قال رسول الله (ص): ان لقتل الحسين (ع) حرارة فى قلوب المؤمنين لا تبرد ابدا. پيامبراكرم (ص) فرمود: براى شهادت حسين (ع)، حرارت و گرمايى در دل‌هاى مؤمنان است كه هرگز سرد و خاموش نمى‏شود. (جامع احاديث الشيعه، ج 12، ص556) ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش تسلیت باد.
صفحه اصلی اخبار > گفت‌وگوی بین دینی، بهترین روش برای کشف حقایق اخلاقی و عدالت است


  چاپ        ارسال به دوست

رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد:

گفت‌وگوی بین دینی، بهترین روش برای کشف حقایق اخلاقی و عدالت است

حجةالاسلام والمسلمین مهدوی مهر با بیان اینکه امام رضا(ع)، به عنوان پایه‌گذار گفت‌وگوی میان ادیان، در زمانه خویش و در دوران دولت عباسیان، مطرح بودند، افزود: گفت‌وگوی بین دینی در جهان اسلام و میان ادیان مختلف، بهترین روش برای کشف حقایق اخلاقی و عدالت است.

به گزارش روابط عمومی جامعةالمصطفی مشهد حجت‌الاسلام محمدحسین مهدوی مهر، رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد، صبح امروز، ۲۶ فروردین ماه در مراسم افتتاحییه همایش بین‌المللی «عدالت و اخلاق در مکتب اهل بیت با تاکید بر آموزه‌های امام رضا(ع)» که در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اظهار امیدواری از اینکه این همایش، در سال مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام، نویدبخش پیام عدالت خواهی و اخلاق حسنه، در جهان باشد، گفت: اتحاد هم در سطح ملت‌های جهان اسلام و هم در سطحی بالاتر در میان مؤمنان به ادیان الهی، ضرورت زمانه ما است و چه مبارک است که آموزه‌های رضوی(ع) و میراث معنوی مشهد الرضا(ع)، به عنوان منبع معرفت بخش زندگی، نه تنها برای شیعیان، بلکه برای مسلمانان و تمامی ادیان الهی و انسانیت، الهام بخش باشد.


وی با بیان اینکه امام رضا(ع)، به عنوان پایه‌گذار گفت‌وگوی میان ادیان، در زمانه خویش و در دوران دولت عباسیان، مطرح بودند، افزود: جامعة‌المصطفی العالمیة، به عنوان نهادی دانشگاهی و حوزه مدرن، با میزبانی بیش از ۷۰ ملیت در مشهد مقدس، در راه پرورش عالمان و محققان و جویندگان اخلاق و عدالت، در طراز جهانی و منطقه‌ای تلاش می‌کند و گفت‌وگوی بین دینی در جهان اسلام و میان ادیان مختلف را بهترین روش برای کشف حقایق اخلاقی و عدالت می‌داند.


حجةالاسلام مهدوی مهر، با بیان اینکه برای پرداختن به موضوع اخلاق و عدالت خواهی از دیدگاه اهل بیت(ع) در اسلام، ابتدا باید به شناخت از خود و مراقبت از نفس از یک طرف و محبت به خود، از طرف دیگر توجه کرد، تصریح کرد: آنچه در این دو دیدگاه، در دو نقطه مقابل، به چشم می‌خورد، از یک سو، شناخت خود و تنظیم زندگی بر اساس شناخت از خود و مراقبت از نفس است و از سویی دیگر، محبت به خویش و مقدم داشتن خود بر دیگران است.


وی افزود: این که ما اساس زندگی انسانی هستیم و دیگران خدمت گزاران و پله‌های ترقّی برای ما هستند و یا در نقطه مقابل، دیگران اصل بوده و ما مأمور به ایجاد رفاه و آسایش برای آن‌ها هستیم، دو نگاه کاملاً متفاوت در بحث اخلاق و عدالت اجتماعی را پدید می‌آورد.


حجةالاسلام مهدوی مهر ادامه داد: در آموزه‌های اسلامی، معرفت نفس و مراقبت از نفس در مقابل حبّ نفس قرار دارد و به همان مقدار که به معرفت نفس و مراقبت از نفس توصیه شده است، نسبت به حبّ نفس نیز نکوهش شده است.


وی با بیان اینکه معرفت نفس و شناخت پروردگار در کنار هم آمده است و در کلام بزرگان دین گفته شده؛ کسی که خود را شناخته است پر واضح است که خدای خویش را شناخته است، اظهار کرد: شناخت نفس، تقدّم رُتبی بر شناخت خداوند دارد، و آنگاه که خداوند درباره فلسفه‌ی پیدایش انسان در قرآن کریم سخن می‌گوید، می‌فرماید: «هوالّذی خلق الموت و الحیوة لیبلوکم ایّکم احسن عملا، اوست که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید که چگونه زندگی می‌کنید».


