پیامبر اکرم (ص): لا تُطاوِعوا أنفُسَكُم عن مَنامِ كُلِّ اللَّيلِ، وخُذوا هَزيعاً مِنهُ. با نفس خود در خوابیدن در ازای شب، همراهی نکنید؛ بلکه پاسی از آن را (برای عبادت) برگیرید. ( تنبيه الخواطر: ج۲ ص۱۱۶)
صفحه اصلی اخبار > فلسفه عاشورا و واقعه تاریخی کربلا، تحول‌سازی و احیای حق است / مجالس عزاداری سیدالشهداء علیه السلام محل تربیت و رشد انسان است


  چاپ        ارسال به دوست

رئیس جامعه امصطفی العالمیه خراسان:

فلسفه عاشورا و واقعه تاریخی کربلا، تحول‌سازی و احیای حق است / مجالس عزاداری سیدالشهداء علیه السلام محل تربیت و رشد انسان است

حجت الاسلام و المسلمین صالح فلسفه عاشورا و واقعه تاریخی کربلا، تحول سازی و احیای حق دانست و گفت: وقتی به تاریخ کربلامی نگریم، درمی یابیم که چه تحولات بسیاری در آنجا و آن زمان اتفاق افتاده و افراد زیادی بوده اند که در این راه متحول شدند.

به گزارش روابط عمومی جامعةالمصطفی خراسان، نخستین جلسه از سلسله درس ها و عبرت های عاشورایی با موضوع تبیین فلسفه عاشورا و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین صالح رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان روز اول ماه محرم برگزار گردید.

مجالس عزاداری سیدالشهداء علیه السلام محل تربیت و رشد انسان

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا صالح در سخنرانی روز اول محرم با محوریت تبیین فلسفه عاشورا گفت: از طریق این مجالس حسینی، رشد معنویات در جامعه اتفاق میافتد و مفاهیمی همچون عبادت، درس، شور، شعور، عقل واحساس را در مجالس اباعبدالله می بینیم لذا تمامی این مجالس به محل تربیت و رشد انسان تبدیل شده است.

ایشان ادامه داد:  زمانی که در مجالس روضه و عزاداری امام حسین علیه السلام می نشینیم، هدف اصلی ما باید با هدف اباعبدالله الحسین همراه و همسو باشد؛ یعنی همان تربیت و تحول در سلوک، بینش و اندیشه انسان. نباید این گونه تصور کنیم که تا امروز هرطور بودهایم، در ادامه زندگی هم همانگونه باشیم. این نگرش در طول دوران زندگی انسان، از عواملی است که باعث ایستایی و توقف انسان میشود و روز به روز نیز به عقب برگردد.

توجه به تحول آفرینی قیام عاشورا

رئیس جامعه المصطفی العالمیه خراسان با اشاره به تحولات عظیم تاریخ کربلا خاطر نشان کرد: وقتی به تاریخ کربلامی نگریم، درمییابیم که چه تحولات بسیاری در آنجا و آن زمان اتفاق افتاده است. افراد زیادی بودهاند که در این راه متحول شدند و الان میفهمیم که علت قصه کربلا چه بوده است. آنچه از کربلا در تاریخ ثبت شده، فقط ظاهری از قصه کربلا است در حالی که تمام قصص، وقایع تاریخی و دستورات دینی اسلام، هدف و فلسفهای دارند که باید به فلسفه آن توجه کرد.

توجه به اهداف، غایات و باطن اعمال و مناسک دینی

حجت الاسلام صالح تاکید کرد: در مناسک و اعمال دینی هدف و غایتی مدنظر است. اگر به هرچیزی جز هدف توجه کنیم، قطعا به هدف اصلی نخواهیم رسید. ایشان ضمن سفارش به مطالعه کتاب سرالصلوه حضرت امام خمینی(ره) گفت: این کتاب، کتاب تحولسازی است و انسان را دگرگون و متحول میکند در این کتاب انسان میفهمد راز سجده کردن، رکوع کردن و اذکار در نماز چیست. پایه نماز با توحید شروع می شود، بعد حمد خدا و سپس استغفار، این ها از ارکان اولیه نماز هستند. سجده به خدا در نماز یعنی اوج عبودیت و بندگی لکن نماد حرکت ظاهری است که اگر به زندگی انسان منتقل نشود در واقع نماز یک پوسته بیشتر نخواهد بود.

