پیامبر اکرم (ص): لا تُطاوِعوا أنفُسَكُم عن مَنامِ كُلِّ اللَّيلِ، وخُذوا هَزيعاً مِنهُ. با نفس خود در خوابیدن در ازای شب، همراهی نکنید؛ بلکه پاسی از آن را (برای عبادت) برگیرید. ( تنبيه الخواطر: ج۲ ص۱۱۶)
صفحه اصلی اخبار > کاهش رویکرد مهرآمیز مهمترین عامل گسستگی وتفرقه مردم / نقش محبت در پایه گذاری و توسعه ارزش های اخلاقی


  چاپ        ارسال به دوست

کاهش رویکرد مهرآمیز مهمترین عامل گسستگی وتفرقه مردم / نقش محبت در پایه گذاری و توسعه ارزش های اخلاقی

همایش محبت و عطوفت در ادیان ابراهیمی با تاکید بر سیره رضوی با حضور جمعی از علما و اندیشمندان مسلمان، مسیحی، و زرتشتی،  پنجشنبه گذشته برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جامعة المصطفی العالمیه خراسان، در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین صالح با بیان اینکه با بررسی مناظرات وگفتگوهای امام رضا علیه السلام می توان چهار شاخص تمدنی را در این گفتگو ها مشاهده کرد، گفت: اولین شاخصه تمدنی ضرورت واهمیت گفتگوی مستقیم بین رهبران واندیشمندان ادیان مختلف برای شناخت و تبادل اندیشه ها است که شخصیت برجسته ای مانند امام رضا علیه السلام به صورت مستقیم به ارتباط وگفتگوی علمی با صاحیات ادیان مختلف می نشیند. دوم تسلط علمی امام رضا علیه السلام به منابع اصلی وکتب مقدس ادیان و پاسخگویی به سوالات وشبهات آنان با بهره گیری از نص منابع دینی خود ادیان که این شاخص برای استناد علمی واقناع مخاطب در گفتگو یک عنصر ضروری است

وی ادامه داد؛ سومین شاخص گفتگو های امام رضا علیه السلام، تسلط ایشان به زبان های پیروان ادیان و پاسخگویی به آنان با زبان خودشان است که این نیز یک اصل مهم در یک گفتگوی مستند و علمی است. براساس این شاخص محققان باید به زبان های ادیان تسلط لازم را داشته باشند واز منابع دست اول خود ادیان به زبان اصلی ان ها استفاده کنند. همچنین چهارمین شاخص، آداب اخلاق گفتگو است. در طول گفتگو ها رویکرد علمی و اخلاقی امام رضا علیه السلام به خوبی قابل مشاهده است. امام با رفتارکریمانه وحفظ شئون آنان و جدال احسن فضای زیبایی از تمدن واخلاق بزرگ اسلامی را به نمایش گذاشتند و هرگز به پیروان ادیان در مذاکرات خود بی احترامی یا اهانت نکردند.

ایشان در ادامه با اشاره به رویکرد تمدن ساز امام رضا علیه السلام گفت: در حقیقت امام رضا علیه اسلام با این رفتار ورویکرد تمدنی خود جامعه ایران را رشد داد و آنان را با مفاهیم عمیق توحیدی و انسانی آشنا ساخت وهمه ادیان واقوام از نورانیت وگرمای این خورشید فروزان بهره مند شدند و هنوز هم مشهد مقدس کانون پرجاذبه ای برای همه آیین ها و حقیقت جویان است.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان با اشاره به نحوه بیان تعالیم یک دین، گفت: وقتی سخن از تعالیم یک دین است نخست باید سراغ متون مقدس آن دین که منابع معرفتی آن دین را تشکیل می دهد، رفت. لذا برای مطالعه و دریافت آموزه های دین اسلام علاوه بر متن قرآن، آموزه های پیامبر اسلام واهل بیت ایشان اعم از احادیث وسیره به ویژه امام رضا علیه السلام مراجعه شده است.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین صالح با اشاره به موضوع همایش و بیان اینکه برگزاری برنامه گفتگوی ادیان در کنار بارگاه مقدس حضرت امام رضا در حقیقت احیای سیره آن امام همام و یادآور حرکت تمدنی آن حضرت در گفتگوی با دانشمندان ادیان مختلف در 1400 سال قبل است، اظهار داشت؛ در این همایش به موضوعات و سرفصل های زیر پرداخته می شود:

1)     رحمت ومحبت اساس مدیریت هستی

2)     محبت وتعلیم وتربیت

3)     محبت وتوسعه اصول اخلاقی

4)     محبت واثار اجتماعی

5)     محبت وعقلانیت

 

رحمت و محبت اساس افرینش و رابطه خالق با هستی

وی با بیان اینکه محبت و عطوفت از ارزش های مشترک بین همه ادیان است که پایه های اصلی تعالیم خود را بر آن بنا نهاده‌اند، محبت را یکی از اصول مشترک بین تمامی ادیان ذکر کرد و گفت: درتعالیم اسلامی نسبت به مهربانی و رأفت تاکید زیادی شده است. درسراسرقرآن کریم به محبت و رافت، توجه ویژه ای شده و واژه رحم و سایر واژه‏های مرتبط با این مفهوم مانند لین و رافت یکی از پرکاربرد ترین واژه‏ها در قرآن می‏باشد و خداوند این صفت را از اخلاق الهی و سیره نبوی برشمرده است.

ایشان در ادامه بیان کرد: به دلیل نقش اساسی رحمت و مهر درتربیت انسان، در قرآن رحمت الهی از لوازم ربوبیت شمرده شده و گستردگی رحمت و رأفت الهی به اندازه ای است که همه موجودات دنیا را دربرمی گیرد و در آخرت نیز بندگان مومن و نیکوکارش را شامل می‏شود.﴿وَ رَحْمَتي‏ وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ "رحمت من همه چيز را در برگرفته است " طبق مفاد این آیه شریفه، اساس هستى بر رحمت است و رحمت الهى بر همه چيز و همه جا گسترده است.

وی تاکید کرد: در حقیقت رحمت و مهربانی مانند خورشیدی است که همه موجودات برای رشد و کمال معنوی خود نیازمند بهره‏مندی از آن هستند. ﴿كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ " پروردگارتان رحمت را بر خود فرض كرده است " خداون دوباره در توصیف خود فرموده است و هو الغفور الودود (بروج / 14). ربی رحیم ودود (هود /90 )

آثار وکارکردهای محبت

حجت الاسلام صالح با بیان اینکه محبت و عشق، هم دارای آثار بر فرد است هم بر دیگران گفت: از آثارمحبت بر خود، داشتن روحیه محبت آمیز و با عاطفه که یکی از معیارهای اصلی شخصیت سالم است چون محبت یک احساس عیمق انسانی و عاطفی در انسان است که در مقابل آن خشم وعصبانیت وفوران هیجانات منفی است. وی با بیان اینکه آثار محبت بر دیگران بسیار گسترده تر است و دارای کارکرد های اخلاقی، روانی، اجتماعی، آموزشی و تربیتی در حیات فردی و اجتماعی انسان می باشد به مهمترین این آثار اشاره کرد و گفت:

1)     ایجاد انگیزه وتمایل درونی برای اثربخشی شیوه های اموزشی وتربیتی

2)     ایجاد رابطه صمیمانه وارتباط قلبی وعاطفی بین افراد

3)     توسعه وتحکیم پیوند های اجتماعی و ممانعت از گسست وتفرقه اجتماعی

4)     رشد حالت احترام وعلاقه به یکدیگر

5)     پایه گذاری و رشد اخلاق فردی و اجتماعی در انسان

6)     رشد روح همیاری و کمک به گروه های نیازمند وستمدیده

از جمله این آثار و کارکردها می باشد.