 رئیس جامعة‌المصطفی مشهد حبّ نفس که بازگشت به حبّ دنیا دارد را سرمنشأ همه‌ی خطاها عنوان کرد و با بیان اینکه ظلم از این مرحله بنا می‌شود، تصریح کرد: با حبّ نفس، بنای عدل و انسانیت تخریب می‌شود چراکه محبت به دنیا باعث غفلت از توجه به فلسفه‌ی آفرینش می‌شود و نظاره‌گریِ خالق نسبت به عملکرد او، نادیده گرفته می‌شود؛ انسان‌ها سنگ‌هایی خواهند بود که پل عبور او را برای رسیدن به آرزوهایش هموار می‌کنند و چه بسیار انسان‌هایی که زیر چرخ ویرانگر خودخواهی محکوم به نابودی هستند و این هیولای ظلم را میهمان خانه‌های دل می‌سازد و بنیان‌های اخلاق را فرو می‌ریزد.


وی با بیان اینکه ظلم، میهمان شومی است که صلح و آسایش و آرامش را از جوامع بشری می‌گیرد، گفت: امام رضا(ع) فرمودند: عقل آدمی کامل نیست مگر در صورتی که ۱۰ ویژگی در او یافت شود و از ۱ تا ۹ این ویژگی‌ها را برشمردند؛ ۱-  مردم انتظار کار خیر از او دارند، ۲- از شر او خود را در امان می‌دانند، ۳- خدمت کم دیگران را زیاد می‌شمرد، ۴- خدمت زیاد خویش را کم می‌شمرد، ۵- از انجام کار و برآوردن خواسته‌های مردم خسته نمی‌شود، ۶- از تحصیل دانش خسته نمی‌شود، ۷- نداشتن به خاطر خدا را از ثروت بیشتر دوست می‌دارد، ۸- ذلت در راه خدا را از عزّت در نزد دشمنان خدا بیشتر دوست دارد، ۹- گمنام بودن را بیشتر از شهرت دوست دارد.


وی ادامه داد: امام رضا(ع) به دهمین مورد که رسیدند فرمودند؛ این از همه مهم‌تر است و آن این است که هر کس را می‌بیند او را از خود بهتر و خویش را از او پست‌تر می‌داند.


حجةالاسلام مهدوی مهر تصریح کرد: البته بدیهی است که خوبی و بدی به نگاه ما بستگی ندارد، بلکه بر پایه‌ی اعمال انسان است که خوبی و بدی معنا پیدا می‌کند، ولی در اینجا نگاه شخص بسیار مهم است که خود را در چه جایگاهی می‌بیند.


وی یادآور شد: آنكس كه خود را شهر فضیلت‌ها می‌بیند، حقوق و امتیازات بیشتری را برای خود، نسبت به دیگران در جامعه قائل است و این سرچشمه ورود به حریم دیگران و آغاز ظلم و تعدّی به حقوق دیگران است لذا توصیه كرده‌اند كه در امتیازات مادی همواره به محرومان جامعه نظر داشته باشید و در كسب فضیلت‌های انسانی همواره به افق‌های دور نگریسته و شخصیت‌های بزرگ را الگوی خود قرار دهید؛ بنابراین برای كسی كه همواره در فضیلت ها، خود را درگیر كاستی‌هایی می‌بیند كه باید در رفع آن بكوشد، جایی برای تفاخر و زیاده‌خواهی و تجاوز به حقوق دیگران باقی نمی‌ماند.


رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد در ادامه به دیدگاه امام رضا(ع) درباره «خوشبختی و بدبختی» اشاره كرد و افزود: حضرت روزی درجمع اصحاب وارد شدند و از یكی از اصحاب به نام علی ابن شعیب سئوال كردند: خوشبختی چیست؟ علی بن شعیب عرضه داشت شما بهتر می‌دانید، حضرت فرمودند: خوشبخت كسی است كه مردم در سایه زندگی او، زندگی آرام همراه با آسایش و رفاه داشته باشند و اما پرسیدند بدبخت كیست؟ علی ابن شعیب جواب داد: شما بهتر می دانید، حضرت فرمودند: آن كس كه دیگران در سایه زندگی او از آرامش و رفاه برخوردار نباشند.


وی تصریح کرد: در بیان حضرت، به وضوح، موضوع خوشبختی و بدبختی بر اساس تعامل انسانی و دوری از حبّ نفس و خودخواهی تبیین شده است و این مسئله آنقدر دارای اهمیت است كه حضرت زهرا(س) دختر پیامبر اسلام می‌فرماید: «الجار ثم الدار».
وی با بیان اینکه حقوق همسایه در اسلام آنقدر اهمیت دارد كه نیازهای او بر نیازهای شخص و حتی افراد خانواده تقدم دارد، گفت: الگوسازی این شیوه‌ی تفكر، جدای از آنکه باعث گسترش حاكمیت اخلاق در جامعه می‌شود، به عنوان مهم‌ترین مانع رواج ظلم و تجاوز به حقوق دیگران خواهد بود.


