پیامبر اکرم (ص): لا تُطاوِعوا أنفُسَكُم عن مَنامِ كُلِّ اللَّيلِ، وخُذوا هَزيعاً مِنهُ. با نفس خود در خوابیدن در ازای شب، همراهی نکنید؛ بلکه پاسی از آن را (برای عبادت) برگیرید. ( تنبيه الخواطر: ج۲ ص۱۱۶)
صفحه اصلی اخبار > سبک زندگی، بنیاد کلیدی تمدن اسلامی است


  چاپ        ارسال به دوست

سبک زندگی، بنیاد کلیدی تمدن اسلامی است

سید حسین همایون مصباح استاد الهیات جامعة المصطفی مشهد اظهار داشت : پیشرفت جهان اسلام در گرو بازسازی سبک زندگی بر اساس آموزه های دین است.

به گزارش روابط عمومی مدرسه عالی خواهران المصطفی مشهد، توسط اداره پژوهش این مرکز پژوهش این مرکز نشست «تأثیر انسان گرایی نوین و سکولار بر سبک زندگی دینی» با حضور سیدحسین همایون مصباح استاد الهیات جامعة المصطفی مشهد ، اواخرمهرماهدر سالن اجتماعات این مدرسه برگزار شد.

استاد الهیات جامعه المصطفی مشهد اظهار کرد: بدون تردید در جهانی زندگی می کنیم که برخی به آن جهان مدرن می گویند و برخی از جهت فکری و فرهنگی به آن جهان پسا مدرن می گویند.

وی به مولفه های مدرنیته و جهان مدرن اشاره کرد و گفت: مولفه عبارت است از مجموعه عوامل و عناصری که یک موجود را می سازد. جهان مدرن را از لحاظ مولفه هایی که او را می سازد، شامل دو مولفه فکری و عملی در سطح کلان است.

مولفه های فکری مدرنیته

استاد الهیات جامعه المصطفی مشهد افزود: ما اگر بخواهیم مولفه های کلان جهان مدرن را بازگو کنیم، مولفه های فکری مدرنیته برخواسته از چند مولفه فکری است؛ راسیونالیسم یا عقل گرایی، سکولاریسم، ساینتیسم یا علم گرایی، اومانیسم یا انسان گرایی.

این استاد حوزه علمیه مشهد ادامه داد: مولفه های رفتاری و عملی مدرنیته عبارت است از صنعتی شدن، شهر نشینی، ماشینیزم و مدیریت علمی عرصه نظامی.

مصباح اظهار کرد:در واقع اگر مدرنیته را از زوایای مختلف بررسی کنید و از منظر چهره ها و شخصیت هایی که در این باب نگاشتند و صاحب اندیشه هستند، بنگرید. دسته بندی مولفه های کلان همین موارد هستند.

انسان گرایی سکولار، محور دیگر مولفه های جهان مدرن

استاد الهیات جامعه المصطفی مشهد گفت: از بین مولفه های فکری جهان مدرن، انسان گرایی سکولار یکی از مولفه های کلیدی است که در واقع با عنوان محور نسبت به سه مولفه فکری و چهار مولفه رفتاری عمل می کند، یعنی به عنوان یک شاخص و معیار نسبت به همگان قرار گرفته است.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم انسان گرایی سکولار را به عنوان یک جنبش و جریان فکری بشناسیم و معرفی کنیم، خود پیامدهای بسیاری دارد.

این استاد حوزه علمیه مشهد افزود: انسان گرایی را اگر به دقت از نظر پیشینه تاریخی آن بنگریم، دو انسان گرایی را شاهد هستیم، یک انسان گرایی دینی و یک انسان گرایی غیر دینی.

مصباح اظهار کرد: از لحاظ تاریخی انسان گرایی در قرون وسطی تا اغاز رنسانس، از سنخ انسان گرایی دینی می شود. چون هنوز خدا در آن نظام زنده است و حضور دارد. 