محبت وعطوفت در آموزش

ایشان با تاکید بر اینکه محبت از اساسی ترین نیازهای روحی و عاطفی انسان بوده وعنصری فوق العاده تاثیرگذار در روابط میان افراد جامعه است، اظهار داشت: در نظام آموزشی وتربیتی دینی بر عناصر معنوی مانند دوستي و محبت و کرامت تاکید شده و از هر گونه تحقير، تنبيه واجبار نهی شده است زیرا در غیر این صورت، در این جامعه حس نیکویی نسبت به یکدیگر شکل نخواهد گرفت

رحمانیت اولین معلم هستی

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه گفت: قرآن پس ازآنکه معلمی را شان خداوند دانسته و خداوند متعال را اولین معلم انسان معرفی می‏کند، از میان صفات متعدد خداوند به وصف رحمانیت که مظهر عطوفت و رحم الهی به همه بندگان است اشاره می‏نماید ﴿الرَّحْمَنُ، عَلَّمَ الْقُرْآنَ "[خداى] رحمان قرآن را ياد داد " و از این آیه می‏توان پی برد که اساس دین وتعالیم قرآن برپایه محبت و رحمت استوار است و كار تعلیم وتعلّم، باید براساس محبّت ورحمت باشد.

محمدرضا صالح ادامه داد: در حوزه آموزش ضرورت برخورداری مربی از رفتار و اخلاق مهر و رحمت به اندازه ای است که خداند دو بار درسوره انعام، رحمت و محبت را برخود واجب نموده و آن را ویژگی جدایی ناپذیر برای خود شمرده است. این درحالی است که خداوند درهیچ موضوع دیگری چنین تعبیری رابه کارنبرده است. خداوند متعال در این آیه از واژه " کتب " استفاده کرده که در زبان عربی کنایه از اثبات و حكم حتمى است. خداوند رحمت و افاضه نعمت و عطاء خير برمستحقين را بر خود واجب كرده است لذا رحمت و محبت از ارکان اساسی تعلیم و تربیت به حساب می آید.

رحمت ورافت فلسفه بعثت انبیا

رئیس جامعةالمصطفی خراسان در ادامه این بحث تاکید کرد: خداوند برجسته ترین فلسفه برانگیختگی پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله ) را مهر ورزی و رحمت به بشریت معرفی کرده و رسول خدا را به عنوان مظهر مهر و رحمت الهي معرفی می‏کند و در حقیقت هدایت وتعالی انسان را نشأت گرفته از رحمت گسترده الهی بر موجودات می داند. ﴿وَمَا اَرسَلنَاکَ إِلَّارَحمَةً لَّلعَالَمِينَ "ما تورا جزرحمتي براي جهانيان نفرستاديم".آن حضرت با همین روح مهربان و شرح صدري فوق العاده با مردم برخورد مي کردند.

1.      هم افزایی و پیوند اجتماعی

صالح ابراز داشت: در ارزیابی خداوند از شخصیت پیامبر، رفتار محبت آمیز ومهربانانه او در صدر اصول موفقیت ارتباطی و استحکام پیوندهای اجتماعی محسوب می شود. لذا خداوند پس ازآن که پیامبرخود را دارای خلق عظیم معرفی می‏کند و نرمی ومهربانی ایشان را کنار مهمترین عوامل موفقیت پیامبر و به عنوان یکی ازبرجسته ترین مصادیق اخلاق نبوی برمی شمارد. ﴿ فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ "به (بركت) رحمت الهي، دربرابر آنها ( مردم) نرم (و مهربان شدي)! و اگر خشن و سنگدل بودي، از اطراف تو، پراكنده مي‏شدند. پس آنها را ببخش و براي آنها آمرزش بطلب! و در كارها، با آنها مشورت كن! اما هنگامي كه تصميم گرفتي، (قاطع باش! و) بر خدا توكل كن! زيرا خداوند متوكلان را دوست دارد. "

وی در ادامه به تحلیل عناصر موثر اجتماعی در سیره نبوی پرداخت و گفت:  