حجةالاسلام مهدوی مهر در ادامه به گذشت و جوانمردی امام هشتم اشاره و خاطر نشان کرد: امام رضا(ع) آنقدر در گذشت و جوانمردی سرآمد بودند كه حتی برای كسانی كه به حقوق اجتماعی و انسانی حضرت رحم نكرده و به ایشان ظلم روا داشته بودند، وساطت كرده و زمینه‌ی نجات آنان را فراهم می‌فرمودند. حضرت آنقدر به این كار مبادرت کردند كه در بین دشمنان نیز به مهربانی شهرت یافتند و ایشان را امام رضا(ع) لقب دادند.


١١:٠٧ - شنبه ٢٦ فروردين ١٣٩٦    /    شماره : ٨٤٦٣٥    /    تعداد نمایش : ٣٢


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» گرامی باد
اتحاد امت اسلامی، ضروری ترین نیاز امروز مسلمانان است
مبلغان غیرایرانی مشهد سفیران رضوی در سراسر دنیا هستند
خنده رو باشید و " نه" نگویید
طلاب جامعةالمصطفی مشهد سفیران امام رضا علیه السلام در دنیا هستند
توفیق در تبلیغ، بر تهذیب نفس و توانمندی علمی مبلغ استوار است
برگزاری جشن اعیاد شعبانیه و بزرگداشت روز معلم در مدرسه عالی خواهران المصطفی مشهد
هشتمین گردهمایی مبلغان جامعةالمصطفی مشهد برگزار می گردد
آیین استقبال از نفر برتر رشته قرائت مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام
برگزاری آیین دانش آموختگی طلاب خواهر جامعةالمصطفی مشهد - مکتب نرجس
برگزاری کلاس روش تحقیق در مدرسه عالی خواهران المصطفی مشهد
کلاس معرفی و آموزش نرم افزارهای پژوهشی نور برگزار شد
برگزاری مراسم عید اول آیت الله سیدمیرزا حسن صالحی
برگزاری کارگاه آشنایی با اصول و فنون دانشنامه نویسی در مرکز پژوهشی المصطفی مشهد
درخشش استاد مهدی تقی پور در مسابقات بين ­المللي قرآن طلاب جهان اسلام
برگزاری جشن مبعث پیامبر(ص) در مدرسه تحصیلات تکمیلی مجتمع آموزش عالی مشهد
وجود بانوان مجتهده در قم، از برکات وجود حضرت معصومه(س) است
برگزاری مرحله 18 آزمون ورودی مقطع دکتری و مرحله 36 کارشناسی ارشد جامعةالمصطفی مشهد
برگزاری کارگاه پاسخ گویی به شبهات وهابیت درمدرسه عالی خواهران المصطفی مشهد
برگزاری مراسم عزاداری باب الحوائج امام موسی کاظم (ع) در مدرسه عالی خواهران المصطفی مشهد
طب سنتی اصولی باید احیا شود
برگزاری نشست علمی پاسخ به شبهات پیرامون مباحث وهابیت طلاب خواهر جامعةالمصطفی مشهد
اطلاعیه ثبت نام دوره تربیت مدرس کارشناسی و کارشناسی ارشد مجتمع آموزش عالی فقه
دقت در تحول معنایی اصطلاحات طبی در روایات بسیار ضروری است
برگزاری اولین کرسی تلاوت قرآن کریم در مدرسه تحصیلات تکمیلی جامعةالمصطفی مشهد
برگزاری کارگاه روش تحقیق در مدرسه عالی خواهران جامعةالمصطفی مشهد
اولین روز از همایش نظام سلامت در اسلام با تأکید بر آموزه های رضوی برگزار شد
کلاس درس اخلاق آیت الله زنجانی / مراسم تقدیر از فعالان و برترین های مدرسه تحصیلات تکمیلی جامعةالمصطفی مشهد
برگزاری کارگاه مهارت های مطالعه و یادگیری درمدرسه عالی خواهران المصطفی مشهد
کارگاه آشنایی با پژوهش های پیرامون نگارش کتاب کودک با محوریت مباحث اعتقادی
نشست بررسی مسئله دانشگاه اسلامی در جهان معاصر و چالش های بین المللی فرارو
هرمنوتیک، کمک می کند در میان گفته ها، دنبال نا گفته ها بگردیم
برگزاری کارگاه کارورزی ترجمه به زبان اردو در مدرسه عالی خواهران المصطفی مشهد
برگزاری اولین دوره اعتکاف رجبیه طلاب خواهرغیرایرانی مشهد
برگزاری کارگاه روش تحقیق و مراحل تدوین رساله دکتری در مدرسه عالی خواهران جامعةالمصطفی مشهد
برگزاری کارگاه کارورزی ترجمه به زبان اردو ویژه طلاب خواهر مقاطع کارشناسی و ارشد غیرایرانی مشهد
گفت‌وگوی بین دینی، بهترین روش برای کشف حقایق اخلاقی و عدالت است
برگزاری جشن ولادت با سعادت مولی المتقین حضرت علی (ع) در مدرسه عالی خواهران المصطفی مشهد
برگزاری مراسم معنوی اعتکاف رجبیه ویژه خواهران طلاب غیرایرانی
اولین جلسه شورای مجتمع آموزش عالی مشهد در سال جدید تشکیل شد