استاد الهیات جامعه المصطفی مشهد گفت: از عصر رنسانس یعنی از قرن 14 و 15 میلادی بدین سوی اهسته اهسته حضور خدا و نقش خدا و به تبع ان حضور گسترده و کلان دین در ساحت های مختلف زندگی محدودتر و بی فروغ تر و بی رنگ تر می شود؛ بنابراین وقتی شما سخن از انسان گرایی سکولار می برید، در واقع انسان گرایی سکولار جز انسان گرایی دوران مدرن است.

انسان گرایی ترابشریت؛ ترکیب انسان و فناوری نوین

این استاد حوزه علمیه مشهد افزود: انسان گرایی مدرن شامل انسان گرایی مارکسیستی، لیبرالیسم و اخرین مرحله انسان گرایی که اکنون جهان فکری در آن قرار دارد، انسان گرایی ترابشریت است؛ در اینجا ترکیب انسان و فناوری های نوین ایجاد می شود.

وی گفت: انسان گرایی های مدرن نسب به جایگاه خرد انسان، مساله ازادی و تکامل تفاوت هایی در این عرصه دارند که برخی در مساله انسان گرایی به مساله برابری بسیار بها می دهند و بعضی ها روند تکامل و تحول زیستی بشر را یک روند بر اساس اصل تنازع می دانند. 

این استاد حوزه علمیه مشهد افزود: برخی برای خرد بشری جایگاه بسیار فراخ و اصلی قائلند. برای برخی عدالت و برابری مطرح است. تفاوت هایی بین دیدگاه ها در این مکاتب وجود دارد.

پیشرفت جهان اسلام در گرو بازسازی سبک زندگی بر اساس اموزه های دین است

همکار پژوهشی مرکز جامعه المصطفی مشهد اظهار کرد: ما برای اینکه جهان اسلام را به پیشرفت برسانیم و بهسازی فردی را در جامعه به وجود بیاوریم و به سوی تمدن اسلامی گام برداریم، برای گام برداشتن، نیاز به بازسازی و نوسازی، سبک زندگی بر اساس اموزه های و شاخصه ها دینی داریم.

استاد الهیات جامعه المصطفی گفت: انسان گرایی سکولار رمز موفقیت و نفوذش این بود که مولفه هایش را به ساختار اقتصادی، قضایی، اجتماعی تبدیل کرد  و به گونه ای سبک زندگی از درون آن بیرون آمد. 

همکار پژوهشی مرکز جامعه المصطفی مشهد راه مواجه  با جهان مدرن، بازسازی سبک زندگی است، اظهار کرد:ما باور داریم که خدا هست. اما این باور در زندگی حضور ندارد.

وی افزود: ما باید جذابیت های حقوقی، اقتصادی، فرهنگی و علمی ایجاد کنیم. جذابیت یعنی ساختار اجتماعی به گونه ای به وجود بیاید که وقتی من وارد ساختار اجتماعی می شوم از تمام حقوق و مسئولیت ها و امتیازات بهره مند شوم. امنیت روانی، شغلی  و حقوقی داشته باشم؛ بنابراین امنیت در گرو این است که ساختار اجتماعی شکل بگیرد.                                   

وی افزود:نقش جهان اسلام در حل مشکلات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود جهان اسلام چند درصد است؟ خیلی کم است. منابع و نیروی انسانی و جغرافیای زیست زیادی داریم. چرا جاذبه ایجاد نمی شود؟ از این رو تبدیل ساختن اینها به ساختار تعیین کننده است.

مصباح اظهار کرد: امروز تک تک عالمان دین، حوزویان و دانشگاهیان که دغدغه دین داری و دین ورزی را دارد، دغدغه عدالت را دارد این وظیفه بر دوششان است. تحقیق درباره پیامبر شده باید حضور این پیامبر را در زندگی ببینیم. باید حضور خدا را در زندگی خود ببنیم.