بدیهی است که اگرمربی یا رهبر جامعه شخصی خشن و درشت خوی باشد مردم از اطراف او پراكنده مى‏شوند، و نفوذ جایگاه خود را در قلب های مخاطبان از دست خواهد داد، لذا دراین آیه عوامل مهم و تاثیرگذار در موفقیت اجتماعی پیامبر نام برده شده و مهم ترین محورهای موفقیت پیامبر گرامی اسلام در 6 محور به صورت زیر بیان شده است که عنصر محبت و مهرورزی در شالوده همه آن ها قرار دارد:

1)     نرمی و رعایت اصول اخلاقی و روابط اجتماعی﴿فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ

2)     دوری از اخلاق تند و زشت ﴿وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ

3)     سعه صدر و گذشت نسبت به خطاها ﴿فَاعْفُ عَنْهُمْ

4)     ارتباط معنوی شفاعت، و استغفار برای مردم از درگاه خداوند متعال ﴿وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ

5)     مشاوره ﴿وَشَاوِرْهُمْ فِي الأَمْرِ

6)     توکل برخداوند ﴿فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ

کاهش رویکرد مهرآمیز مهمترین عامل گسستگی وتفرقه مردم

وی با اشاره به یکی از مهمترین عوامل گسستگی وتفرقه مردم بیان داشت: خداوند در این آیه شریفه خطاب به پیامبرگرامی اسلام می‏فرماید اگر سخت گير، بد اخلاق وسنگدل بودى به طور مسلم ازگرد تو پراكنده مى‏شدند. وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ؛ یعنی کم شدن محبت وعلاقه بین افراد و به تبع آن کاهش عواطف و روابط سازنده اخلاقی با دیگران از پیامدهای بسیار مهم سوء خلق و بدرفتاری شمرد شده است.

کارکردهای مودت و رحمت در خانواده

حجت الاسلام والمسلمین صالح با بیان اینکه نقش وتاثیر محبت و رحمت در خانواده از نظر قرآن یک نقش کلیدی وکیفیت بخش به زندگی است، گفت: خداوند فرموده است: ﴿ من ایاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها وجعل بینکم موده ورحمه ان فی ذالک لایات لقوم یتفکرون براساس تعالیم وحیانی قرآنی خداوند زن ومرد را از یک نوع و یک روح معرفی کرده و عشق و مودت و محبت را به صورت یک امر تکوینی و فطری در وجود آنها قرار داده است و در نهایت فلسفه ایجاد نیروی مودت در میان همسران را رسیدن به آرامش و سکون عاطفی بیان داشته است .

وی گفت: وجود سرشار مودت و محبت وعشق میان همسران زمینه ایجاد عناصر اصلی رشد یافتگی خانواده مانند ارتباط عاطفی بین همسران، رسیدن استحکام پیوند عاطفی به تفاهم فکری، زمینه سازی رعایت عدالت،   زمینه سازی برای رعایت حقوق یکدیگر، ایجاد روح تعاون و همکاری عاطفه نسبت به فرزندان وتربیت آن ها و زمینه سازی برای رشد شخصیت فرزند در خانواده های با عاطفه را فراهم می آورد.  

محمدرضا صالح با بیان اینکه محبت از اصول فطری است که زیر بنای بسیاری از فضایل و صفات ممتاز اخلاقی مانند جاذبه اجتماعی، ایثار و فداکاری، کمک به دیگران، مسئولیت پذیری و دلسوزی است، گفت:

دلسوزی و مسئولیت پذیری اجتماعی

خيرخواهى و احساس مسئولیت در مقابل جامعه یکی دیگر از آثار وکارکردهای مهرورزی ومحبت است. در تعالیم اسلامی به دلیل نگاه معنویت محور به جامعه، رهبر، معلم، پدر و مادر باید برای هدایت معنوی مخاطب خود احساس مسئولیت کرده و به تعبیر قرآن کریم حريص به رشد و هدایت آنان باشد واین فقط زمانی میسر است که نسبت به آنان احساس رافت و محبت داشته باشد. قران کریم در مقام بیان ویژگیهای اخلاقی رسول گرامی اسلام به دلسوزی وحریص بودن ایشان برای هدایت مومنان چنین اشاره می‏نماید:

