پیامبر اکرم (ص): لا تُطاوِعوا أنفُسَكُم عن مَنامِ كُلِّ اللَّيلِ، وخُذوا هَزيعاً مِنهُ. با نفس خود در خوابیدن در ازای شب، همراهی نکنید؛ بلکه پاسی از آن را (برای عبادت) برگیرید. ( تنبيه الخواطر: ج۲ ص۱۱۶)
صفحه اصلی اخبار > طراحی سیستم های دینی محصول نگاه کلان و راهبردی به گزاره های دین


  چاپ        ارسال به دوست

در سمینار «رابطه پارادایم علم دینی (شبکه ای)» مطرح شد

طراحی سیستم های دینی محصول نگاه کلان و راهبردی به گزاره های دین

به گزارش روابط عمومی جامعة المصطفی ص العالمیه مشهد، چهارمین سمینار پژوهشکده بین المللی امام رضا علیه السلام،  به همت گروه آینده‌پژوهی فکری و فرهنگی جهان با عنوان «رابطه پارادایم علم دینی (شبکه ای)»  و ارائهعبدالله صادقی پژوهشگر جامعه المصطفی و با حضور پژوهشگران، نخبگان، و اعضای گروه های پژوهشی برگزار گردید.

مشروح کامل سخنرانی عبدالله صادقی:

عبدالله صادقی پژوهشگر وجود آسیب و مشکلات ناشی از بکارگیری مدلهای غیر دینی در فرآیند اداره جامعه‌‌ی دینی، لزوم تغییر در ساختارها و مدلهای تمدنی را در سطح کلان حاکمیت جامعه دینی را مطرح ساخته است .

طراحی سیستم های دینی محصول نگاه کلان و راهبردی به گزاره های دین استتحقق وضعیت مطلوب تمدن اسلام ، نیازمند به طراحی و تولید سیستم‌های مورد نیاز جامعه دینی بر اساس گزاره های دین است .

 (گزاره های دین علاوه بر اینکه دارای ماهیت توصیه‌ای و اخلاقی هستند ، خصلت راهبردی و برنامه سازی دارند

و می توانند تبدیل به راهبرد و مدل عملیاتی شوند و از همین جهت دین ، هویت راهبردی ، استراتژیک و تمدنی دارد) .

استخراج و تولید سیستم های دینی و برتری علم و تمدن الهی بر علم و تمدن بشری رقیب بی واسطه تولید علم و سیستم‌های برگرفته از نظر خداوند ممکن است و الا فرقی با سیستم‌های سکولار نخواهد داشت.

فرآیند نظام سازی و تولید سیستمهای دینی برای تحقق  آرمانشهر(تمدن اسلام) مبتنی بر یک نظام فکری یا چهارچوب نظری ممکن است.  تولید سیستم­های دینی در پارادایم­های رایج یا غیر ممکن است(مثلا تولید علم دینی در پارادایم  تجربه­گرایی ممکن نیست)

یا نتایج مطلوب و ایده­آل دین اسلام را محقق نمی­سازد.  از این­رو نیازمند پارادایمی هستیم که تولید علم­دینی در آن معنا و امکان­پذیر باشد.

ضرورت پرداختن به این موضوع :

یکی از پروژه نظام­سازی یا تمدن­سازی تمدن اسلام، تولید علم دینی و تولید مدل­های دینی است. این امر مبتنی برای تحقیقات بنیادی و کاربردی در حوزه علم دینی و ساختارهای تمدن اسلام است. تحقق مسیر درست این فرآیند بر پارادایمی (چهارچوب و نظام فکری) استوار است.

تمدن یعنی شبکه پایدار ساختارهای کلان معرفتی، قانونی و فرهنگی، در مقیاس جمعی، برای پاسخ‌گویی به هرم نیازهای انسان در شبکه هستی است. پاسخگویی به نیازهای بشر در قالب سیستم‌ها امکان پذیر است و میزان موفقیت یک مکتب در تمدن سازی ، تابعی از میزان توانائی آن مکتب در طراحی و تولید سیستم های مورد نیاز زندگی فردی و جمعی است. طراحی و تولید سیستم‌های دینی و تحقق تمدن دینی(مانند تمدن اسلام) ، مبتنی بر گزاره های دینی و با اقتباس از آن است. نقطه شروع تولید علم دینی و سیستم­سازی یک تمدن، تولید و طراحی پارادایم حاکم بر آنهاست.