١٠:١٢ - دوشنبه ١ آبان ١٣٩٦    /    شماره : ٨٩٢٩٩    /    تعداد نمایش : ٣١٠


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




سال حمایت از کالای ایرانی گرامی باد
دیدار رئیس جامعه المصطفی مشهد از خوابگاه انصارالحجه
جامعه المصطفی اکنون یکی از نهادهای پر افتخار و اثرگذار تشیّع در سطح بین‌المللی است
پیروزی انقلاب اسلامی نمایش عقلانیت تشیع در جهان است
برگزاری همایش علمی بین المللی « امام علی بن موسی الرضا علیه السلام » در مشهد
گزارش تصویری بازدید معاون فرهنگی جامعه المصطفی از مدرسه عالی برادران مشهد
زبان فارسی، زبان انقلاب و زنده‌ترین زبان کلاسیک جهان است
بیانیه رهبر معظم: «گام دوم انقلاب» خطاب به ملت ایران
امکانات و چالش های جهان اسلام/ هفت پیشنهاد برای حل مشکلات مسلمانان
حضور باشکوه مردم نشان از پایبندی به ارزشهای اسلامی و انقلاب است.
شهادت جانسوز صدیقه طاهره، دخت نبی مکرم اسلام(ص)، حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها بر عموم مسلمانان و شیفتگان حضرتش تسلیت باد.
آیت‌الله اعرافی و وزیر امور مذهبی پاکستان دیدار کردند.
مراسم عزاداری شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در خوابگاه انصار الحجه
مراسم عزاداری شام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
جامعه‌المصطفی؛ یکی از مهم‌ترین ثمرات انقلاب اسلامی
برپایی نمایشگاه"بیت الاحزان" در خوابگاه علویه خواهران مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
دنیا امروز نیازمند نگاه زهرایی است.
تساهل به معنای تعایش و اخلاق حسنه، از ویژگی اسلام و عصر امام رضا علیه السلام است
رونمایی از کتاب یک قطره از این دریا
تعامل واحد های پژوهشی از ضرورت های المصطفی ص
امید،عمل و اعتقاد سه رکن اصلی برای تحقق نظر حضرت بقیه الله
پیروزى انقلاب اسلامى در ایران حادثه مهم و حیرت انگیزى بـراى جـهان بود
امروز تشکل ها باید مسلح به سلاح قرآن باشند
سیره عملی امام رضا ع نجات بخش انسان معاصر است
هدف امام خمینی(ره) آماده کردن جهان برای امام زمان (عج)
انقلاب اسلامی نقطه عطفی در راستای تحقق تمدن اسلامی است
انقلاب اسلامی از دامن اهل بیت (ع) و فرامین قرآنی است
مراسم عزاداری بانوی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها در مدرسه عالی خواهران
جشن میلاد حضرت زینب کبری (س) ویژه خواهران
پیام تسلیت رئیس جامعه‌المصطفی در پی درگذشت «آیت‌الله هاشمی شاهرودی»
مجاهدت های ائمه اطهار (ع) مکمل بعثت پیامبر (ص) است
حضور رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد در منزل مقتول مظلوم حجةالاسلام محمد تولّایی
نشست مشترک جامعةالمصطفی و پلیس امنیت عمومی، مهاجرت و گذرنامه ناجا
برگزاری کارگاه دو روزه " ارزشیابی پیشرفت تحصیلی" در مدرسه خواهران المصطفی مشهد
برگزاری اردوی فرهنگی تفریحی تربیتی طلاب خواهر غیرایرانی در مشهد
دیدار رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد با طلاب خواهر غیرایرانی
برگزاری دوازدهمین جلسه شورای تحصیلات تکمیلی مدرسه عالی خواهران المصطفی مشهد
تشکیل تمدن اسلامی مبتنی بر ارزش‌های دینی
عزت و منافع امت اسلامی در صدر نگاه رهبری است
هدف اصلی کشورهای غربی تجزیه اسلام است