﴿لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُفٌ رَحِيم"همانا پيامبرى از خودتان به سوى شما آمده است كه آنچه شما را برنجاند بر او سخت است، بر هدايت شما حريص و دلسوز، و به مؤمنان رئوف و مهربان است. "

به عنوان صفات ممتاز و ویژگیهای بارز در اخلاق نمونه پيامبر كه در ایجاد ارتباط عاطفی با آنان اثر عميق دارد، اشاره شده است:

وبی تفاوت نبودن به  رنجهاى انان ﴿عَزِيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ

2)     احساس مسئولیت و دلسوزی و اشتیاق و حرص شدید به هدایت مردم وتلاش براى نجات انان از چنگال ظلم و ستم و گناه و بدبختى ﴿حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ

3)     رئوف ومهربان نسبت به مومنان ﴿بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُفٌ رَحِيم

ایجاد روحیه ایثار و فداکاری

ایشان ایثار را مرحله ای از بلوغ رفتاری و آرامش و بزرگی روحی دانست که شخص از نثار کردن احساس عشق  و محبت، لذت برده و احساس خوبی دارد و میل دارد که برای محبت کردن به دیگری، از لذتهایی بگذرد.

مقابله با خودبینی وخود خواهی و خود محوری

همچنین ایشان حجاب خودبینی و خودپرستی را از  ظلمانی ترین و مخرب ترین حجاب های نفسانی دانست و کلید حل این آسیب اخلاقی وخرق این حجاب روحانی را ایجاد روح مودت و عاطفه و محبت و رافت نسبت به دیگران بیان کرد و

گذشت و بخشش

و توانایی گذشتن از اشتباه و بدی دیگران را از صفات بارز اخلاقی عنوان کرد و درمان یا تسکین آسیبی که از دیگری به انسان وارد شده را با روح رحمت به دیگران و ندادن مجال به نفرت و دشمنی، میسر دانست.

وی در ادامه به بررسی مبانی رفتاری وسیره امام رضا علیه السلام منبعث از مهر و محبت به مردم پرداخت و گفت: ازبررسی سیره امام رضا علیه السلام به خوبی می توان به پایبندی به عدالت اجتماعی و حضور مهربانانه در میان مردم و محبت بدون هیچ شرط به آنان دست یافت. آن امام عزیز به مرحله ای از کمال و بزرگی روح رسیده است که انسان های دیگر را همانگونه که هستند می پذیرد و به آن ها محبت می کند. مرحوم کلینی در کتاب کافی، ج ۸، از عبدالله بن صلت نقل  می کند که: «من در سفر امام رضا(علیه السلام) به خراسان، در خدمت ایشان بودم. دستور فرمود که سفره غذا را پهن کنند. در کنار سفره ایشان، تمام غلامان آن حضرت از سیاهان و غیر آنها گرد آمدند. من به آن جناب عرض کردم: فدایت شوم. کاش برای اینها سفره جداگانه­ ای انداخته می­شد. امام(علیه السلام) فرمودند: پروردگار ما، یکی است و پدر و مادر ما هم یکی، و پاداش همه بر اساس کردار است.»

دوست داشتن حتی برای دشمن

رئیس نمایندگی جامعه المصطفی در خراسان گفت: اسلام  همه انسانها را در نیاز به هدایت و محبت برابر و یکسان می بیند و حتی برای هدایت فردی مانند فرعون که طغیان کرده ومدعی ربوبیت است در اقدام نخست معتقد است باید او را نجات داد و برای این نجات از زبان نرم برای تقویت ارتباط عاطفی باید استفاده شود و در این مرحله عطوفت را به عنوان کلید هدایت او به کار می گیرد. لذا خداوند خطاب به موسی وهارون می گوید به سوی فرعون بروید که طغیان کرده و با او به نرمی سخن بگوید شاید که او آگاه شود و ترسی از خداوند در دل او ایجاد شود، می فرماید: اذهبا الی فرعون انه طغی فقولا له قولا لینا لعله بتذکر او یخشی

