومی مدرسه عالی خواهران المصطفی مشهد، توسط اداره پژوهش این مرکز پژوهش این مرکز نشست «تأثیر انسان گرایی نوین و سکولار بر سبک زندگی دینی» با حضور سیدحسین همایون مصباح استاد الهیات جامعة المصطفی مشهد ، اواخرمهرماهدر سالن اجتماعات این مدرسه برگزار شد.

استاد الهیات جامعه المصطفی مشهد اظهار کرد: بدون تردید در جهانی زندگی می کنیم که برخی به آن جهان مدرن می گویند و برخی از جهت فکری و فرهنگی به آن جهان پسا مدرن می گویند.

وی به مولفه های مدرنیته و جهان مدرن اشاره کرد و گفت: مولفه عبارت است از مجموعه عوامل و عناصری که یک موجود را می سازد. جهان مدرن را از لحاظ مولفه هایی که او را می سازد، شامل دو مولفه فکری و عملی در سطح کلان است.

مولفه های فکری مدرنیته

استاد الهیات جامعه المصطفی مشهد افزود: ما اگر بخواهیم مولفه های کلان جهان مدرن را بازگو کنیم، مولفه های فکری مدرنیته برخواسته از چند مولفه فکری است؛ راسیونالیسم یا عقل گرایی، سکولاریسم، ساینتیسم یا علم گرایی، اومانیسم یا انسان گرایی.

این استاد حوزه علمیه مشهد ادامه داد: مولفه های رفتاری و عملی مدرنیته عبارت است از صنعتی شدن، شهر نشینی، ماشینیزم و مدیریت علمی عرصه نظامی.

مصباح اظهار کرد:در واقع اگر مدرنیته را از زوایای مختلف بررسی کنید و از منظر چهره ها و شخصیت هایی که در این باب نگاشتند و صاحب اندیشه هستند، بنگرید. دسته بندی مولفه های کلان همین موارد هستند.

انسان گرایی سکولار، محور دیگر مولفه های جهان مدرن

استاد الهیات جامعه المصطفی مشهد گفت: از بین مولفه های فکری جهان مدرن، انسان گرایی سکولار یکی از مولفه های کلیدی است که در واقع با عنوان محور نسبت به سه مولفه فکری و چهار مولفه رفتاری عمل می کند، یعنی به عنوان یک شاخص و معیار نسبت به همگان قرار گرفته است.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم انسان گرایی سکولار را به عنوان یک جنبش و جریان فکری بشناسیم و معرفی کنیم، خود پیامدهای بسیاری دارد.

این استاد حوزه علمیه مشهد افزود: انسان گرایی را اگر به دقت از نظر پیشینه تاریخی آن بنگریم، دو انسان گرایی را شاهد هستیم، یک انسان گرایی دینی و یک انسان گرایی غیر دینی.

مصباح اظهار کرد: از لحاظ تاریخی انسان گرایی در قرون وسطی تا اغاز رنسانس، از سنخ انسان گرایی دینی می شود. چون هنوز خدا در آن نظام زنده است و حضور دارد. 

استاد الهیات جامعه المصطفی مشهد گفت: از عصر رنسانس یعنی از قرن 14 و 15 میلادی بدین سوی اهسته اهسته حضور خدا و نقش خدا و به تبع ان حضور گسترده و کلان دین در ساحت های مختلف زندگی محدودتر و بی فروغ تر و بی رنگ تر می شود؛ بنابراین وقتی شما سخن از انسان گرایی سکولار می برید، در واقع انسان گرایی سکولار جز انسان گرایی دوران مدرن است.

انسان گرایی ترابشریت؛ ترکیب انسان و فناوری نوین

این استاد حوزه علمیه مشهد افزود: انسان گرایی مدرن شامل انسان گرایی مارکسیستی، لیبرالیسم و اخرین مرحله انسان گرایی که اکنون جهان فکری در آن قرار دارد، انسان گرایی ترابشریت است؛ در اینجا ترکیب انسان و فناوری های نوین ایجاد می شود.

وی گفت: انسان گرایی های مدرن نسب به جایگاه خرد انسان، مساله ازادی و تکامل تفاوت هایی در این عرصه دارند که برخی در مساله انسان گرایی به مساله برابری بسیار بها می دهند و بعضی ها روند تکامل و تحول زیستی بشر را یک روند بر اساس اصل تنازع می دانند. 

این استاد حوزه علمیه مشهد افزود: برخی برای خرد بشری جایگاه بسیار فراخ و اصلی قائلند. برای برخی عدالت و برابری مطرح است. تفاوت هایی بین دیدگاه ها در این مکاتب وجود دارد.

پیشرفت جهان اسلام در گرو بازسازی سبک زندگی بر اساس اموزه های دین است

همکار پژوهشی مرکز جامعه المصطفی مشهد اظهار کرد: ما برای اینکه جهان اسلام را به پیشرفت برسانیم و بهسازی فردی را در جامعه به وجود بیاوریم و به سوی تمدن اسلامی گام برداریم، برای گام برداشتن، نیاز به بازسازی و نوسازی، سبک زندگی بر اساس اموزه های و شاخصه ها دینی داریم.

استاد الهیات جامعه المصطفی گفت: انسان گرایی سکولار رمز موفقیت و نفوذش این بود که مولفه هایش را به ساختار اقتصادی، قضایی، اجتماعی تبدیل کرد  و به گونه ای سبک زندگی از درون آن بیرون آمد. 

