پیامبر اکرم (ص): لا تُطاوِعوا أنفُسَكُم عن مَنامِ كُلِّ اللَّيلِ، وخُذوا هَزيعاً مِنهُ. با نفس خود در خوابیدن در ازای شب، همراهی نکنید؛ بلکه پاسی از آن را (برای عبادت) برگیرید. ( تنبيه الخواطر: ج۲ ص۱۱۶)
صفحه اصلی اخبار > طراحی سیستم های دینی محصول نگاه کلان و راهبردی به گزاره های دین


  چاپ        ارسال به دوست

در سمینار «رابطه پارادایم علم دینی (شبکه ای)» مطرح شد

طراحی سیستم های دینی محصول نگاه کلان و راهبردی به گزاره های دین

به گزارش روابط عمومی جامعة المصطفی ص العالمیه مشهد، چهارمین سمینار پژوهشکده بین المللی امام رضا علیه السلام،  به همت گروه آینده‌پژوهی فکری و فرهنگی جهان با عنوان «رابطه پارادایم علم دینی (شبکه ای)»  و ارائهعبدالله صادقی پژوهشگر جامعه المصطفی و با حضور پژوهشگران، نخبگان، و اعضای گروه های پژوهشی برگزار گردید.

مشروح کامل سخنرانی عبدالله صادقی:

عبدالله صادقی پژوهشگر وجود آسیب و مشکلات ناشی از بکارگیری مدلهای غیر دینی در فرآیند اداره جامعه‌‌ی دینی، لزوم تغییر در ساختارها و مدلهای تمدنی را در سطح کلان حاکمیت جامعه دینی را مطرح ساخته است .

طراحی سیستم های دینی محصول نگاه کلان و راهبردی به گزاره های دین استتحقق وضعیت مطلوب تمدن اسلام ، نیازمند به طراحی و تولید سیستم‌های مورد نیاز جامعه دینی بر اساس گزاره های دین است .

 (گزاره های دین علاوه بر اینکه دارای ماهیت توصیه‌ای و اخلاقی هستند ، خصلت راهبردی و برنامه سازی دارند

و می توانند تبدیل به راهبرد و مدل عملیاتی شوند و از همین جهت دین ، هویت راهبردی ، استراتژیک و تمدنی دارد) .

استخراج و تولید سیستم های دینی و برتری علم و تمدن الهی بر علم و تمدن بشری رقیب بی واسطه تولید علم و سیستم‌های برگرفته از نظر خداوند ممکن است و الا فرقی با سیستم‌های سکولار نخواهد داشت.

فرآیند نظام سازی و تولید سیستمهای دینی برای تحقق  آرمانشهر(تمدن اسلام) مبتنی بر یک نظام فکری یا چهارچوب نظری ممکن است.  تولید سیستم­های دینی در پارادایم­های رایج یا غیر ممکن است(مثلا تولید علم دینی در پارادایم  تجربه­گرایی ممکن نیست)

یا نتایج مطلوب و ایده­آل دین اسلام را محقق نمی­سازد.  از این­رو نیازمند پارادایمی هستیم که تولید علم­دینی در آن معنا و امکان­پذیر باشد.

ضرورت پرداختن به این موضوع :

یکی از پروژه نظام­سازی یا تمدن­سازی تمدن اسلام، تولید علم دینی و تولید مدل­های دینی است. این امر مبتنی برای تحقیقات بنیادی و کاربردی در حوزه علم دینی و ساختارهای تمدن اسلام است. تحقق مسیر درست این فرآیند بر پارادایمی (چهارچوب و نظام فکری) استوار است.

تمدن یعنی شبکه پایدار ساختارهای کلان معرفتی، قانونی و فرهنگی، در مقیاس جمعی، برای پاسخ‌گویی به هرم نیازهای انسان در شبکه هستی است. پاسخگویی به نیازهای بشر در قالب سیستم‌ها امکان پذیر است و میزان موفقیت یک مکتب در تمدن سازی ، تابعی از میزان توانائی آن مکتب در طراحی و تولید سیستم های مورد نیاز زندگی فردی و جمعی است. طراحی و تولید سیستم‌های دینی و تحقق تمدن دینی(مانند تمدن اسلام) ، مبتنی بر گزاره های دینی و با اقتباس از آن است. نقطه شروع تولید علم دینی و سیستم­سازی یک تمدن، تولید و طراحی پارادایم حاکم بر آنهاست.

 این پارادایم باید براساس مبانی اسلام و با قرائت شیعی دوازده امامی باشد. و تولید علم دینی و سیستم­های دینی براساس پارادایم­های رایج فرآیند تولید علم دینی و سیستم­های دینی را به نتایج نامطلوبی مواجه خواهد نمود.

بنابراین برای بازسازی تمدن نوین اسلام باید پارادایم حاکم بر علم دینی و تولید سیستم­های آن روشن و برتری آن برسایر پارادایم­های تمدن­های رقیب خصوصا غرب نشان داده شود.

