پیامبر اکرم (ص): لا تُطاوِعوا أنفُسَكُم عن مَنامِ كُلِّ اللَّيلِ، وخُذوا هَزيعاً مِنهُ. با نفس خود در خوابیدن در ازای شب، همراهی نکنید؛ بلکه پاسی از آن را (برای عبادت) برگیرید. ( تنبيه الخواطر: ج۲ ص۱۱۶)
صفحه اصلی اخبار > عید قربان، عید رهایی از تعلقات است


  چاپ        ارسال به دوست

کارشناس مسائل دینی جامعه المصطفی العالمیه مشهد:

عید قربان، عید رهایی از تعلقات است

 

نشست تربیتی- اخلاقی با موضوع ویژگیهای عید قربان در مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی خواهرانبا سخنرانی کارشناس و پژوهشگر دینی جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی ص العالمیه مشهد، خانم مجیدیان مدرس حوزه وسخنران دینی در نشست تربیتی- اخلاقی با موضوع ویژگیهای عید قربان که در محل سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد، ضمن تبریک این عید سعید آن را از جمله مهم ترین اعیاد اسلامی برشمرد و اظهار داشت: در کشورهای اسلامی از یک تا چند روز به این مناسبت تعطیل است و مردم جشن می گیرند و قربانی می دهند که خود نشان دهنده جایگاه والای این عید بزرگ در بین مسلمانان است.

وی افزود: البته برپایی مراسم قربانی در این روز بر همه واجب نبوده و تنها بر زائران کعبه در مراسم حج واجب است، اما بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان در این روز، گوسفند، گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آنرا بین همسایگان و مستمندان تقسیم می‌کنند که سنت خوب و حسنه ای است و به لطف الهی در کشورمان نیز در بین بسیاری از مردم امر مرسومی است.

مجیدیان با تاکید بر اینکه قربانی یک عبادت بسیار مهم و از شعائر اسلام است اشاره کرد، در مقابل دیگر عبادت ها، شاخصه ها و ویژگی های خاصی دارد به ویژه به خاطر این که خود نمادی از قربانی کردن خواسته ها و منیت های نفسانی به منظور تقرب یافتن به پرودرگار عالم می باشد.

 این مدرس حوزه در ادامه افزود: عید قربان زیر مجموعه پذیرش ولایت الهی است. به این معنا که هر چه خداوند گفت باید بپذیریم. در این صورت می توان گفت عید قربان در ارتباط مستقیم با ولایت خداست. این استاد حوزه همچنین با بیان این نکته که قربانی کردن حاجیان در روز عید قربان، نمادی از قربانی کردن هواهای نفسانی و ذبح نفس اماره است، گفت: منظور خداوند از دستور به ذبح حضرت اسماعیل(ع) این بود که حضرت ابراهیم(ع) در پرتو این عمل، با سرسخت‌ترین و ریشه دارترین عامل تعلّق نفس که حُبّ و دوستی فرزند است مبارزه کند و بدین وسیله در پرتو اطاعت از پروردگار، تعلّق نفسانی را ریشه کن سازد، به همین خاطر نیز قربانی کردن حاجیان در واقع نوعی جهاد با نفس در راستای زدودن تعلّقات و وابستگی‌های دنیوی و مادی و رهایی از زندان مال‌پرستی و دنیاطلبی است.

محقق و پژوهشگر حوزه تصریح کرد: نتیجه ای که می توان از داستان حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل(ع) گرفت آن است که شیطان همواره در کمین انسان است و با وسوسه های خود قصد دارد انسان را از کمال خود که تقرب الهی است بازدارد. در واقع عید قربان عید بندگی خدا و بریدن از اسارت نفس و همه تعلقات است. شیطان هیچ گاه از وسوسه انسان دست بر نخواهد داشت و همه انسان ها را بر طبق معرفت وجودیشان وسوسه خواهد کرد.

مجیدیان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به آیه‌ای از قرآن مجید مبنی بر این که پروردگار عالم اساساً نیازی به قربانی شما ندارد و برای خدا تنها تقوای انسان‌ها مهم است، اظهار داشت: در واقع هدف خداوند متعال از واجب کردن قربانی در روزعید قربان آن است که حاجیان با پیمودن مراحل ایمان و تقوا، در مسیر انسان کامل قرار گرفته و هر چه بیشتر و بهتر زمینه تقرب خود به سوی منبع خیر مطلق که خداوند است را فراهم نمایند.