 این پارادایم باید براساس مبانی اسلام و با قرائت شیعی دوازده امامی باشد. و تولید علم دینی و سیستم­های دینی براساس پارادایم­های رایج فرآیند تولید علم دینی و سیستم­های دینی را به نتایج نامطلوبی مواجه خواهد نمود.

بنابراین برای بازسازی تمدن نوین اسلام باید پارادایم حاکم بر علم دینی و تولید سیستم­های آن روشن و برتری آن برسایر پارادایم­های تمدن­های رقیب خصوصا غرب نشان داده شود.

مباحث و موضوعات پیرامون کارآمدی دین در عرصه زندگی اجتماعی بشر و ارائه سیستمهای دینی در متن جوامع دینی مطرح بوده است . موضوعاتی همانند قلمرو دین ، گستره دین ، دین حداکثری و حداقلی ، گوهر دین از مباحث مرتبط با این موضوع قلمداد می‌گردد . اما مباحث جدی‌تری زمانی مطرح شد که  علوم تجربی و افزایش  قدرت تسلط انسان بر طبیعت یافت گسترش روز افزونی یافت و توانست روند پیشرفت جوامع و صنعتی  شدن جهان را مهیا سازد. این فرآیند با ارائه محصولات و تولیدات مصنوعی زندگی نسبتا راحت را بوجود آورد و سختی زندگی انسان­ها را کاهش داد. این نقش ملموس و محسوس علوم بشری زمینه تعارضات علم و دین فراهم آورد. و در این جریان زمزمه ناکارآمدی دین و موضوعات مربوط به آن انتشار یافت و نظرات متعدد و گوناگونی پیرامون دین و آموزه‌های آن مطرح شد . تلاش‌های برای نشان دادن کارآمدی دین صورت گرفت و آثار نگاشته شد. آثار مودودی در بحث اقتصاد و نظرات شهید صدر حول همین موضوع و ولایت فقیه پیرامون حاکمیت دینی و موارد این چنین تلاشی است در حیطه نظری بحث کارآمدی دین و گزاره­های دینی . اما با تحقق حکومت دینی مانند ایران در انقلاب مردمی سال 1357هجری شمسی و ادعای اداره و حکومت براساس حاکمیت دینی و پیاده سازی نظر خداوند، فضای متفاوتی از دین را مطرح ساخت. این فضا تلاش­های متعددی را درپی داشت. جنبش نرم افزاری تولید علم، علوم انسانی اسلام ، الگوی پیشرفت ایرانی-اسلامی ، نظام سازی پیرامون تحقق چنین رویکردی مطرح گردید. اما نقطه عطف این موضوعات و مباحث ، موضوع علم دینی و قدرت تولید سیستمهای زندگی براساس گزاره­های دین است که در چند ساله اخیر مورد توجه قرار گرفته است.