وی در خاتمه بیان داشت: در روایت است که پیامبر اکرم "بکی رحمه للاشقیا" یعنی حتی برای گمراهی و جهالت اشقیا هم گریستند.  حضرت علی علیه ‏السلام به قیس بن سعدبن عباده که از جانب ایشان به استانداری مصر منصوب شده بود، فرمود:

وَ اَشْعِرْ قَلْبَکَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِیةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ، وَ اللُّطْفَ بِهِمْ،

قلب خويش را کانون رحمت و محبّت و لطف به رعيت قرار ده

 وَ لَا تَکُونَنَّ عَلَیهِمْ سَبُعاً ضارِیاً تَغْتَنِمُ اَکلَهُمْ

و در مورد آنان همچون درنده اى مباش که خوردنشان را غنيمت شمارى

فاِنَّهُمْ صِنْفانِ: اِمَّا اَخٌ لَکَ فِي الدِّینِ، وَ اِمّا نَظیرٌ لَکَ فِي الْخَلْقِ،

زيرا آنها دو گروهند يا برادر دينى تواند و يا انسان هايى که در آفرينش شبيه تو هستند (در هر حال بايد حقوق آنها را محترم بشمارى و بدان)

فَاَعْطِهِمْ مِنْ عَفْوِکَ وَ صَفْحِکَ مِثْلَ الَّذي تُحِبُّ اَنْ یُعْطِیَکَ اللّهُ مِنْ عَفْوِهِ وَ صَفْحِهِ،

پس همان گونه که علاقه داری خداوند بخشش و چشم پوشی را به تو عنایت نماید، رعیت را مورد عفو و چشم پوشی قرار بده.

همچنین در این همایش رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: باید بتوانیم افرادی آشنا به زبان و مفاهیم ادیان و مذاهب که آداب و روش های گفت و گوی علمی را نیز می‌دانند تربیت کنیم تا در کنار بارگاه امام مهربانی‌ها پایگاه علمی‌ای برای گفت و گوی ادیان ایجاد شود.

حجت الاسلام سید حسن شُبیری وحدتی افزود: پیروان ادیان الهی مامور هستند بر پایه محبت و توسعه دوستی با یکدیگر گفت و گو کنند تا با شناخت بیشتر از یکدیگر فهم بیشتری از دین به دست آورند.

وی با اشاره به روش مباحثه مطرح شده بین امام هشتم (ع) با بزرگان ادیان دیگر ادامه داد: مامون عباسی با اندیشه شکست دادن امام رضا (ع) در مباحث دینی سعی در برپایی این جلسات داشت اما در هیچ یک از کتاب‌های تاریخی ذکر نشده است که امام رضا(ع) با تندی و یا اهانت با طرف مقابل خود گفت و گو کرده و یا مباحثه ها و نشست هایش به تشنج کشیده شده باشد زیرا آن حضرت با آگاهی بر کتاب‌های دینی سایر ادیان، پاسخ آنها را از منابع خودشان می دادند.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به مشکلات امروزه جوامع انسانی افزود: باید ادیان به حل مشکلات اجتماعی نیز بپردازند، زیرا دشمنان دین‌داری، سعی در منحرف کردن جوانان از خداپرستی را دارند.

مهرگان به جای ولنتاین

رئیس انجمن موبدان ایران هم در این نشست با اشاره به تاریخ جشن مهرگان و شکست ضحاک توسط کاوه آهنگر گفت: جشن مهرگان باید جایگزین جشن ولنتاین در ایران شود زیرا در فرهنگ ایرانی مهر باید همراه با تعهد و پیمان باشد و مهر بدون پیمان جز دروغ و هوس چیزی نیست.

دکتر اردشیر خورشیدیان افزود: جشن مهرگان متعلق به تمام ایرانیان باستان است که شامل ۱۸ کشور کنونی در جهان می شود و اگر این کشورها بتوانند مهر و پیمان را در میان خود گسترش دهند و به اشتراک بگذارند هیچ دشمنی توان رویارویی با اتحاد آنها را نخواهد داشت.