وی در ادامه تاکید کرد: از این روست که ما معتقدیم قربانی کردن درس فداکاری و ایثار، همچنین گذشت و نوع دوستی و کنار گذاشتن منیت ها و خواهش های نفسانی است تا انسان بهتر بتواند مشکل و گرفتاری دردمندان و گرفتاران و نیازمندان را درک کرده، به یاری و کمک آن ها بشتابد.

 


١١:٣١ - يکشنبه ٢٠ مرداد ١٣٩٨    /    شماره : ١٠٣٤٦١    /    تعداد نمایش : ٢٢


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




دیدار اعضای شورا، مدیران گروه های علمی تربیتی و اعضای هیئت علمی جامعةالمصطفی خراسان با حجةالاسلام و المسلمین عباسی
مراسم بزرگداشت فقیه عالیقدر حضرت آیةالله العظمی شیخ آصف محسنی(ره)
روز عرفه، روز رسیدن به غایت آمال عارفان و روز همجواری با عرش الهی است
عید قربان، عید رهایی از تعلقات است
طراحی سیستم های دینی محصول نگاه کلان و راهبردی به گزاره های دین
رفاه و معنویت جزء نیازهای فرا زمانی و فرا مکانی انسان است
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله آصف‌محسنی
پیام تسلیت رئیس المصطفی به مناسبت رحلت رئیس شورای علمای شیعه افغانستان
رئیس جامعةالمصطفی مشهد در پیامی رحلت آیت الله محسنی رحمةالله را تسلیت گفت
صلح پایدار، یکی از مهمترین دغدغه ها و آرمان های بنیادین بشر
«میثاق خادمان اربعین با ولی»
اولین جلسه ستاد اربعین جامعة المصطفی العالمیه مشهد برگزار شد
سیاست ها و محتوای آموزش زبان فارسی باید مورد بازنگری قرار گیرد
تشکیل شبکه علمی جهان اسلام برای احیای میراث کهن تمدن اسلامی با بهره گیری از ظرفیت های آستان قدس رضوی و جامعه المصطفی
نقش جامعة المصطفی در توسعه گردشگری حلال و توریسم اسلامی
توحید گرایی، دانایی محوری، عدالت محوری و اخلاق محوری شاخصه‌های معنویت دینی است
دریافت بیش از 500 مقاله علمی در کنفرانس "دین، معنویت و کیفیت زندگی"
دین، انسان را به درک جایگاه و نقش خود در نظام هدفمند هستی می رساند
انتشار ششمین شماره از دوفصلنامه دانش پژوهی " تامل "
اختتامیه کنفرانس بین المللی " دین، معنویت و کیفیت زندگی "
اولین دیدار حجة الاسلام و المسلمین صالح با طلاب جامعة المصطفی مشهد برگزار شد
ثبت نام پودمان های تابستانی دانشگاه مجازی المصطفی (ص)
فراخوان یازدهمین جشنواره بین المللی فارابی
تمدید مهلت ثبت نام دوره آموزشی تبلیغ در اربعین
تسلط به زبان فارسی، اعتقاد به گفتمان انقلاب اسلامی، ولایتمداری و آمادگی برای کار با انگیزه بالا، باید از ویژگی های بارز فارغ التحصیلان المصطفی باشد
طلاب المصطفی، سند افتخار اهل بیت عصمت (ع) هستند
باید به اندیشه های مثبت میدان داد
بنای حرکت المصطفی، طرح تحول آموزشی است
امروز با تمام مشکلات و کمبود ها، نگاه المصطفاییان به اهداف بلند المصطفی باعث پیشرفت این مجموعه شده است
تودیع و معارفه رئیس جامعه المصطفی العالمیه مشهد
گاهی برای انجام تکلیف باید هجرت کرد / ریشه و آغاز شکل گیری بیش از ۲۵ تمدن جهانی بر اساس مهاجرت بوده است
عمر طبیعی و عمر اداری مان زودگذر است/ برای کار خیر از تمام فرصت ها استفاده کنیم
نیروهای انسانی جامعه المصطفی هر کدام زمینه ساز ظهور حضرت حجت (عج) هستند
شکر واسطه نعمت، شکر خدای متعال به حساب می آید
توسعه برون مرزی فرهنگ رضوی با کمک جامعه المصطفی صورت پذیرفته است
مجمع خیرین جامعه المصطفی مشهد کنار المصطفی بودن را وظیفه شرعی و انسانی و دینی خود می داند
کسب مجوز مهدکودک تبسم زهرا از سازمان بهزیستی کشور
مجلس ذکر فضائل و مناقب برگزار می گردد
بهترین عبادت خدمت به خلق است
تسلیم فرمان الهی باشیم