همکار پژوهشی مرکز جامعه المصطفی مشهد راه مواجه  با جهان مدرن، بازسازی سبک زندگی است، اظهار کرد:ما باور داریم که خدا هست. اما این باور در زندگی حضور ندارد.

وی افزود: ما باید جذابیت های حقوقی، اقتصادی، فرهنگی و علمی ایجاد کنیم. جذابیت یعنی ساختار اجتماعی به گونه ای به وجود بیاید که وقتی من وارد ساختار اجتماعی می شوم از تمام حقوق و مسئولیت ها و امتیازات بهره مند شوم. امنیت روانی، شغلی  و حقوقی داشته باشم؛ بنابراین امنیت در گرو این است که ساختار اجتماعی شکل بگیرد.                                   

وی افزود:نقش جهان اسلام در حل مشکلات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود جهان اسلام چند درصد است؟ خیلی کم است. منابع و نیروی انسانی و جغرافیای زیست زیادی داریم. چرا جاذبه ایجاد نمی شود؟ از این رو تبدیل ساختن اینها به ساختار تعیین کننده است.

مصباح اظهار کرد: امروز تک تک عالمان دین، حوزویان و دانشگاهیان که دغدغه دین داری و دین ورزی را دارد، دغدغه عدالت را دارد این وظیفه بر دوششان است. تحقیق درباره پیامبر شده باید حضور این پیامبر را در زندگی ببینیم. باید حضور خدا را در زندگی خود ببنیم.


١٠:١٢ - دوشنبه ١ آبان ١٣٩٦    /    شماره : ٨٩٢٩٩    /    تعداد نمایش : ٢٥٦


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




سال حمایت از کالای ایرانی گرامی باد
مجاهدت های ائمه اطهار (ع) مکمل بعثت پیامبر (ص) است
حضور رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد در منزل مقتول مظلوم حجةالاسلام محمد تولّایی
نشست مشترک جامعةالمصطفی و پلیس امنیت عمومی، مهاجرت و گذرنامه ناجا
برگزاری کارگاه دو روزه " ارزشیابی پیشرفت تحصیلی" در مدرسه خواهران المصطفی مشهد
برگزاری اردوی فرهنگی تفریحی تربیتی طلاب خواهر غیرایرانی در مشهد
دیدار رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد با طلاب خواهر غیرایرانی
برگزاری دوازدهمین جلسه شورای تحصیلات تکمیلی مدرسه عالی خواهران المصطفی مشهد
تشکیل تمدن اسلامی مبتنی بر ارزش‌های دینی
عزت و منافع امت اسلامی در صدر نگاه رهبری است
هدف اصلی کشورهای غربی تجزیه اسلام است
همه ارکان تمدن امروز دچار مشکل است
علما و اندیشیمندان می‌توانند زندگی بشر را متمدنانه تدوین کنند
اسلام بدون تمدن همانند انسان زنده ولی بدون تحرک است
تمسک بر توحید و عقلانیت، مهمترین رکن سعادت جوامع بشری است
فتح دلها و ایجاد همبستگی ارکان اساسی اعتلای کلمه وحدت و مایه یأس دشمنان هستند
دشمن در پی ربودن اندیشه و تمدن اسلامی از مسلمانان است / تعهد المصطفی(ص) استواری بر احیای تمدن اسلامی نجات بخش در جهان است
همایش علمی تمدن اسلامی (گذشته، حال و آینده) نقش و رسالت علمای افغانستان
اطلاعیه ثبت نام اعتکاف رمضانیه حرم مطهر رضوی
تصاویری از نهمین گردهمایی مبلغان جامعةالمصطفی مشهد حرم مطهر رضوی
قرآن باید محور كارهای تبليغی باشد
جامعةالمصطفی(ص) امروز برگفته از جامعةالسجاد(ع) و جامعةالصادق(ع) است
مراسم تقدیر از برترین های مشهد در بیست و سومین جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی المصطفی(ص)
مهمترین رکن عاقبت به خیری، تمسک به ائمه اطهار(ع) است
کارگاه فشرده "تبلیغ ماندگار" ویژه طلاب مدرسه عالی برادران
امضای تفاهم نامه همکاری میان جامعةالمصطفی مشهد و بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
رشد کمی و کیفی کارها، مهمترین هدف ما در ارائه خدمات مطلوب است
مراسم تقدیر از نخبه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی طلاب خواهر غیرایرانی
نشست نقد و بررسی کتاب " راه های شرعی سپرده گذاری بانک ها"
برنامه پزشکان مجتمع آموزش عالی مشهد سال 96
برنامه حضور مشاورین مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی بلاغ سال 1396
رسالت حوزه و دانشگاه، انتقال زیبایی‌های معارف الهی به مردم است
ضرورت ارائه هنرمندانه اسلام ناب به جامعه تشنه جهانی
رسالت ما ارائه پیام در همه عرصه ها برای مخاطبان است
اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌‌المللی فرهنگی هنری طوبی برگزار شد
مشهد؛ میزبان هفتمین جشنواره فرهنگی هنری طوبی
جشنواره طوبی باید باعث ارتقاء توان مهارتی طلاب شود
بصیرت و هوشیاری؛ نیاز مبرم امروزِ ملت ایران است
راهپیمایی 9 دی، با شکوهتر از همیشه در مشهد برگزار شد
برگزاری دومین نشست تخصصی همایش کوثر هدایت