قال رسول الله (ص): ان لقتل الحسين (ع) حرارة فى قلوب المؤمنين لا تبرد ابدا. پيامبراكرم (ص) فرمود: براى شهادت حسين (ع)، حرارت و گرمايى در دل‌هاى مؤمنان است كه هرگز سرد و خاموش نمى‏شود. (جامع احاديث الشيعه، ج 12، ص556) ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش تسلیت باد.
صفحه اصلی اخبار > حماسه عاشورا؛ ترکیبی از عقل و احساس است


  چاپ        ارسال به دوست

رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد در جمع فراگیران کوتاه مدت هندی:

حماسه عاشورا؛ ترکیبی از عقل و احساس است

به همت مرکز آموزش های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی مشهد جلسه اختتامیه فراگیران دوره آموزش های کوتاه مدت هند با حضور حضرت حجة الاسلام والمسلمین محمدحسین مهدوی مهر رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد، در مرکز آموزش های کوتاه مدت و فرصتهای مطالعاتی المصطفی مشهد برگزارشد.          

به گزارش روابط عمومی جامعةالمصطفی مشهد در ابتدای این جلسه دکتر جعفر مروارید رئیس مرکز آموزش های کوتاه مدت و فرصتهای مطالعاتی المصطفی مشهد اظهار داشت: امیدوارم زمانی که عازم کشور خویش هستید با تجاربی که اندوختید و دانش هائی که فرا گرفتید، با کوله باری پرتری به کشورتان برگردید و دوباره نیز ما لایق میزبانی شما باشیم.

وی ضمن تقدیر از حضور منظم فراگیران در این دوره و ارائه گزارشی مختصر از برنامه های آموزشی و فرهنگی دوره افزود: هدف از برگزاری دوره کوتاه مدت، اهدافی تلفیقی آموزشی و فرهنگی است. همچنین هدف از برنامه ها و بازدیدهای فرهنگی، زیارت و معنویتی است که شما در جوار امام رضا (ع) تجربه کردید و ان شاء الله این مهم را ارتقا داده و تکامل می بخشید.

 در ادامه حجةالاسلام والمسلمین مهدوی مهر با اشاره به بحثی در رابطه با واقعه عاشورا اظهار داشت: مسأله عاشورا یک مساله بسیار مهم است که می بایست ابتدا علت پیدایش این جریان را بفهمیم. اینکه اصلا چرا این جریان پیش آمد؟ سوال این است که آیا امام حسین (ع) طالب حکومت بودند که وقتی به حکومت نرسیدند جنگیدند و یا حضرت به طمع اجابت دعوت کوفیان به آنجارفتند تا جان خودشان را نجات بدهند و اساسا چرا امام حسین (ع) با این عجله حجشان را نیمه تمام گذاشته و تبدیل به عمره مفرده کردند و به سمت کوفه حرکت کردند؟

وی افزود: بر اساسا روایات قیام حضرت اباعبدالله برای احیای امر به معروف و نهی از منکر بود . امر به معروف و نهی از منکر هر دو مشروط به این هستند که خطر جانی برای کسی نداشته باشند و این امر به معروف و نهی از منکر به قیمت جان بهترین خلق خدا و بعد هم اصحاب، یاران و فرزندان آن حضرت تمام شد.

وی ادامه داد: آیا امام یا غیر امام مجوز این مجوز را دارد که برای امری این چنین، برای احیای امر به معروف و نهی از منکر جان خود و دیگران را به خطر بیندازد و در ثانی آیا این کار فوریت دارد که حضرت حضورشان را در بزرگترین مجمع مسلمین که همانا حج هست ترک کنند؟ لذا حتما یک مساله ای مهمتر و جدی تری وجود داشته است که هم اهمیت زیادی داشته و هم فوریتش بسیار زیاد بوده است، و آن مسئله حفظ دین، و حفظ اساس دین بوده است.

رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد یادآور شد: خوب ممکن است که این مطلب به ذهن برسد که اساس دین در خطر نبود، چرا که یزید هم مسلمان بود و هم خلیفه مسلمین بودند و ترویج نماز و روزه و ... می کرد. حال اینکه آیا یزید مسلمان بوده یا مسلمان نبوده محل اختلاف است. بسیاری از علمای تشیع و تسنن معتقدند که یزید اصلا مسلمان نبوده است، بعضی هم می گویند مسلمان بوده، اما فاسق بوده است. اما در نهایت آنچه که داشت اتفاق می افتاد این بود که یزید داشت از اسلام چهره ای را معرفی می کرد که اگر مردم اسلام را آن طور می شناختند، دیگر اسلام برای همیشه نابود می شد. لذا حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) فرمودند اگر کار چنین پیش برود، "و علی الاسلام والسلام". یعنی تمام ارزش های انسانی که باید برای خلیفه مسلمین وجود می داشت در مقابلش تمام ضد اخلاق های مقابلش در شخص یزید جلوه گر شده بود و هیچ نشانه ای از شریعت اسلام در یزید مشاهده نمی شد.

وی گفت: پدرش معاویه نیز از یزید بهتر نبود، ولی به جهت سیاستمداری اش، ظواهر را رعایت  می کرد. مثلا در ملأ عام شرب خمر نمی کرد، در ملأ عام فسق و فجور نمی کرد و به ظاهر اهل نماز بود، ولی یزید تمام رذائل اخلاقی را در ظاهر هم انجام می داد و مرتکب می شد. تا اینجا دلیل بر فسق  شخص هست، یعنی کسی که گناه می کند و واجبات را انجام نمی دهد می شود انسان فاسق. تا اینجا بحث عمل و شریعت یزید است و لذا بیعت امام با یزید معنایش تایید کارهای یزید بود. در نتیجه آن طور که ما در احکام داریم یکی از مؤیدات برای درستی کارها تقریر و تأیید امام معصوم می باشد. پس اگر امام با یزید بیعت می کرد معنایش این بود که تمام کارهای غیر اخلاقی و نادرست یزید را تایید نموده و این معنایش این بود که آنچه را پیامبر اکرم (ص) از مکارم اخلاق برای جامعه آورده بود همه از بین می رفت. پس تا اینجا فقط می توانیم بگوییم امام بیعت نکردند به خاطر اینکه اگر بیعت می نمودند کارهای غیر اسلام به عنوان اسلام برای همیشه در جامعه ماندگار می شد.

حجةالاسلام والمسلمین مهدوی مهر اظهار داشت: با این تعاریف یزید تنها یک مسلمان فاسق است که البته برای جان انسان ها احترامی قائل نیست. اما مسئله این است که موضوع یزید از این هم بالاتر می باشد. این را از کجا می توانیم تشخیص بدهیم؟ از جلسه ای که سر مبارک حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) را در شام برای یزید آوردند، آنجا خودش را پیروز و موفق دید و شروع به خواندن اشعاری کرد که این اشعار متواتر از طرق سنی و شیعه ذکر شده است. وقتی خودش را پیروز دید در حالی که شراب می خورد و سر حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) در تشتی از طلا جلوی او گذاشته شده بودند این اشعار را خواند:  ای کاش پدران من و بزرگان قبیله من  در بدر که به دست حضرت علی بن ابیطالب (ع) کشته می شدند می بودند و می گفتند دستت درد نکند که چنین انتقام گرفتی، چند روزی بنی هاشم با سلطنت و حکومت بازی کردند، منظورش دوران حکومت پیامبر بود ولی بعد گفت چند روزی بنی هاشم با حکومت بازی کردند نه وحی ای نازل شده است، نه پیامبری و نه دینی، هیچ چیز وجود نداشته، امروز من پایانش را اعلام می کنم و با کشتن ابی عبدالله الحسین (ع) همه چیز را پایان یافته اعلام کرد. اینجاست که می فهمیم این فرد که منکر نزول قرآن و منکر وحی است مسلمان هم نبوده و درون خودش را آشکار کرد. پس حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) نه برای حکومت، نه برای طمع به اینکه مدتی خلافت مسلمین را به عهده بگیرد و نه حتی طمع دعوت کوفیان، بلکه برای نجات دین اسلام از نابودی قیام کردند.