وی ادامه داد: عشق، مهر و محبت آموختنی است و در فرهنگ ایران باستان خردورزی و مهرورزی از طرف خداوند در اختیار انسان قرار گرفته است تا با گسترش آن به خدای نزدیک‌تر شود.

موبد خورشیدیان افزود: پیامبران آمده اند تا انسان‌ها را به خدا نزدیک‌تر کنند و انسان‌ها نیز بدون شناخت از طبیعت نمی‌توانند خدا را بشناسند.

تاثیر تفسیر علما از دین

یک پژوهشگر کلیمی نیز در این نشست گفت: تفاوت بین نگاه عالمان دینی خود، منشاء تفاسیر مختلف در برداشت از متون الهی شده است.

خاخام آرش آبایی با اشاره به چند آیه از کتاب تورات که توسط بزرگان دین یهود تفسیر شده است افزود: دغدغه بزرگان دین در نشان دادن و انجام خوبی و محبت است زیرا هدف خداوند از آفرینش، ایجاد خوبی در جهان است که بر اساس احسان خداوندی آفریده شده است.

وی ادامه داد: برداشت و تفسیر داعش و طالبان از احکام دین اسلام بر اساس نگاه آنها به عنوان مخاطبان دین اسلام صورت گرفته است و اگر آنها نگاه رحمانی به دین داشتند این رفتار خشن را از خود بروز نمی دادند.

او اضافه کرد: متولیان دینی دغدغه انتقال مفاهیم دین به دیگران را دارند و برای نزدیک‌تر شدن به خدا باید از ویژگی‌های خدایی مانند مهربانی تقلید کرد.

الگوی همزیستی مسالمت آمیز

یک کشیش کلیسای آشوریان ارومیه نیز گفت: به نظر من در ایران می توان از شهر ارومیه به عنوان الگویی از همزیستی مسالمت آمیز بین ادیان نام برد.

داریاوش عزیزیان افزود: مسیح به عنوان پیام آور محبت شناخته شده است و خداوند از انسان‌ها خواسته است تا بر پایه محبت با یکدیگر در ارتباط باشند.

وی اضافه کرد: محبت صرفا یک نوع دوستی نیست بلکه سرمنشا تمام دین است و با محبت کردن در حال انجام احکام الهی هستیم که از سوی خدا به انسان‌ها رسیده است.

گفتنی است این همایش با همکاری جامعة المصطفی(ص) العالمیه خراسان و سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.

 


سوره:‌اعراف آیه:‌156

قرائتی، تفسير نور، ج‏3، ص: 219

طباطبایی المیزان فی تفسیر القران ج‏8، ص: 357

سوره انعام آیه:12 و 54

سوره الرحمن آیه 1 - 2

قرائتی، تفسیر نور ج 9 ص 374

طباطبایی الميزان فی تفسیر القرآن، ج‏7، ص: 36

سوره انبياء آيه 107

سوره أل عمران ايه 159

 سوره روم : 21

سوره توبه ایه: 128


روایت تصویری:




 