 

 وی با اشاره به اهمیت و تفاوت نماز حقیقی و ظاهری بیان کرد: طبق آیه إِنَّ الصلوهِ تنها عَنِ الفَحشا وَ المُنکَر، کسانی که اهل نماز باشند، نماز آنها را از هر فحشا، کار زشت و منکری باز میدارد، این نماز،  حقیقةالصلاة است نه نماز ظاهری، چرا که خیلی از انسان ها نماز می خوانند و ممکن است در حین نماز خواندن هم با چشم، گوش  یا دل که در جای دیگری است گناه کنند. به همین جهت امام خمینی(ره) در کتاب چهل حدیث اشاره دارد که برخی از نمازهای مردم، گناه کبیره است.  وقتی در نمازمی گوییم إیّاکَ نَعبُدُ و إیّاکَ نَستَعین یعنی فقط تو را می پرستم و فقط از تواستمداد می طلبیم نه هیچ کس دیگری، آیا حقیقتا اینگونه است؟ این یک خلاف واقع است و ما دروغ می گوییم لذا امام (ره )می فرمایند این نماز گناه کبیره است. و اگر از جانب خداوند امر نبود نمی توانستیم چنین کلمه ای را هر روز بر زبان آوریم. إیّاکَ نَعبُدُ اوج توحید و بندگی است در حالی که بسیاری از چیزهای دیگر را در زندگی میپرستیم و به همین دلیل هم انحرافات زیادی در زندگیمان راه یافته است.

 

رئیس جامعه المصطفی العالمیه خراسان گفت: گاهی اوقات رسیدن به یک پست، جایگاه و مقام سازمانی تبدیل به بتی میشود که خدا را به پای آن خرد میکنیم و دیگران را نیز نابود می کنیم. در زیارت امام رضا علیه السلام می خوانیم لعن الله من قتلک بالایدی و الالسن بعضی با زبان انسان را می کشند و تروریست زبانی می شوند. پس وقتی از نماز خارج شدیم نباید حق زن و بچه را پایمال کنیم و چون صدای خشنتر داریم بر سر خانواده خود فریاد بزنیم و زور بگوییم.

 عدالت مورد انتظار امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف

ایشان در ادامه با اشاره به اجرای صحیح عدالت گفت: عدالتی که از سوی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف منتظرش هستیم، فلسفه ای دارد. هر کس با هر منصب، جایگاه اجتماعی و شغلی در جامعه باید عدالت را رعایت کند. کسی که برای احترام گذاشتن به شخصی میخواهد از جای خود بلند شود، نباید نژاد، شخصیت و ملیّت فرد را مورد توجه قرار دهد در غیر این صورت این عدالت، ظاهری است، نه عدالت مورد انتظار مهدی موعود. نقل شده؛ اگر در جواب سلام ثروتمندی، سلام گرمتری به او داده شود و این جواب سلام به خاطر ثروت او باشد، شرک بالله است.