وی همچنین ادامه داد: عاشورا ترکیبی از احساس و عقل است. احساس همین مراسماتی است که ما می گیریم، همه جا را سیاه پوش می کنیم، لباس سیاه می پوشیم، عزاداری می کنیم، نذری می دهیم، مجالس و محافل را برپا می کنیم، اما این یک عرض ارادت است. البته عرض ارادت به امام حسین (ع) ثواب دارد و در بر آورده شدن حاجات هم تاثیر دارد، ولی این تمام کار نیست چون امام حسین (ع) هدفش احیاء دین بوده است و احیاء دین یک امر عقلانی است و نمی شود ما هم دین داشته باشیم و هم با عقل سر و کاری نداشته باشیم.

رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد عنوان کرد: دین کامل در عقلانیت هست. در فقه قاعده ای داریم که هر آنچه را عقل حکم می کند شرع نیز بدان حکم می کند. لذا نمی شود ما فقط احساسات عاشورا را حفظ کنیم ولی از عقلانیت عاشورا فاصله بگیریم. امروز ما به خاطر فاصله گرفتن از عقلانیت عاشورا به شدت زیر سوال هستیم یک انسانی که حسینی هست از نظر عقلی ، اجتماعی و انسانی بالاترین و کاملترین انسان باید باشد و نمی شود که سیاه بپوشد، عزاداری بکند، غذای نذری بدهد ولی در اخلاق و انسانیت و عقلانیت با حسین (ع) فاصله داشته باشد.

وی تصریح کرد: در جریان کربلا عشق و عقل به عنوان دو بال برای تکامل انسان لازم هست، کسی که فقط با احساسات بخواهد پرواز بکند محکوم به شکست و سقوط هست. لذا ما باید بتوانیم در دریافت پیام عاشورا از دو عنصر احساس و عقل به خوبی استفاده کنیم و فردی باشیم که امام حسین (ع) می پسندد.

 حجةالاسلام والمسلمین مهدوی مهر اضافه کرد:، اینکه در جریان کربلا یک زن با بالاترین شان عواطف توانست بالاترین نقش عقلانیت را به یادگار بگذارد و در عین داشتن عواطف بسیار بالا، عقلانی و بسیار زیبا کاروان را مدیریت کرد و به تعبیری در دورانی که امام حسین (ع) به شهادت رسیده بودند و امام سجاد (ع) بیمار بودند او امامت می کرد، این مسئله بسیار مهم است.

وی یادآور شد: اولین چیزی که یک اسیر به سراغش می آید ذلت است. این که دشمن بتواند کسی را تحت امر خودش قرار بدهد ذلت است. ولی و قتی حضرت زینب(س) وارد مجلس عبیدالله بن زیاد شد، عبیدالله بن زیاد گفت این کسی که با چنین تکبر و وقاری وارد مجلس ما شد چه کسی است؟ نشان دهنده این است که یک زن می تواند هم دریای عواطف، هم دنیای عقلانیت باشد  و اسارت و آن همه مشکلات نتواند او را از شأن والای انسانی ذره ای فاصله بدهد.

رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد خاطر نشان کرد: امیدوارم که همه شما پیروان این بانوی بزرگ باشید و ان شاءالله در آینده ای نزدیک باز هم شاهد حضور شما در المصطفی مشهد باشیم.

در پایان، فراگیرا هندی، با ابراز مسرت و خوشحالی از حضور در چنین دوره ای، تشکر و قدردانی خود را مبنی بر کیفیت برگزاری این دوره اعلام کرده و تداوم این قبیل دوره ها را خواستار شدند.

   در خاتمه نیز گواهینامه اتمام پایان دوره به فراگیران اعطا شد.