١٤:٥٢ - دوشنبه ١٣ آبان ١٣٩٨    /    شماره : ١٠٦٢١٦    /    تعداد نمایش : ٨٤


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




آیت الله مصباح یزدی خطاب به علما و فضلای المصطفی: شیطان و راه های او برای انحراف انسان را باید بشناسید
نشست هم اندیشی انجمن های علمی پژوهشی برادر جامعةالمصطفی خراسان با رئیس نمایندگی برگزار شد
سومین نشست صمیمی رئیس جامعة المصطفی العالمیه خراسان با کارکنان برگزار شد
درس اخلاق عمومی با سخنرانی حکیم متاله حضرت آیت الله مصباح یزدی برگزار می شود
مراسم دانش آموختگی و بازگشت دو تن از طلاب خواهر جامعةالمصطفی خراسان به کشور سیرالئون
بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیثی المصطفی
با حضور طلاب غیرایرانی المصطفی جشن میلاد رسول اکرم(ص) و امام‌صادق (ع) در حرم مطهر رضوی برگزار شد
سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند: المصطفی یکی از بزرگترین ابزارهای دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل
رئیس جامعة المصطفی العالمیه خراسان با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد دیدار کرد
پیرو واقعی پیامبر(ص) مروّج صلح و دوستی در دنیاست
ظرفیت های عظیم علمی، فرهنگی و تبلیغی جامعةالمصطفی در خدمت زائران غیر ایرانی
کاهش رویکرد مهرآمیز مهمترین عامل گسستگی وتفرقه مردم / نقش محبت در پایه گذاری و توسعه ارزش های اخلاقی
معاینه چشم و اهداء عینک به طلاب جامعةالمصطفی(ص) و خانواده های ایشان
مجلس بزرگداشت عالم وارسته علامه سيدجعفر مرتضي‌عاملي در حرم مطهر رضوی برگزار شد
حضور جامعةالمصطفی خراسان در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد
فراخوان مسابقه عکس نوشته های سفر اربعین
آغاز بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد از هشتم آبان ماه
نشست تخصصی محبت و عطوفت در ادیان ابراهیمی برگزار می شود
پیام رئیس جامعةالمصطفی خراسان در پی درگذشت مسافراربعین حجت الاسلام و المسلمین سید امین حسینی رحمةالله علیه
بازگشت کاروان حرم تا حرم به مشهد مقدس/ استقبال از زوار اربعین جامعةالمصطفی خراسان
مراسم استقبال از اولین گروه کاروان زائران اربعین جامعةالمصطفی خراسان برگزار شد
اطلاعیه مراسم استقبال از کاروان زائران اربعین حسینی علیه السلام جامعةالمصطفی خراسان
فعالیت تبلیغی و خدمت رسانی طلاب جامعةالمصطفی خراسان به زائران اربعین در مرز دوغارون
انتصاب حجت الاسلام و المسلمین دکتر اخلاقی به سمت دستیارویژه و مشاور رییس درامور ارتباطات استان خراسان
وظیفه روحانیون و طلاب در مقابل گروه ها و فرقه های انحرافی، روشنگری و تنویر افکار است.
برای آمادگی حضور در پیشگاه معصوم و کسب حال معنوی سفر اربعین فراوان به یاد خدا باشید
کاروان حرم تا حرم در مسیر عاشقی/ بدرقه زائران اربعین حسینی علیه السلام جامعةالمصطفی خراسان
مراسم بدرقه کاروان زائران اربعین حسینی علیه السلام جامعةالمصطفی خراسان برگزار می شود
گردهمایی بزرگ مبلغان ملل در اربعین(زمینه سازان تشکیل تمدن نوین اسلامی) برگزار شد
توحیدمحوری؛ وجه تمایز تمدن نوین اسلامی و تمدن غربی
ثبت نام قریب به 2200 نفر از 30ملیت در کاروان پیاده روی اربعین جامعةالمصطفی خراسان
نشست عمومی "بهداشت در سفر اربعین حسینی علیه السلام"
گردهمایی بزرگ مبلغان ملل در اربعین در حرم مطهر رضوی برگزار می شود
اجرای مرحله سوم واکسیناسیون هپاتیتB در جامعةالمصطفی خراسان
کارگاه آموزشی "بایسته های تبلیغ در اربعین، با رویکرد اخلاقی_تربیتی" برگزار می شود.
نشست مشترک و هم اندیشی با مدیران مدارس پیوسته جامعةالمصطفی خراسان برگزار شد
دهمین سمینار علمی پژوهشی پژوهشکده بین المللی امام رضا علیه السلام
عمق استراتژیکی ایران اسلامی به خاطر عاشورا و جاذبه اندیشه اباعبد الله علیه السلام است
رشد معنوی در گرو تقویت توحید در ابعاد وجودی انسان است/ باید در جامعة المصطفی اخلاق، دین و تقوا موج بزند
ابعاد چهارگانه تربیتی زیارت اربعین/ وجود سالار شهیدان الگویی انسانی و ذوابعاد است