١١:٥٥ - شنبه ١٩ مرداد ١٣٩٨    /    شماره : ١٠٣٤٤٢    /    تعداد نمایش : ٨٣


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




انتصاب حجت الاسلام و المسلمین دکتر اخلاقی به سمت دستیارویژه و مشاور رییس درامور ارتباطات استان خراسان
وظیفه روحانیون و طلاب در مقابل گروه ها و فرقه های انحرافی، روشنگری و تنویر افکار است.
برای آمادگی حضور در پیشگاه معصوم و کسب حال معنوی سفر اربعین فراوان به یاد خدا باشید
کاروان حرم تا حرم در مسیر عاشقی/ بدرقه زائران اربعین حسینی علیه السلام جامعةالمصطفی خراسان
مراسم بدرقه کاروان زائران اربعین حسینی علیه السلام جامعةالمصطفی خراسان برگزار می شود
گردهمایی بزرگ مبلغان ملل در اربعین(زمینه سازان تشکیل تمدن نوین اسلامی) برگزار شد
توحیدمحوری؛ وجه تمایز تمدن نوین اسلامی و تمدن غربی
ثبت نام قریب به 2200 نفر از 30ملیت در کاروان پیاده روی اربعین جامعةالمصطفی خراسان
نشست عمومی "بهداشت در سفر اربعین حسینی علیه السلام"
گردهمایی بزرگ مبلغان ملل در اربعین در حرم مطهر رضوی برگزار می شود
اجرای مرحله سوم واکسیناسیون هپاتیتB در جامعةالمصطفی خراسان
کارگاه آموزشی "بایسته های تبلیغ در اربعین، با رویکرد اخلاقی_تربیتی" برگزار می شود.
نشست مشترک و هم اندیشی با مدیران مدارس پیوسته جامعةالمصطفی خراسان برگزار شد
دهمین سمینار علمی پژوهشی پژوهشکده بین المللی امام رضا علیه السلام
عمق استراتژیکی ایران اسلامی به خاطر عاشورا و جاذبه اندیشه اباعبد الله علیه السلام است
رشد معنوی در گرو تقویت توحید در ابعاد وجودی انسان است/ باید در جامعة المصطفی اخلاق، دین و تقوا موج بزند
ابعاد چهارگانه تربیتی زیارت اربعین/ وجود سالار شهیدان الگویی انسانی و ذوابعاد است
پیام رئیس محترم جامعة المصطفی (ص) العالميه به مناسبت آغاز سال تحصیلی 99-98
مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله ساجدی (ره)
نشست تخصصی «جایگاه مسیحیت در اسلام» ویژه توریست هایی از کشور سوئیس برگزار شد
دوره دانش افزایی «عاشوراپژوهی در منابع اهل سنت» برگزار شد
شور طلاب ملیتی در ستاد ثبت نام اربعین جامعة المصطفی العالمیه خراسان
نواختن زنگ مهر حسینی در مدارس ابتدایی چند ملیتی شرق کشور / ویژه فرزندان طلاب جامعةالمصطفی خراسان
مراسم آغاز سال تحصیلی 99-98 جامعة المصطفی خراسان برگزار شد
محفل انس با قرآن در دهه دوم محرم برگزار شد
بازدید حجت الاسلام و المسلمین صالح از مدرسه عالی برادران جامعةالمصطفی خراسان
تدبر در زیارت عاشورا وجدان انسان‌های خفته را بیدار می‌سازد
حضور جوانان عاشق معارف اهل بیت(ع) در جامعة‌المصطفی(ص) را می‌توان معجزه قرن دانست
نیازهای کشورتان را در نظر بگیرید و خودتان را وقف کنید
نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان می تواند به عنوان یک قطب قرآنی در جهان اسلام مطرح شود
اباعبدالله الحسین ریشه همه فضائل و توحید محوری هستند/ معنویت باید در مجموعه جامعه المصطفی موج بزند
توحید مداری اولین ویژگی شخصیتی امام حسین علیه السلام
فلسفه عاشورا و واقعه تاریخی کربلا، تحول‌سازی و احیای حق است / مجالس عزاداری سیدالشهداء علیه السلام محل تربیت و رشد انسان است
آیین آغاز سال تحصیلی 99-98 جامعةالمصطفی(ص) خراسان
فراخوان مقاله کوتاه « اربعین حسینی »
افتتاحیه پنجمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی / حضور المصطفی خراسان به عنوان بخش بین الملل
آغاز سال تحصیلی 99-98 جامعةالمصطفی(ص)العالمیه
پنجمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی
سوگواری ملل در عزای سید الشهداء علیه السلام / رنگ و بوی محرم در بین طلاب جامعة المصطفی
«کربلا» و واقعه «عاشورا»، نقطه مشترک همه شیعیان جهان