ایثار و از جان گذشتن برای ماندگاری و احیای حق

وی با اشاره به  نقش الگودهی عاشورا و فلسفه این واقعه تصریح کرد: اصل واقعه کربلا و اتفاقات فیزیکی و تاریخی آن، در همان سالها تمام شده و چیزی از آن باقی نمانده وآنچه ماندگاراست و هر سال تکرار می شود تحول آفرینی عاشورا و حسینی شدن است. ایشان ادامه دادند:  اصل زیارت عاشورایی که می خوانیم، تحقق فراز اللّهُمَّ إجعَل محیای محیا مُحَمَّدٍ و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد است. تمام فلسفه زیارت عاشوراها، سینه زدن ها و مرثیه خواندن ها همین یک نکته است. این الگودهی عاشورا و فلسفه حقیقی این واقعه است. در دین اسلام هر چیز یک ظاهر و پوسته ای دارد و یک باطن. باطن و فلسفه عاشورا این است که هر روز زندگی انسان، عاشورایی باشد یعنی حق طلب و به دنبال احیای حق باشید لذا فرمود کُلُّ یومٍ عاشورا و کُلُّ ارضٍ کربلا.  امام حسین علیه السلام بدون طلب پول و مزدی، تمام دارایی و خانواده خود را فدای تحقق حق کرد. برای احیای حق باید جان داد و ایثارگری کرد تا حق بماند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه خراسان اضافه کرد: کُلُّ یومٍ عاشورا و کُلُّ ارضٍ کربلا یعنی  هر سرزمینی که هستی حق را انتخاب کن و فداکاری کن تا حق بماند و باطل از بین برود، می خواهد کسی ببیند یا نبیند، اینگونه آن سرزمین می شود کربلا. انسان در زندگی خود مدام بین حق و ناحق قرار می گیرد و  باید یکی از آنها را برگزیند. اگر قلم یا موقعیتی هم در دست دارد باز باید مراقب کند و حق را انتخاب کند تا هر روزمان عاشورا و هر جایی که هستیم کربلا باشد. عاشورا این نیست که فقط  اشک بریزیم و در مجالس عزاداری حضور داشته باشیم، فلسفه عاشورا فراتر و عمیقتر از اینها است. تحولآفرینی عینی را میتوان در جریان کربلا دید. نمونه عینی این تحول در داستان زهیربن قین قابل مشاهده است.

نقش تاثیرگذار زوجین بر یکدیگر در تحول خانواده

حجت الاسلام صالح در خصوص تاثیرگذاری زوجین برای تحول در خانواده، گفت: زن و شوهر باید روی هم تاثیرگذار باشند تا خانواده تحول پیدا کند. در داستان زهیربن قین همسرش تاثیر مهمی در سرنوشت زندگی او داشت. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم صبح روز بعد از ازدواج حضرت علی علیه السلام و فاطمه علیها السلام جویای حال دخترش شد و از او پرسید که شوهرت را چگونه یافتی؟. أُمّ أبیها هم در جواب رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم گفت که بهتر از علی نیافتم. به همین ترتیب همین سوال را از امیر المومنین پرسیدند و ایشان در جواب گفتند فاطمه بهترین یاور من است که من از خدا اطاعت کنم و بنده خدا باشم.

 

وی ادامه داد: باید در کل زندگی حسینی باشیم. در یک کلمه، حسین علیه السلام در تمام زندگی به دنبال حقیقت، حق و مبارزه با هرگونه بیعدالتی بود.  حسین علیه السلام نمونه بارز این حقطلبی است که جان خود را  بدون هیچ مزدی برای هدایت انسان ها از دست داد تا حق از بین نرود و قل لا اسئلکم علیه اجراً، هیچ اجری نخواست چون این روحیه را از مادرش فاطمهعلیها السلام به یادگار دارد.  زمانی که امیر المومنین و خاندانش در هنگام افطار، نان را به مسکین، یتیم و اسیر دادند، فرمود: لانرید منکم جزاءاً و لاشکورا انما نطعمکم لوجه الله، این کار را به خاطر خدا انجام دادیم و از شما حتی اراده چیزی هم نمی کنیم.

حجت الاسلام صالح در پایان با اشاره به اینکه بحث امروز در خصوص فلسفه عاشورا بود گفت: در روزهای آینده راجع به شخصیت بزرگ امام حسین علیه السلام که محور عاشوراست صحبت خواهیم کرد تا ببینیم شخصیتی که یک ملاقات کوتاه با او، این چنین تاثیرگذار و تحول آفرین بوده چه ویژگی های داشته است.

 