 

 


١٠:٢٦ - سه شنبه ١٨ مهر ١٣٩٦    /    شماره : ٨٩٠٣٠    /    تعداد نمایش : ١١٥


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» گرامی باد
همایش بین‌المللی «بازخوانی تمدن اسلامی و جهان‌شهر معنوی»
پیاده‌روی طلاب خواهر غیر ایرانی جهت آمادگی در مراسم باشکوه اربعین
مراسم شهادت سید الساجدین حضرت زین العابدین (ع)
جلسه پاسخ به شبهات عقیدتی پیرامون محرم واربعین
برگزاری نشست روان شناسی از منظر فقه اسلامی در مدرسه عالی خواهران المصطفی مشهد
نشست علمی گذری بر مطالعات شیعی در آلمان
چهل و هشتمین جلسه دفاعیه پایان نامه کارشناسی ارشد مدرسه خواهران
حماسه عاشورا؛ ترکیبی از عقل و احساس است
مراسم بیتوته در مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی خواهران المصطفی مشهد برگزار شد
برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم در مدرسه عالی خواهران المصطفی مشهد
برگزاری دوره آموزش های کوتاه مدت جامعه المصطفی مشهد ویژه جمعی از دانشجویان کشور هند
نگاه تحلیلی به نهضت عاشورا سازنده و هدایتگر است
تقوا، رکن اساسی تحصیل در حوزه علمیه است
جامعةالمصطفی پرچم برافراشتۀ اندیشه های ناب اسلامی است
حقوق بشر به ابزاری در دست افراد نا اهل تبدیل شده است
برگزاری جشن ولادت هفتمین امام شیعیان حضرت امام موسی کاظم(ع) در مدرسه عالی خواهران المصطفی مشهد
امروز بیشترین ترس دشمن از ایدئولوژی، ایمان و اعتقاد مسلمانان است
رشد برون دادهای پژوهشی طلاب نیازمند یک مسئله یابی صحیح است
جشن بزرگ ولایت و امامت در مدرسه عالی خواهران المصطفی مشهد برگزار شد
ششمین جشنواره کشوری علمی پژوهشی جابربن حیان ویژه دانش آموزان دوره ابتدایی برگزار شد
جولان انتشارات المصطفی در سومین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی در مشهد
گفتگو با رئیس مدرسه تحصیلات تکمیلی مجتمع آموزش عالی مشهد
سومین نمایشگاه تخصصی کتب حوزه علمیه افتتاح شد
بازدید حجةالاسلام و المسلمین مهدوی مهر از تعدادی از مراکز آموزشی جامعةالمصطفی مشهد
بصیرت، لازمه اتحاد امّت اسلامی
دیدار فراگیران دوره آموزش های کوتاه مدت طلاب مدرسه الزهرا (س) و دانشجویان کشمیر هند با آیة الله رضازاده در مشهد
صیانت از وحدت و یکپارچگی وظیفه دینی تمام مسلمانان است
بیانیه محکومیت جنایت تروریستی در منطقه میرزا اولنگ افغانستان
برگزاری جلسه اختتامیه دوره آموزش های کوتاه جمعی از مدیران و کارمندان کشور پاکستان
مراسم تودیع و معارف جمعی از مسئولان جامعه المصطفی
برگزاری جلسه اختتامیه دوره آموزش های کوتاه مدت جمعی از طلاب مدرسه الزهرا (س) و دانشجویان کشمیر هند در مشهد
برتری علوم اسلامی باید بر همگان دیکته شود
تصاویری از مراسم سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام و سی و یکمین سالگرد گرامیداشت خاطرات مرحوم عابدزاده در مشهد
مرحوم عابدزاده مصداق بارز آیه حیات نفس است
اطلاعیه برگزاری مراسم سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام در مدرسه تمهیدیه خواهران جامعةالمصطفی مشهد
برگزاری دوره آموزش های کوتاه مدت جامعه المصطفی (ص) العالمیه مشهد ویژه مدیران و کارمندانی از کشور پاکستان
مراسم گرامیداشت خاطرات مرحوم حاج علی اصغر عابدزاده طاب ثراه برگزار می گردد
دیدار رئیس جامعةالمصطفی مشهد با مدیر حوزه علمیه خراسان
اولین جلسه کارگاه تخصصی آشنایی با اصول و مبانی تدوین متون درسی در مشهد برگزار شد