مباحث و موضوعات پیرامون کارآمدی دین در عرصه زندگی اجتماعی بشر و ارائه سیستمهای دینی در متن جوامع دینی مطرح بوده است . موضوعاتی همانند قلمرو دین ، گستره دین ، دین حداکثری و حداقلی ، گوهر دین از مباحث مرتبط با این موضوع قلمداد می‌گردد . اما مباحث جدی‌تری زمانی مطرح شد که  علوم تجربی و افزایش  قدرت تسلط انسان بر طبیعت یافت گسترش روز افزونی یافت و توانست روند پیشرفت جوامع و صنعتی  شدن جهان را مهیا سازد. این فرآیند با ارائه محصولات و تولیدات مصنوعی زندگی نسبتا راحت را بوجود آورد و سختی زندگی انسان­ها را کاهش داد. این نقش ملموس و محسوس علوم بشری زمینه تعارضات علم و دین فراهم آورد. و در این جریان زمزمه ناکارآمدی دین و موضوعات مربوط به آن انتشار یافت و نظرات متعدد و گوناگونی پیرامون دین و آموزه‌های آن مطرح شد . تلاش‌های برای نشان دادن کارآمدی دین صورت گرفت و آثار نگاشته شد. آثار مودودی در بحث اقتصاد و نظرات شهید صدر حول همین موضوع و ولایت فقیه پیرامون حاکمیت دینی و موارد این چنین تلاشی است در حیطه نظری بحث کارآمدی دین و گزاره­های دینی . اما با تحقق حکومت دینی مانند ایران در انقلاب مردمی سال 1357هجری شمسی و ادعای اداره و حکومت براساس حاکمیت دینی و پیاده سازی نظر خداوند، فضای متفاوتی از دین را مطرح ساخت. این فضا تلاش­های متعددی را درپی داشت. جنبش نرم افزاری تولید علم، علوم انسانی اسلام ، الگوی پیشرفت ایرانی-اسلامی ، نظام سازی پیرامون تحقق چنین رویکردی مطرح گردید. اما نقطه عطف این موضوعات و مباحث ، موضوع علم دینی و قدرت تولید سیستمهای زندگی براساس گزاره­های دین است که در چند ساله اخیر مورد توجه قرار گرفته است.


١١:٥٥ - شنبه ١٩ مرداد ١٣٩٨    /    شماره : ١٠٣٤٤٢    /    تعداد نمایش : ٢٧


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




دیدار اعضای شورا، مدیران گروه های علمی تربیتی و اعضای هیئت علمی جامعةالمصطفی خراسان با حجةالاسلام و المسلمین عباسی
مراسم بزرگداشت فقیه عالیقدر حضرت آیةالله العظمی شیخ آصف محسنی(ره)
روز عرفه، روز رسیدن به غایت آمال عارفان و روز همجواری با عرش الهی است
عید قربان، عید رهایی از تعلقات است
طراحی سیستم های دینی محصول نگاه کلان و راهبردی به گزاره های دین
رفاه و معنویت جزء نیازهای فرا زمانی و فرا مکانی انسان است
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله آصف‌محسنی
پیام تسلیت رئیس المصطفی به مناسبت رحلت رئیس شورای علمای شیعه افغانستان
رئیس جامعةالمصطفی مشهد در پیامی رحلت آیت الله محسنی رحمةالله را تسلیت گفت
صلح پایدار، یکی از مهمترین دغدغه ها و آرمان های بنیادین بشر
«میثاق خادمان اربعین با ولی»
اولین جلسه ستاد اربعین جامعة المصطفی العالمیه مشهد برگزار شد
سیاست ها و محتوای آموزش زبان فارسی باید مورد بازنگری قرار گیرد
تشکیل شبکه علمی جهان اسلام برای احیای میراث کهن تمدن اسلامی با بهره گیری از ظرفیت های آستان قدس رضوی و جامعه المصطفی
نقش جامعة المصطفی در توسعه گردشگری حلال و توریسم اسلامی
توحید گرایی، دانایی محوری، عدالت محوری و اخلاق محوری شاخصه‌های معنویت دینی است
دریافت بیش از 500 مقاله علمی در کنفرانس "دین، معنویت و کیفیت زندگی"
دین، انسان را به درک جایگاه و نقش خود در نظام هدفمند هستی می رساند
انتشار ششمین شماره از دوفصلنامه دانش پژوهی " تامل "
اختتامیه کنفرانس بین المللی " دین، معنویت و کیفیت زندگی "
اولین دیدار حجة الاسلام و المسلمین صالح با طلاب جامعة المصطفی مشهد برگزار شد
ثبت نام پودمان های تابستانی دانشگاه مجازی المصطفی (ص)
فراخوان یازدهمین جشنواره بین المللی فارابی
تمدید مهلت ثبت نام دوره آموزشی تبلیغ در اربعین
تسلط به زبان فارسی، اعتقاد به گفتمان انقلاب اسلامی، ولایتمداری و آمادگی برای کار با انگیزه بالا، باید از ویژگی های بارز فارغ التحصیلان المصطفی باشد
طلاب المصطفی، سند افتخار اهل بیت عصمت (ع) هستند
باید به اندیشه های مثبت میدان داد
بنای حرکت المصطفی، طرح تحول آموزشی است
امروز با تمام مشکلات و کمبود ها، نگاه المصطفاییان به اهداف بلند المصطفی باعث پیشرفت این مجموعه شده است
تودیع و معارفه رئیس جامعه المصطفی العالمیه مشهد
گاهی برای انجام تکلیف باید هجرت کرد / ریشه و آغاز شکل گیری بیش از ۲۵ تمدن جهانی بر اساس مهاجرت بوده است
عمر طبیعی و عمر اداری مان زودگذر است/ برای کار خیر از تمام فرصت ها استفاده کنیم
نیروهای انسانی جامعه المصطفی هر کدام زمینه ساز ظهور حضرت حجت (عج) هستند
شکر واسطه نعمت، شکر خدای متعال به حساب می آید
توسعه برون مرزی فرهنگ رضوی با کمک جامعه المصطفی صورت پذیرفته است
مجمع خیرین جامعه المصطفی مشهد کنار المصطفی بودن را وظیفه شرعی و انسانی و دینی خود می داند
کسب مجوز مهدکودک تبسم زهرا از سازمان بهزیستی کشور
مجلس ذکر فضائل و مناقب برگزار می گردد
بهترین عبادت خدمت به خلق است
تسلیم فرمان الهی باشیم