١٤:٤٦ - پنج شنبه ٢٨ شهريور ١٣٩٨    /    شماره : ١٠٤٢٣٩    /    تعداد نمایش : ٨١


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




انتصاب حجت الاسلام و المسلمین دکتر اخلاقی به سمت دستیارویژه و مشاور رییس درامور ارتباطات استان خراسان
وظیفه روحانیون و طلاب در مقابل گروه ها و فرقه های انحرافی، روشنگری و تنویر افکار است.
برای آمادگی حضور در پیشگاه معصوم و کسب حال معنوی سفر اربعین فراوان به یاد خدا باشید
کاروان حرم تا حرم در مسیر عاشقی/ بدرقه زائران اربعین حسینی علیه السلام جامعةالمصطفی خراسان
مراسم بدرقه کاروان زائران اربعین حسینی علیه السلام جامعةالمصطفی خراسان برگزار می شود
گردهمایی بزرگ مبلغان ملل در اربعین(زمینه سازان تشکیل تمدن نوین اسلامی) برگزار شد
توحیدمحوری؛ وجه تمایز تمدن نوین اسلامی و تمدن غربی
ثبت نام قریب به 2200 نفر از 30ملیت در کاروان پیاده روی اربعین جامعةالمصطفی خراسان
نشست عمومی "بهداشت در سفر اربعین حسینی علیه السلام"
گردهمایی بزرگ مبلغان ملل در اربعین در حرم مطهر رضوی برگزار می شود
اجرای مرحله سوم واکسیناسیون هپاتیتB در جامعةالمصطفی خراسان
کارگاه آموزشی "بایسته های تبلیغ در اربعین، با رویکرد اخلاقی_تربیتی" برگزار می شود.
نشست مشترک و هم اندیشی با مدیران مدارس پیوسته جامعةالمصطفی خراسان برگزار شد
دهمین سمینار علمی پژوهشی پژوهشکده بین المللی امام رضا علیه السلام
عمق استراتژیکی ایران اسلامی به خاطر عاشورا و جاذبه اندیشه اباعبد الله علیه السلام است
رشد معنوی در گرو تقویت توحید در ابعاد وجودی انسان است/ باید در جامعة المصطفی اخلاق، دین و تقوا موج بزند
ابعاد چهارگانه تربیتی زیارت اربعین/ وجود سالار شهیدان الگویی انسانی و ذوابعاد است
پیام رئیس محترم جامعة المصطفی (ص) العالميه به مناسبت آغاز سال تحصیلی 99-98
مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله ساجدی (ره)
نشست تخصصی «جایگاه مسیحیت در اسلام» ویژه توریست هایی از کشور سوئیس برگزار شد
دوره دانش افزایی «عاشوراپژوهی در منابع اهل سنت» برگزار شد
شور طلاب ملیتی در ستاد ثبت نام اربعین جامعة المصطفی العالمیه خراسان
نواختن زنگ مهر حسینی در مدارس ابتدایی چند ملیتی شرق کشور / ویژه فرزندان طلاب جامعةالمصطفی خراسان
مراسم آغاز سال تحصیلی 99-98 جامعة المصطفی خراسان برگزار شد
محفل انس با قرآن در دهه دوم محرم برگزار شد
بازدید حجت الاسلام و المسلمین صالح از مدرسه عالی برادران جامعةالمصطفی خراسان
تدبر در زیارت عاشورا وجدان انسان‌های خفته را بیدار می‌سازد
حضور جوانان عاشق معارف اهل بیت(ع) در جامعة‌المصطفی(ص) را می‌توان معجزه قرن دانست
نیازهای کشورتان را در نظر بگیرید و خودتان را وقف کنید
نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان می تواند به عنوان یک قطب قرآنی در جهان اسلام مطرح شود
اباعبدالله الحسین ریشه همه فضائل و توحید محوری هستند/ معنویت باید در مجموعه جامعه المصطفی موج بزند
توحید مداری اولین ویژگی شخصیتی امام حسین علیه السلام
فلسفه عاشورا و واقعه تاریخی کربلا، تحول‌سازی و احیای حق است / مجالس عزاداری سیدالشهداء علیه السلام محل تربیت و رشد انسان است
آیین آغاز سال تحصیلی 99-98 جامعةالمصطفی(ص) خراسان
فراخوان مقاله کوتاه « اربعین حسینی »
افتتاحیه پنجمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی / حضور المصطفی خراسان به عنوان بخش بین الملل
آغاز سال تحصیلی 99-98 جامعةالمصطفی(ص)العالمیه
پنجمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی
سوگواری ملل در عزای سید الشهداء علیه السلام / رنگ و بوی محرم در بین طلاب جامعة المصطفی
«کربلا» و واقعه «عاشورا»، نقطه مشترک همه شیعیان جهان